הבורסה מחקה 92.5 מ' ש' ב-2013 בגלל הבניין החדש

‎‎חריגת ענק של 94 מיליון שקל בתקציב הבניין החדש, גידול של 50% בהוצאות והפסד נקי של 45 מיליון שקל: אלו הן תוצאותיה הכספיות העגומות של הבורסה לשנת 2013

הבורסה לניירות ערך / צילום: תמר מצפי
הבורסה לניירות ערך / צילום: תמר מצפי

‎‎חריגת ענק של 94 מיליון שקל בתקציב הבניין החדש, גידול של 50% בהוצאות והפסד נקי של 45 מיליון שקל: אלו הן תוצאותיה הכספיות העגומות של הבורסה לשנת 2013.

‏היום (ב') פירסמה הבורסה, שבראשה עומד יוסי ביינארט, את דוחותיה הכספיים לשנה החולפת, וחשפה מחיקה של 92.5 מיליון שקל בשל ירידת ערך הבניין הגרנדיוזי שהקימה ברחוב אחוזת בית בתל אביב. בדוחותיה נכתב, כי נמצאה "חריגה‏‎ ‎בתזרימי‎ ‎המזומנים‎ ‎אשר‎ ‎שימשו‎ ‎לבניית‎ ‎הנכס, אשר‎ ‎היו‎ ‎גבוהים באופן‎ ‎משמעותי‎ ‎מאלה‎ ‎שתוקצבו‎ ‎במקור‎"‎‏ - כלומר חריגה בתקציב. נכון לסוף דצמבר 2013 הסתכמו‏‎ ‎ההשקעות‎ ‎הצפויות לצורך‎ ‎השלמת‎ ‎הקמת‎ ‎בניין‎ ‎הבורסה‎ ‎החדש‎ ‎בכ-44 מיליון שקל.

‏בשבוע הבא צפויים עובדי הבורסה לעזוב את משכנם הוותיק באחד העם, ולהתחיל לאכלס את הבניין החדש שבנתה הנהלת הבורסה הקודמת, שבראשה עמדו היו"ר סם ברונפלד והמנכ"לית אסתר לבנון. השניים הם שיזמו את הקמת הבניין החדש על מגרש בן דונם וחצי בפינת הרחובות מונטיפיורי ואחוזת בית בתל אביב, שבו הושקעו עד כה למעלה מ-300 מיליון שקל.

‏‏"זה בניין חשוב שצריך לבלוט, כי בסופו של דבר בורסות צריכות גם להופיע ולהצטלם", הסבירה לבנון בשלהי 2007. "זה חלק מדרך השיווק של הבורסה את עצמה. זה לא יכול היה להיות עוד בניין משרדים שנשתל בפינה אחרת בתל אביב".

‏לצד הירושה שהשאירו למנהלי הבורסה החדשים - המנכ"ל ביינארט והיו"ר אמנון נויבך, סיכמו ברונפלד ולבנון את שנת כהונתם האחרונה עם שכר נמוך מזה שהתרגלו אליו בעבר - מאז שהדירקטוריון החליט לשלול מהם את הבונוסים.

‏היו"ר ברונפלד, שעזב את הבורסה ביולי, קיבל ב-2013 תגמול של 1.9 מיליון שקל בגין 80% משרה; ואילו לבנון, שסיימה את תפקידה כמנכ"לית הבורסה בסוף 2013, נהנתה משכר בעלות של 1.7 מיליון שקל.

‏בשנת 2012 עמדה עלות השכר השנתית של ברונפלד על 1.81 מיליון שקל, ואילו עלות השכר של לבנון הסתכמה ב-1.76 מיליון שקל. כך, בסיכום שש שנות כהונתם האחרונות (2008-2013), שבמהלכן קטנו מחזורי המסחר בעשרות אחוזים, גרפו ברונפלד ולבנון כ-11 מיליון שקל כל אחד.

‏עם כניסתם לתפקיד ציינו היו"ר והמנכ"ל החדשים כי שכרם יהיה נמוך בכ-10% משכרם של ברונפלד ולבנון, וכי מודל‎ ‎שכרם יתבסס מעתה על‎ ‎שלושה‎ ‎מרכיבים: עלות‎ ‎שכר‎ ‎בסיס, מענק‎ ‎שנתי‎ ‎המבוסס‎ ‎על‎ ‎עמידה‎ ‎ביעדים‎ ‎שייקבעו‎ ‎מראש‎ ‎לבכיר‎ ‎ומענק‎ ‎מיוחד‎ ‎שיינתן‎ ‎עבור‎ ‎מאמץ‎ ‎או‎ ‎הישגים‎ ‎מיוחדים.

‏עם זאת, הבורסה מציינת בדוחותיה כי "הדירקטוריון‎ ‎וועדת‎ ‎הביקורת‎ ‎החליטו‎ ‎לאשר‎ ‎מדיניות שלפיה לא‎ ‎תתקבל‎ ‎החלטה‎ ‎על‎ ‎הורדה‎ ‎בשכרו הריאלי של‎ ‎בכיר‎ ‎המכהן‎ ‎בבורסה"‏‎.‎‏

‏‎‎ירידה ברווח מפעילות שוטפת

‏‎‎במקביל למחיקת הענק רשמה הבורסה גידול זניח של 4% בהכנסות, שהסתכמו בכ-2.9 מיליון שקל.

‏הרווח מפעילות שוטפת הסתכם בכ-20 מיליון שקל, ירידה של 9%. כאמור, הבורסה חתמה את 2013 עם הפסד נקי של 45.5 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 25.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

‏מחזור המסחר היומי הממוצע עלה ב-8% (מ-966 מיליון שקל ל-1,043 מיליון שקל) וההכנסות מעמלות מסחר וסליקה הסתכמו בכ-135 מיליון שקל, גידול של כ-5% לעומת 2012 - הנובע מהגידול במחזורי המסחר.

‏הוצאות הבורסה, שנחשבת כגוף שאינו יעיל, זינקו ב-50% לכ-315 מיליון שקל. מבין אלה נרשם גידול בהוצאות בגין הטבות לעובדים בהיקף של 11 מיליון שקל (גידול של 10%), ואלה הסתכמו בכ-120 מיליון שקל. בבורסה מסבירים כי גידול זה נובע‏‎ ‎בעיקר‎ ‎‏"מזחילת‏‎ ‎שכר‎ ‎שנתית‎ ‎של‎ ‎העובדים‎ ‎ומגידול‎ ‎שחל השנה‎ ‎במענקים‎ ‎רגילים‎ ‎ובמענקים מיוחדים‎ ‎‏(בעיקר‎ ‎לעובדים)"‏‎.‎‏

‏פרט נוסף שחשפה הבורסה בדוחותיה הוא כי מאז אמצע מאי - בשל נזילת‎ ‎מים‎ ‎למרתפי‎ ‎הבורסה‎ ‎שגרמה‎ ‎לקצר‎ ‎חשמלי - היא פועלת ממרכז הגיבוי שלה בנתניה. ‏‎‎‏