לאחר החלטת הריבית: הדולר זינק בכ-0.8% לשיא של שנה

בנק ישראל חתך את הריבית ב-0.25% לשפל היסטורי ■ הדולר היציג ננעל בעלייה של 0.7% ל-3.543 שקלים אך המשיך לעלות לרמה של 3.57 שקלים לאחר החתטת הריבית ■ האירו היציג ננעל ללא שינוי על 4.6765 שקלים

כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס
כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס

הדולר המשיך היום (ב') את המסע שלו צפונה והתחזק בשיעור של כ-0.8% לרמה של כ-3.57 שקלים, גם לאחר שבנק ישראל החליט להפחית את הריבית ב-0.25% לשפל היסטורי של 0.25%. מדובר בשיא של שנה. הדולר היציג התחזק היום בכ-0.7% לרמה של 3.543 שקלים בעוד האירו שמר על יציבות ברמה של 4.676 שקלים.

בהחלטת הריבית בנק ישראל התייחס להיחלשות השקל וציין בהודעת הריבית כי "השקל נחלש החודש ב-1.7% במונחי השער הנומינאלי האפקטיבי. המשך הפיחות יתמוך בהתאוששות ביצוא ובמגזר הסחיר. מתחילת השנה נרשם ייסוף של 0.4%".

"הדולר-שקל השלים בשלושת השבועות האחרונים זינוק של כ-15 אגורות מרמת השפל של יולי ב-3.40 שקלים ועד השיא בשבוע שעבר מעט מתחת ל-3.55 ש'. עוצמת המהלך ביטאה את הפאניקה שהתפשטה בשוק בשבועות האחרונים באשר למצבה של הכלכלה הישראלית. הטריגר הראשון לכך היה נתוני הצמיחה המאכזבים לרבעון השני, ואולם כעת מה שמכביד על השקל הוא התמשכות המערכה בעזה, שנזקיה על הכלכלה הישראלית הם עצומים", מציינים בחדר המסחר של FXCM ישראל, שם טוענים עוד כי "אין ספק שהסנטימנט כלפי הכלכלה הישראלית נפגע מאוד בשבועות האחרונים, כשיותר ויותר בנקי השקעות בעולם מפרסמים תחזיות שליליות על הכלכלה הישראלית והשקל".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי "בצל הפעילות של סוף החודש הקלנדרי, יציאת רבים לחופשת סוף הקיץ, רף הרגישות יורד ועימו פוטנציאל פיחות השקל לרמת 3.56 שקל לדולר. עד כה, היצעי המט"ח בתחומים 3.54-3.56 בלמו את פיחות השקל לרמת 3.60. להערכתנו, התייצבות הדולר מעבר לרמת 3.56 תפתח את הדרך לעלייה לרמת 3.60. פיחות השקל והתייצבותו מעל לרמת 3.60, יש בה משום בשורה חשובה לתעשייה המקומית בכלל ולמגזר היצוא בפרט".

במחלקת המחקר של Smart Capital מציינים כי "בנק ישראל מהתל בסוחרים ומייצר מומנטום מזוייף בדולר-שקל. במהלך השבועות האחרונים הבנק שינה את אסטרטגית הרכישות ועכשיו הוא קונה דולרים עם המגמה. לשם שינוי ד"ר פלוג "משנה את החוקים"(ולשם שינוי - יש גם תוצאות) וביחד עם הרוח הגבית מהורדת הריבית וממבצע צוק איתן היא משפיעה באופן ישיר, חד ומובהק על שער הדולר-שקל. תחזית יעד האינפלציה של בנק ישראל ירדה שוב פעם אל מתחת הגבול התחתון של היעד ואין מנוס מהורדה נוספת של הריבית. פערי הריביות עם ארה"ב ואירופה והמטרה האמיתית הברורה - שימור המומנטום בדולר, מאפשר לבנק ישראל להוריד ריבית ללא חשש".

בשוק המט"ח העולמי מתחזק היום הדולר מעט אל מול האירו והין על רקע הצהרות הבנקאים המרכזיים בארה"ב, אירופה ויפן בסוף השבוע בכנס ג'קסון הול, אשר מגבירים את ההערכות כי העלאת הריבית בארה"ב תגיע לפני זו שבאירופה ובטח לפני יפן, מה שמחזק את הדולר.

יתרה מזאת - הנגיד האירופי מריו דרגי אמר כי הבנק המרכזי האירופי מוכן לנקוט צעדים נוספים במידה וציפיות האינפלציה ימשיכו לרדת, קרי רמז למדיניות מוניטרית רחבה ואגרסיבית יותר. דברים אלה תורמים להחלשת האירו מול הדולר.