חברות תעופה זרות זועמות על שר התחבורה ישראל כץ

ישראל כץ קרא לחייב את עובדי המדינה לטוס אך ורק בחברות התעופה הישראליות ■ "למותר לציין כי מבצע צוק איתן פוגע בנו, חברות התעופה הזרות, באותה מידה ואולי אף יותר מחברות התעופה הישראליות"

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

מנהלי חברות התעופה הזרות בישראל זועמים על קריאתו בתחילת השבוע של שר התחבורה, ישראל כץ, לחייב את עובדי המדינה לטוס בשעה קשה זו אך ורק בחברות התעופה הישראליות: אל על, ארקיע וישראייר.

זעמם עולה ממכתב שפיקססו הערב לשר כץ עליו חתום, אבי פרידמן, מנכ"ל חברת התעופה יונטייד המשמש גם כיו"ר נציגי חברות התעופה הזרות בישראל. וכך הם כותבים: "אנו מנהלי חברות התעופה הזרות בישראל המומים ומוחים על התבטאויותיך בנושא תמיכתך המוחלטת והבלתי מסויגת בחברות התעופה הישראליות בנושא נזקי מבצע צוק איתן לענף התעופה. למותר לציין כי מבצע צוק איתן פוגע בנו, חברות התעופה הזרות, באותה מידה ואולי אף יותר מחברות התעופה הישראליות. עם זאת, אנו מנסים לנהוג בשפיות ובממלכתיות, לשדר עסקים כרגיל ובעיקר להימנע במסגרת האפשר מיצירת אווירה שתרתיע אנשים עסקים ותיירים מלהגיע לישראל".

עוד הלינו: "החברות הישראליות אינן לבד במערכה. המחיר הכבד של ביטולי כרטיסים, עצירת הזמנות עתידיות והתרוקנות הטיסות לארץ, משולם גם על ידינו ובגדול... המשך פעילות רגילה ורצופה של חברות התעופה הזרות לישראל בימי מלחמה אינה מובנת מאליו. בעיקר כאשר כל הארץ חזית ומטחי הרקטות נורים לכיוון אוכלוסייה אזרחית ברחבי הארץ כולה".

עוד כתוב לשר כץ: "היינו מצפים להכרת תודה להנהלות חברות התעופה שנותנות אמון, מגלות מחויבות לישראל ומשקיעות משאבים בלתי נדלים על מנת לשמר את הקשר האווירי הרציף והשגרתי אליה. אנו מאמינים שאין זה ראוי כי גורם ממשלתי רשמי, בעיקר כבוד שר התחבורה, יורה וינחה נוסעים לבחור בחברות ישראליות וייצר בכך אפליה לא הוגנת, בלתי צודקת ושאינה מוצדקת. תמיכתה המתמשכת של מדינת/ממשלת ישראל בחברות הישראליות (דוגמת הוצאות הביטחון שאין לה אח ורע בעולם) הינה די והותר ואינה זקוקה לערך מוסף בדמות פגיעה כלכלית ותדמיתית כה בוטה בחברות התעופה הזרות, המובילות מעל 60% מתנועת הנוסעים לישראל וממנה. אנו מצפים כי התמידה ואו העזרה שניתנת על ידי השר הממונה ואו ממשלת ישראל לחברות הישראליות תינתן באותה מידה לחברותה תעופה הזרות. אנו מקווים להתייחסותך החיובית להערותינו".

בין חברות התעופה הזרות החברות בפורום האמור נמנות חברות כמו קבוצת לופטהנזה המונה גם חברות כמו סוויס ואוסטריאן איירליינס; יונייטד, דלתא, בריטיש ואחרות.