לפני כ-8 חודשים חשפנו ב"גלובס" את כוונתם של יבואני רכב ביבוא אישי לצאת למאבק נגד רשות המסים על רקע הודעות חוב ששיגרה לאזרחים רבים שייבאו בשנים האחרונות רכב ביבוא אישי מחו"ל, במסגרתם דרשה מהם תוספת מיסי יבוא בגובה של עשרות ואף מאות אלפי שקלים.
כעת נודע ל"גלובס" כי רשות המסים הגיעה לפשרה עם מספר רוכשי רכבים ביבוא אישי, לפיה הם ישלמו אחוז נמוך מאוד מדרישות התשלום שנשלחו אליהם - בשיעורים הנעים בין 25% ל-30% מגובה החוב המקורי שנדרש מהם - ובכך יסגרו את התיק.
בתיקים אלה ויתר המכס על מרכיב קנס הפיגורים בדרישות החוב, על הריבית וההצמדה וכן על חלק מהקרן.
כך, במקרה שטופל על-ידי עורכי הדין גלעד ברון וקובי דהן ממשרד ברון ושות', בו דרש המכס מבעל רכב לשלם תוספת מס בגובה של כ-200 אלף שקל, הוסכם לבסוף כי בעל הרכב ישלם סך של כ-59 אלף שקל בלבד; ובמקרה נוסף בו טיפלו השניים, תחת דרישת חוב בסך 150 אלף שקל, הגיעו הצדדים לפשרה במסגרתה ישלם בעל הרכב שליש מהסכום - כלומר 50 אלף שקל בלבד.
בשלהי 2013, כאמור, קיבלו מאות אנשים פרטיים, שייבאו בשנים האחרונות מכוניות יוקרה ביבוא אישי מחו"ל, הודעות גירעון, במסגרתן נדרשו לשלם עשרות ולעתים אף מאות אלפי שקלים תוספת מיסי יבוא.
רשויות המכס טענו כי מחיר הרכב שהוצהר במסגרת רשימון היבוא אינו נכון, ולמעשה הוא נמוך מהמחיר האמיתי של הרכב בעת היבוא. זאת, במקרים רבים, בהסתמך על חקירה של יבואנים ועמילי מכס וסוכנים שונים אשר עסקו בתחום.
הודעות הגירעון כללו הצמדה, ריבית וקנסות; ובהיעדר תשלום - היבואנים מוזהרים כי יינקטו כנגדם הליכי גבייה. במקרים רבים תשלום הגירעון הנדרש ביטל את היתרון ואת הכדאיות של היבוא האישי.
התחשבות בחוסר ידיעה
מדובר ברכבי יוקרה שמחירם ביבוא אישי מגיע למאות אלפי שקלים, כאשר העלות בחו"ל כדי לייבאם לארץ עומדת על כ-40 אלף אירו, ובהתחשב בעלויות המס והעלויות הנוספות, העלות מגיעה לכ-400-500 אלף שקל ולעתים אף יותר. במקרים שונים דובר על רכבים שעלותם עשויה להיות 700-800 אלף שקל ואף עלות הקרובה למיליון שקל.
"בין הדגמים שלקוחותינו ייבאו לארץ ביבוא פרטי ניתן למנות מרצדס S350, ג'יפ גראנד צ'ירוקי, פורד מוסטנג, ראנג' רובר, דיסקברי 3" - כולם רכבי יוקרה כמובן", אומר עו"ד דהן. "כמובן שמוכרים את הרכבים הללו בארץ בסוכנויות הרכבים, אך הסוכנות גוזרת את הקופון שלה, וביבוא אישי הרוכש חוסך הרבה מאוד כסף. לא מדובר בחיסכון של 2,000-3,000 שקל, ולא בסכומים נמוכים; לפעמים ההפרש מתבטא בחיסכון של 40 או 50 אלף שקל".
אבל אז הגיעה רשות המסים וביקשה עוד נתח מתוך החלק היחסי שחסכו אותם יבואנים פרטיים, כאשר הלקוח בטוח שהוא ביצע את עסקת השנה.
כחלק מהתמודדות עם טענות המכס בדרישות החוב, התאגדו מספר בעלי רכב שייבאו רכבים ביבוא אישי לצורך הגשת עררים כנגד קביעת המכס, במסגרתם הם חולקים על חוקתיות החיוב ועל גובה השומה שנשלחה אליהם. כמו כן, נוהלו מגעים מול המכס באמצעות באי-כוחם של היבואנים.
בדיונים שניהלו בשנה החולפת עורכי הדין ברון ודהן מול רשויות המכס, נטען כי גם במקום בו יש הפרש שומתי, החוב אמיתי, ודרישת הרשות מוצדקת - מקורו של ההפרש אינו במעשה או מחדל של האדם הפרטי שייבא את הרכב, שלא היה מודע למלוא עלויות הרכב. משכך, טענו רוכשי רכבי היוקרה, ראוי שתהיה התחשבות ראויה בכך שלמיטב ידיעתו של אותו אדם פרטי שרכש את הרכב, בוצע דיווח תקין לרשויות המכס.
לטענת עורכי הדין ברון ודהן, המורכבות של הנושא מקורה בכך שבחלקם הארי של המקרים, האדם שייבא את הרכב כלל לא היה מודע למרכיבים השונים שמרכיבים את העלות הכוללת של רכישת הרכב - בהם עלות הרכב בחו"ל, עלויות שינוע והובלה, מכסים ועוד.
ברשות המסים כאמור לא התעלמו מטענה זו, וכבר הגיעו עם חלק מרוכשי הרכב ביבוא אישי לפשרות בתיקי מס שונים, במסגרתם הוסכם כי יבואני הרכב הפרטי ישלמו הודעת גירעון בסך של 25%-30% מגובה דרישת החוב המקורית.
לדברי עורכי הדין ברון ודהן, "אין אלא להעריך גם את גישת רשויות המכס והפועלים מטעמם, שהסכימו בסופו של יום להכיר בנסיבות המורכבות, לרבות בעובדה שבחלק ניכר מהמקרים מדובר על חיוב גדול שמגיע לאנשים שרכשו או ייבאו רכב בתום-לב ונשאו בתשלום מלוא התמורה בגינו".
השניים מציינים כי קרוב לוודאי שהפשרות שהושגו ישפיעו על החלק הארי של התיקים הפתוחים מסוג זה.
גל חדש של דרישות
עם זאת, ל"גלובס" נודע כי במקביל לפשרות שהושגו, שלחו רשויות המכס בימים האחרונים סדרה נוספת של הודעות גירעון למאות אנשים פרטיים, שלא נכללו בגל הראשון של המכתבים.
עו"ד ברון מסביר כי "הסבב החדש נולד בעקבות חקירות של יבואנים חדשים. כל פעם המכס מקבל מידע ממקור מודיעיני אחר, שמדווח לו על יבואן נוסף שנכנס לשוק, ואז נשלחות עשרות פניות חדשות.
"בימים אלה אנחנו מגישים תביעות נוספות בשם מספר בעלי רכבים, שרק עכשיו קיבלו את הפנייה מהמכס. מדובר במצב משפטי מורכב, כי בעלי הרכבים הם נפגעים בתום-לב ברוב המקרים; אבל מצד שני, יש מורכבות בשאלה האם זה פותר אותם מאחריות לגירעון מול המכס. הסוגייה המשפטית מורכבת וכוללת גם תשתית עובדתית רגישה, ולכן לעתים כדאי לסיים את התיקים בפשרות".
עו"ד אביגדור דורות, מומחה בתחום המכס ממשרד איתן, מהולל & שדות, המייצג אף הוא עשרות לקוחות שקיבלו מכתבי דרישת חוב מהמכס בשנה החולפת, עדיין לא רואה את השינוי הדרמטי בגישת רשות המסים בנוגע לדרישות החוב.
לדבריו, "לא לכל האנשים יש את הכוחות והרצון להילחם בבתי המשפט, אז יש כאלה שפנו למנהלי המכס וביקשו למצוא פתרון, ואז במכס באו לקראתם, אבל לא בצורה דרמטית. בחלק מהמקרים ויתרו לחייבים רק על 20% מהחוב. החוב מורכב מקרן המס, הצמדה למדד וריבית וקנס פיגורים, ובדרך-כלל במכס ויתרו לבעלי הרכבים על קנס הפיגורים, ולפעמים על חלק מהריבית".
עו"ד דורות מנהל היום 5 משפטים שונים בבתי המשפט בשם לקוחותיו נגד המכס. בין היתר הוא מייצג לקוח, שהמכס דורש ממנו תוספת מס בסך 700 אלף שקל על יבוא של רכב אישי. "יש לי 70 לקוחות בתחום הזה, שאם תשאלו אותם אם הם רוצים לעשות היום יבוא אישי של רכב, הם יגידו חד-משמעית שלא", הוא אומר.
רשות המסים מסרה בתגובה כי "לא חל כל שינוי במדיניות רשות המסים, והיא ממשיכה לאכוף תשלום מסים כדין ביבוא אישי של כלי רכב".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.