נעילה שלילית באירופה; ה-ECB הותיר את הריבית על 0.15%

גם ריבית הפקדונות נותרה שלילית ברמה של 0.1%- ■ רוסיה הטילה סנקציות על מדינות המערב ■ שיעור האבטלה באוסטרליה זינק ביולי מ-6% ל-6.4% - שיא של 12 שנה, לעומת צפי כלכלנים כי שיעור האבטלה יישאר ללא שינוי

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בירידות שערים. זאת, על רקע המתיחות הגוברת בין רוסיה לאוקראינה ומדינות המערב ולאחר שהבנק המרכזי האירופי החליט להותיר את הריבית המרכזית על כנה.

אתמול ננעל המסחר בוול סטריט ביציבות, על רקע הדיווחים רוסיה שלחה עד כ-20 אלף חיילים לגבול עם אוקראינה. במקביל, הנשיא פוטים הודיע על איסור יבוא מזון מארה"ב, האיחוד האירופי, קנדה ומדינות נוספות ששותפות להטלת הסנקציות על רוסיה. בעקבות כך, עליות חדות נרשמו באג"ח של ממשלת גרמניה, ומנגד, מדד הדאקס הגרמני השלים אתמול תיקון של 10%.

הבנק המרכזי האירופי החליט היום להותיר את הריבית המרכזית על כנה ברמה של 0.15% וכן להותיר את ריבית הפקודנות שלילית, ברמה של 0.1%-.

במסיבת העיתונאים שלאחר הצהרת הריבית אמר יו"ר הבנק מריו דרגי כי הבנק הגביר את ההכנות לקראת תוכנית רכישות אג"ח, וכי הוא מוכן להשיק תוכנית כזו אם תמונת האינפלציה תשתנה.

בזירת המאקרו פורסם היום כי התפוקה התעשייתית בגרמניה עלתה ב-0.3% בחודש יוני, הרבה מתחת לצפי האנליסטים שעמד על עלייה של 1.4%. בצרפת פורסם כי הגירעון המסחרי התרחב לרמה של 5.4 מיליארד אירו בחודש יוני, בעוד הצפי עמד על צמצום הגירעון ל-5 מיליארד. נתונים אלו, ביחד עם נתוני התמ"ג באיטליה שהצביעו על מיתון במדינה, מעלים את החשש לגבי קצב ההתאוששות בגוש האירו.

מניית ריו-טינטו מטפסת ביותר מ-1% לאחר שדיווחה כי הכפילה את רווחיה ברבעון השני וקיצצה בהוצאות.

הניקיי נותר ירוק

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ה') במגמה מעורבת, כאשר רק מדד הניקיי נותר חיובי וטיפס בכ-0.5%. זאת על רקע מימושי רווחים והמשך מתיחות בין רוסיה למערב ולאוקראינה.

המסחר בוול סטריט נחתם אתמול (ד') ביציבות, על רקע המתיחות הגואה בגבול הרוסי-אוקראיני, והמשך עונת הדוחות. ירידות חדות נרשמו בבורסות אירופה לאחר פרסום מספר נתונים מאכזבים.

המתיחות הגיאופוליטית העלתה את רף החששות כשנשיא רוסיה פוטין לא התרגש מהסנקציות על מדינתו שהורחבו בשבוע שעבר ע"י ארה"ב והאיחוד האירופי, והוא ממשיך להעביר כוחות לגבול עם אוקראינה, כך על פי שר החוץ הפולני - ובעולם חוששים מפלישה. פוטין גם הורה להטיל סנקציות על מדינות המערב שהשתתפו בהחלטה ולאסור מהן ייבוא מוצרים.

"אם פולין צודקת כי רוסיה מתכוונת להגדיל את נוכחותה במזרח אוקראינה, הקונים בכל הסקטורים יעלמו מהר, שכן זהו ארוע שלא ניתן לדמיין את השלכותיו על השוק", כך אומר אוואן לוקאס, אנליסט שווקים ב-IG.

בתחום המאקרו, היום דווח כי שיעור האבטלה באוסטרליה זינק ביולי מ-6% ל-6.4% - שיא של 12 שנה, לעומת צפי כלכלנים כי שיעור האבטלה יישאר ללא שינוי.

באירופה יכריזו היום הבנקים המרכזיים של גוש האירו ואנגליה על המדיניות המוניטארית שלהם והמשקיעים מחכים לראות האם יופעלו עוד צעדים באירופה לאושש את הכלכלה.