בעל השליטה לשעבר באי.די.בי, איש העסקים נוחי דנקנר, בוחן שותפות עם הענקית הסינית צ'יינה הארבור, שזכתה במכרז לבניית נמל הדרום באשדוד.
ל"גלובס" נודע, כי בין הצדדים מתקיימת הידברות בסיוע מתווכים, שבה נבחנת האפשרות שדנקנר יספק לחברה הסינית שירותי ייעוץ, במסגרת הפרויקט לבניית הנמל הפרטי שמתוכנן להעמיד תחרות לנמל אשדוד.
היקף המיזם לבניית הנמל מוערך בכ-3.3 מיליארד שקל. חברת נמלי ים (חנ"י) בחרה באחרונה בהצעה שהגישה צ'יינה הארבור להקמת הנמל, לאחר שהייתה זולה באופן משמעותי מההצעות שהגישו קבוצת שפיר הנדסה ואשטרום וקבוצת שיכון ובינוי ו-Ludreco.
גורמים שמעורים בהידברות שמתקיימת בין דנקנר לבין בכירים בצ'יינה הארבור סירבו לפרט על אופן התקדמות המו"מ. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי בחברה הסינית מאמינים כי בכוחו של דנקנר לאפשר לה לצלוח חסמים ביורוקרטיים מול הרשויות בארץ "בזכות קשריו הענפים והיכרותו העמוקה עם המשק הישראלי", כפי שאומר גורם שמצוי בפרטים.
"נעשתה אליו פנייה מצד הסינים עם הצעה לחוזה שמן של 'בוא תעבוד איתנו'", סיפר הגורם. "נוחי יודע למשוך בחוטים הנכונים וזה מה שהסינים צריכים כאן בתקופה הזאת. זה לא סוד שיש לדנקנר היכרות טובה עם בכירים סינים, בין השאר על רקע העסקה למכירת מכתשים-אגן לכמצ'יינה".
אם המגעים יישאו פרי ודנקנר יבוא לייעץ לצ'יינה הארבור, הוא מתכוון להביא איתו "שחקן חיזוק": גמליאל (גומא) חסין, עובד מושהה מנמל אשדוד, שהוגדר בעבר כ"האיש החזק של הנמל" ואיש סודו של ח"כ לשעבר, עמרי שרון. לפני כחודש חסין הורשע במסגרת עסקת טיעון בהעלמת הכנסות של כ-2.7 מיליון שקל מרשויות המס.
חסין הואשם כי בשנים 2007-2009 הוא קיבל ממשווקים של מפעל הפיס כסף בתמורה לשירותי ייעוץ שהעניק להם, אך לא דיווח על ההכנסה. בעקבות כתב האישום נגדו הוא הושהה לפני כשנה מתפקידו שהוגדר כפרויקטור בתחום השיווק. יצוין, כי בעבר הגדרת התפקיד של חסין הייתה מנהל מוזיאון נמל אשדוד - בלי שכלל היה מוזיאון באותה עת. בשל ההשהיה, חסין מקבל כיום מחצית משכרו החודשי.
בינתיים, הוא מנהל עסקים פרטיים ונמצא בקו אשדוד-מראקש, בזכות זיכיון שקיבל באחרונה לשיווק ולהפצה של סיגריות במרוקו. שמו של חסין עלה לכותרות גם בשנת 2003, בעקבות מתקפה מצד שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, על התנאים המיטיבים של עובדי הנמלים: בניסיון להמחיש את חגיגות השכר בנמל אשדוד, נתניהו סיפר על העובד שהתנהל ברהבתנות ומגיע לעבודתו בנמל עם מכונית יגואר נוצצת. בדבריו הוא התכוון לחסין, שהסביר בתגובה את החזקת מכונית היוקרה על ידו ב"חיבה למכוניות".
על אף השהייתו, חסין מקושר היטב בנמל אשדוד ונחשב לבעל כוח והשפעה בקרב העובדים. במהלך השנה האחרונה הוא פיתח וטיפח גם את קשריו עם דנקנר, ובשיחות עם מכרים הגדיר אותם כ"קשרי חברות". בימים האחרונים השניים נצפו יחד סמוך למשרדיו של דנקנר ברחוב יעבץ בתל אביב. התפקיד שמיועד לחסין במסגרת השותפות המתהווה עם צ'יינה הארבור הוא להבטיח לחברה הסינית את "השקט התעשייתי" הנדרש מצד עובדי נמל אשדוד בתקופת העבודות להקמת הנמל הפרטי החדש.
"אם צריך להביא ציוד הכרחי, ברזלים וסלעים באוניות - אף אחד לא צריך את שיבושי העבודה ואת המחאות שעשויים לפרוץ בנמל. גומא ידע להבטיח את השקט הזה", אמר גורם שמעורה במגעים.
חסין אמר היום בתגובה ל"גלובס", כי "זה נכון שאני ונוחי דנקנר חברים. לשאר העניינים אני מסרב להתייחס". גם דנקנר סירב להתייחס למו"מ המתקיים ואמר: "קיימת היכרות ביני לבין חברת צ'יינה הארבור, אך מעבר לזה, אינני מוכן לפרט".
מנכ"ל חברת תבם תשתיות שאול ביטרמן השוהה בחו"ל מסר בתגובה לפרסום כי "אנו מעודדים מאד מהפניות הרבות מצד אנשים המבקשים לסייע לנו בהצלחת הפרויקט. לא ידוע לנו על פנייה כלשהי מצד האישים המדוברים. בהתייחס לאמירות על 'חוזים שמנים' שכביכול הציעה צ'יינה הרבור נבקש להדגיש כי לצערנו אין לנו תקציבים למימון יועצים הנוהגים ברכבי מותרות ועלינו לעמוד במסגרת התקציב התחרותית שהצענו".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.