נעילה שלילית בבורסות אירופה; "מתקרבים לרמה של 2007"

מגמה חיובית בוול סטריט למרות נתוני מאקרו שליליים ■ אנליסט: מניות ב-500 S&P מתומחרות ברמה של פי 19 מרמות הרווחים עליהן הן מדווחות

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

מדדי המניות המובילים בבורסות אירופה ננעלו היום (ד') בירידות על רקע חששות מהמשך ההסלמה בעיראק ופרסום נתוני מאקרו שליליים בארה"ב. בוול סטריט המסחר עבר להתנהל בעליות קלות.

אוהד סלומון, אנליסט בכיר בבית השקעות יוטרייד מעריך כי המשך מהלך העליות בוול סטריט הוא בסימן שאלה גדול. לדבריו, הנתון המדאיג ביותר הוא רמות המכפילים של מניות בשווקים האמריקאיים. מניות ב-500 S&P מתומחרות ברמה של פי 19 מרמות הרווחים עליהן הן מדווחות. זהו נתון שמעלה ספקות רבות באשר להמשך העליות בשווקים כאשר המכפילים גבוהים מ-89% מהתצפיות שנמדדו החל משנת 1983 ועד היום. לצורך ההשוואה, הרמה הנוכחית רחוקה במעט מרמות המכפילים בשנת 2007 לפני פרוץ משבר האשראי.

סלומון ציין בנוסף כי השוק האמריקני לא מתחזק בקורלציה רוחבית - יש מגזרים חזקים כמו אנרגיה, מתכות ובריאות שרושמים עליות לעומת מגזרים כמו פיננסים וטכנולוגיה שמאכזבים את המשקיעים וצפויים לשמור על חולשה יחסית לסקטורים אחרים. לטווח הבינוני והקצר סלומון נותר אופטימי ומעריך כי נראה עליות נוספות, לדבריו, רק שבירה של רמת 1,900 הנקודות ב-500 S&P תגרום לשינוי בהערכת המצב בשווקים ולבחינה מחודשת לגבי כיוונו של השוק בטווח הזמן הקצר.

מגמה מעורבת עם נטייה לירידות נרשמה היום בבורסות אסיה, לאחר שבוול סטריט הסתיים המסחר בירידות על רקע חולשה בשעתיים האחרונות של המסחר. ההסלמה במצב בעיראק ממשיכה להשפיע על המסחר בשווקים בעולם.

כאמור המסחר בוול סטריט ננעל אתמול (ג') בירידות שערים, לאחר נעילה מעורבת בבורסות אירופה, ועל רקע מספר נתוני מאקרו שהתפרסמו בתחום הדיור. המתיחות הנמשכת בעיראק הכבידה על המסחר.

צ'ארלס פלוסר, נשיא שלוחת הפד בפילדלפיה, אמר אתמול כי קיימים מספר משתנים במדיניות המוניטארית שמצביעים על כך שהפדרל ריזרב צריך להעלות את הריביות כבר ברבעון השלישי של 2014, הרבה לפני הציפיות בשווקים. "אני חושב שאנו מתקרבים למטרות שהצבנו לעצמנו, ככל הנראה מהר יותר ממה שאנשים מסויימים חושבים", ציין פלוסר.

בזירת המאקרו התפרסמו בארה"ב אתמול שטף נתונים מהותיים. לפני פתיחת המסחר התפרסם מדד קייס שילר הבוחן את השינוי במחירי הבתים ב-20 ערים מובילות בארה"ב. המדד הצביע על עלייה של 1.1% באפריל, חודש שני ברציפות. בשיעור שנתי נרשמה האטה מתונה, כאשר המחירים עלו ב-10.8%, הקצב האיטי מאז מארס 2013. לפי התחזיות, המחירים היו אמורים לטפס ב-11.7%.

עוד התפרסם מדד אמון הצרכנים, שעלה לרמה של 85.2 נקודות בחודש יוני, לעומת צפי לקריאה של 83.6 נקודות לאחר 82.2 נקודות בחודש מאי. במקביל התפרסמו נתוני מכירות הבתים החדשים, שעלו לרמה שנתית של 504 אלף, לעומת 433 אלף באומדן הקודם, וצפי לנתון של 440 אלף. מדובר בקצב המהיר ביותר מזה שש שנים.

בטוקיו רשמה מניית טויוטה מוטור עלייה קלה לקראת חשיפת רכב חדש של החברה המונע באמצעות טכנולוגיית תאי דלק.