נעילה שלילית בבורסה; טבע נפלה 3%, אופקו טיפסה 3.6%

המצב הביטחוני והחשש מקריסת השיחות בקהיר העיבו על המסחר באחד העם ■ בשוק חוששים מהעלות הכלכלית של מבצע "צוק איתן" ומזהירים מהסיכון בבורסה ■ חברת תרופות הודית הגישה בקשה לאשר גרסה גנרית של קופקסון

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (א') בירידות קלות במדדים המובילים, בעת שמניית טבע איבדה מערכה כ-3% והעיקה על המדדים. המשקיעים עקבו מקרוב אחר ההתפחויות בזירה הביטחונית והשיחות המדיניות במצרים. מחזור המסחר נותר נמוך והסתכם בכ-325 מיליון שקל בלבד.

עידן אזולאי מנכ"ל קרנות נאמנות ומנהל השקעות ראשי באפסילון, מציין כי "המסחר מתנהל במחזורים נמוכים כאשר מצד אחד המשקיעים צופים על ההתפתחויות בחזית הדרום ומנגד המסחר בסוף השבוע בחו"ל משרה אווירה יותר חיובית. אני מניח שהדשדוש יימשך עד שיתקבלו איתותים ברורים יותר משני הגורמים האלו".

מוסא אבו מרזוק, סגנו של חאלד משעל ומבכירי המשלחת הפלסטינית לקהיר, הזהיר הלילה (א') כי המשלחת תעזוב את השיחות בקהיר עוד היום אלא אם הנציגים הישראלים ישובו לדיונים מבלי שום תנאים מוקדמים מצד ישראל. "ב-24 השעות הקרובות, נחליט לגבי המשך נוכחות המשלחת במצרים", הוסיף אבו מרזוק שהתראיין לסוכנות הידיעות רויטרס מהמלון המאובטח בו מתארחת המשלחת בקהיר. לדבריו, ההחלטה הסופית תתקבל לאחר פגישה עם המתווכים המצרים במהלך היום.

אבו מרזוק הדגיש כי "אין לעם הפלסטיני דבר להפסיד, ואין לו באמת ברירה: או להיהרג תחת המצור או להיהרג בהפצצות ובירי מטוסים". המשלחת הפלסטינית הגיעה לקהיר כבר לפני תשעה ימים, ונשארה שם גם לאחר קריסת הפסקת האש ועזיבת הנציגים הישראלים ביום שישי בבוקר.

בשוקי חו"ל, המסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי בעליות שערים, בעקבות דיווח על כך שרוסיה מעוניינת להרגיע את המשבר במזרח אוקראינה. ההודעה מרוסיה גברה על החששות מעיראק, לאחר שנשיא ארה"ב ברק אובמה אישר להשיק מערכה צבאית בעיראק בפעם השלישית מאז 1991. מדד S&P 500 רשם את העלייה החדה ביותר בחמישה חודשים, ומחק ירידות של שבוע שלם.

"טעיתי. זו לא הבועה ה-3 בגודלה אי-פעם - זו הגדולה מכולן"

בחזרה לשוק המקומי. אנליסטים בשוק מתחילים להפגין סקפטיות באשר להמשך המגמה החיובית, על רקע הצפי להאטה בצמיחה והמו"מ בין האוצר למערכת הביטחון על תוספות תקציב של 6-8 מיליארד שקל. כך, למשל, לאחר שבועות רבים שבהם בנק לאומי המליץ בסקירת סוף השבוע למשקיעים להימנע משינוי חד בתמהיל תיק ההשקעות בשל מבצע "צוק איתן", הכלכלנים כתבו בסקירה האחרונה שלהם כי הסיכון גדל במניות ובאג"ח קונצרני בישראל והתמחור באפיקים אלו אינו נמוך.

ככל הנראה הכלכלנים בלאומי שמעו התבטאויות של בכירים במשק על ההשפעה של הלחימה בעזה על השוק בטווח הזמן הקצר והם מעדיפים "להנמיך את הטון" בהמלצותיהם. לדבריהם, "הפעילות הכלכלית הממותנת (עוד לפני חודש יולי) והשפעת הלחימה על הכלכלה הישראלית בטווח הקצר מגדילים את הסיכון".

בבית ההשקעות אלומות ספרינט ממליצים על השקעות באג"ח ממשלתיות: "מדיווח של בנק ישראל עולה כי המשקיעים הזרים מתרכזים באג"ח ממשלתיות בארץ (באגרות חוב ובמק"מ). לראיה, בחודש יוני הם השקיעו כ-210 מיליון דולר באג"ח, בהמשך להשקעות (נטו) של כ-560 מיליונים בחודשים מרץ עד מאי. מנגד, המשקיעים הישראלים (מוסדיים ומשקי הבית) מרחיבים את השקעתם בנירות ערך זרים. בחודש יוני, תושבי ישראל השקיעו בחו"ל השקעות פיננסיות (אג"ח ומניות) בהיקף של כ-1.9 מיליארדי דולרים.

"באג"ח הממשלתי אנו ממליצים על חשיפת יתר לאפיק השקלי על פני הצמוד, כאשר היתרון של השקלי על הצמוד גובר עם עליית המח"מ. המח"מ המומלץ באפיק הצמוד למדד הינו בינוני+ (5-7). המח"מ המומלץ באפיק השקלי הינו 4-6 שנים. חשיפה לקונצרני בדירוג ממוצע של BBB+ עד A-, במח"מ קצר-בינוני. רצוי לבחור בסלקטיביות רבה ולא להשקיע במדדים".

תחרות גנרית ראשונה לקופקסון במינון החדש

תחרות גנרית ראשונה לקופקסון של טבע בגרסה החדשה הניתנת במינון של 40 מ"ג. חברת ד"ר רדיס (Dr. Reddy’s Laboratories) ההודית הודיעה לטבע שהגישה בקשה לאשר גרסה גנרית של קופקסון במינון של 40 מ"ג, ומערערת על תוקפו של הפטנט המגן עליה שמחזיקה טבע. טבע מצידה הודיעה כי תפעל באפיקים המשפטיים להגן על הפטנט שלה.

מנגד, אופקו רשמה עליות על רקע פער חיובי של כ-3.7%, וגם פוטומדקס עלתה על רקע פער של 4.4% .

עונת הדוחות נמשכת. אפריקה מגורים דיווחה הבוקר כי הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ברבעון השני בכ-15.6 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-4.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

חברת גב ים דיווחה הבוקר כי ה-NOI הסתכם במחצית הראשונה של שנת 2014 ב-172 מליון שקל, לעומת 163 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.