"אם בנק ישראל יתחשב בהישגים, הריבית תרד ב-0.5%"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "עד כה הישגיו של בנק ישראל בתחום שער החליפין, האינפלציה והצמיחה היו מתונים מאוד אם בכלל. אם בבנק ישראל משוכנעים שהריבית אכן יכולה לעזור - אז למה לא לפעול בכל הכוח כבר היום"

"אם נתחשב במה שעשה בנק ישראל עד כה, הריבית תרד ב-0.25%. אם יעצרו לרגע ויחשבו בהיגיון, הריבית לא תרד". כך אומר היום יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, לקראת הודעת בנק ישראל על הריבית לחודש יולי, שתפורסם היום ב-16:00.

חברון מציין כי "בנק ישראל הוריד את הריבית ב-1% בשנה האחרונה בעקבות תיסוף של השקל, בעקבות אינפלציה מתונה ובעקבות חולשה שהסתמנה בכלכלה. בחודש האחרון חווינו התמתנות משמעותית יותר באינפלציה, התבשרנו על התמתנות משמעותית יותר בצמיחה ושער החליפין נותר איתן מול הסל. מזווית זו רק ניתן לשער שבנק ישראל יוריד את הריבית פעם נוספת".

"אם בנק ישראל יתחשב בהישגים שהושגו בעקבות הורדת הריבית עד כה, הריבית תרד ב-0.5%. עד כה הישגיו של בנק ישראל בתחום שער החליפין, האינפלציה והצמיחה היו מתונים מאוד אם בכלל. אם בבנק ישראל משוכנעים שהריבית אכן יכולה לעזור - אז למה לא לפעול בכל הכוח כבר היום. הורדת ריבית של 0.25% נוספים תהיה מאוד אנמית. "אולם, אם יעצרו לרגע ויחשבו בהיגיון, הריבית לא תרד", ממשיך חברון.

"הורדת הריבית לא השיגה אף אחד מהיעדים עד כה, בשורה התחתונה, וככל הנראה לא תשיג גם בהמשך, מלבד אספקת חמצן נוספת לניפוח בועת הנדל"ן. ישראל נמצאת במלכודת הנזילות, כאשר שוקי האשראי מתפקדים, מחיר הכסף זול ובכל זאת הצמיחה מאטה, האינפלציה דועכת והמטבע מתוסף. כדי לפתור את שתי הדילמות הראשונות יש לנקוט בפעולות מרחיבות, אבל פיסקליות ולא מוניטריות. הממשלה צריכה לפעול כדי לספק רוח גבית לסקטור העסקי ולשוק התעסוקה", אומר חברון.