פערים משמעותיים בשירותי תחבורה ציבורית ביישובים ערביים לעומת שירותים אלה בכל הארץ - כך עולה מדוח ומחקר חדש של מרכז המחקר של הכנסת, שהוכן עבור יו"ר השדולה לתחבורה בת-קיימא, ח"כ תמר זנדברג.
מהמחקר עולה כי הציבור הערבי מקבל שירותי תחבורה ירודים והדבר מהווה חסם ליציאה לעבודה ופוגע בנשים ובצעירים במגזר זה. לדוגמה, ביישוב ג'לג'וליה אין קו שירות לעיר הסמוכה כפר-סבא, וגם לא לאזור התעשייה המזרחי שלה, המרוחק 3 קילומטרים בלבד מהיישוב. ביישובים אחרים יש קווים אשר עוברים פעמים ספורות ביום, ואינם מאפשרים לתושבים להסתמך עליהם ביציאה לעבודה, ללימודים, לא כל שכן לשם צריכת שירותי בריאות, מסחר, בילוי ופנאי.
מהדוח עולה כי גם במשרד האוצר וגם במשרד התחבורה זיהו את הבעיה, ומעמידים את הטיפול בה גבוה בסדר העדיפויות. רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים במשרד האוצר, אשר דולב, אמר כי להערכת המשרד נדרשת השקעה חד-פעמית של 400 מיליון שקל בשיפור התשתיות ביישובים הערביים, ולאחר מכן השקעה שנתית של 500 מיליון שקל במתן סובסידיות שירות להפעלת אוטובוסים נוספים. לדברי דולב הנושא נמצא בדיונים לקראת תקציב 2015.
משרד התחבורה מצידו מתכוון להשיק בסוף שנת 2014 קורס ממוני תחבורה ציבורית במגזר הערבי על מנת לכונן ממשק טוב יותר של יישובים אלה עם המשרד, ולהפיץ לרשויות מדריך, אשר יאפשר להן למצות את כל האפשרויות הניתנות על ידי המשרד בירושלים.
ביום חמישי שעבר ביקרה השדולה לתחבורה בת-קיימא בכפר קרע ובאום אל פחם, בסיור שאורגן על ידי ארגון "תחבורה מהיום למחר" והשתתפו בו ח"כ תמר זנדברג, ח"כ דב חנין, ח"כ דב ליפמן וח"כ ג'מאל זחאלקה, נציגי ממשלה וארגונים הפעילים למען תחבורה ציבורית.
ח"כ זנדברג, יו"ר השדולה, אמרה בסיום הסיור כי "נוודא כי הכוונות הטובות של משרדי האוצר והתחבורה אכן מתממשות לכדי תקציבים ופעילות". ח"כ דב חנין הצטרף לדבריה והוסיף ש"תחבורה ציבורית היא צורך קיומי, היא תפחית את המספר הגדול של מקרי מוות בתאונות דרכים. לצערי, מצב התחבורה הציבורית בישראל בכלל לא טוב, בפריפריה הוא גרוע וביישובים הערבים פשוט לא קיים".
ח״כ ג'מאל זחאלקה יו"ר סיעת בל"ד, חיזק את דבריהם ואמר כי "הסקטור הערבי סובל מאחוז גבוהה של תאונות דרכים עם נפגעים. פיתוח תחבורה ציבורית הולמת יגרום לירידה בתאונות הדרכים, תחבורה ציבורית תחסוך חיי אדם".
את הדוח הכין ד"ר יניב רונן, חוקר במרכז המחקר של הכנסת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.