הערכות: משפ' קושנר מחפשת שותף לרכישת הפניקס

באחרונה הוארכו המגעים בין הצדדים ב-45 יום נוספים ■ בין הקשיים: תנאי ההון הנדרש מרוכשת חברת ביטוח, לצורך קבלת אישור הפיקוח לעסקה

ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג
ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג

האם עסקת הפניקס גדולה על משפחת קושנר? על פי הערכות בשוק, יתכן שהרוכשת הפוטנציאלית של מניות השליטה בקבוצת הביטוח מידי קבוצת דלק בוחנת צירוף של שותף זר לעסקה המתוכננת.

כפי הנראה, הסיבות למהלך שכזה נובעות מתנאי ההון הנדרש מהרוכשת לטובת העסקה וקבלת אישור הפיקוח על הביטוח. ההערכות בשוק הן כי מתווה המימון שסוכם בין הצדדים לעסקה, אשר כולל העמדת הלוואת מוכר של קרוב ל-1 מיליארד של על ידי קבוצת דלק (יותר ממחצית תמורת העסקה), צפוי לעורר בעיות קשות באישורה על ידי הפיקוח על הביטוח.

מקבוצת קושנר נמסר בתגובה כי היא "ממשיכה להתמקד בביצוע בדיקת הנאותות ובקבלת האישור הרגולטורי הנדרש להשלמת העסקה". הקבוצה הגישה זה מכבר בקשה רשמית לפיקוח על הביטוח באוצר, על מנת שיבצע בדיקות לצורך מתן אישור החזקת אמצעי שליטה בחברת ביטוח. מדובר בשלב מוקדם של בדיקת הרוכשים הפוטנציאליים, על ההיסטוריה הענפה שלהם בארה"ב, ועד כה, ככל הידוע, האוצר לא נתן כל אינדיקציה בנושא.

על פי מזכר ההבנות עליו חתמו הצדדים בתחילת יולי, נקבעה התמורה בעסקה בהתאם לשווי ההון העצמי של הפניקס בסוף 2013, בתוספת ריבית לא ידועה. נכון למועד החתימה על מזכר ההבנות, דובר על תמורה בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל לקבוצת דלק.

כל הידוע, לא דובר עד כה עם קבוצת דלק או עם האוצר על שינוי אפשרי במבנה קבוצת הרכישה, אשר מלבד משפחת קושנר עשויה לכלול גם את מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות, שהביא את המשפחה לשולחן המו"מ ושמעוניין לרכוש 5% מהמניות מידי קבוצת דלק.

קבוצת קושנר ממשיכה בינתיים בבדיקת הנאותות שהיא מבצעת בהפניקס, שנסחרת כיום במחיר שמשקף לה שווי שוק של כ-3 מיליארד שקל. לפני מספר ימים חשף "גלובס" כי המגעים לחתימת העסקה יוארכו ב-45 יום נוספים, בין היתר בשל הלחימה הנמשכת במבצע "צוק איתן". מדובר על הארכת תקופת הבלעדיות שניתנה לקושנר לאחר תקופה ראשונה של 45 ימים.

תחנות רבות בדרך להשלמת עסקה

בכל מקרה, השלמת העסקה אינה ודאית והיא כפופה לסיום בדיקת הנאותות, להשלמה מוצלחת של המו"מ בין הצדדים ולחתימה על הסכם מחייב, וכן לקבלת כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים על פי דין.

קבלת אישור האוצר אינה מהלך טכני, בוודאי לאור ההיסטוריה המורכבת של משפחת קושנר. זו כוללת, בין היתר, עבירות פליליות פדרליות שעליהן נשפט בארה"ב אבי המשפחה, צ'ארלס קושנר (שעל פניו אינו מוביל עוד את ניהול עסקיה), שאף ישב בגינן במאסר, והסדר חוב גדול בעסקת נדל"ן במנהטן שהוביל הבן, ג'ארד קושנר, שעומד כיום בראש עסקי המשפחה.

בנוסף, גם מבנה המימון של העסקה הנוכחית הוא בעייתי כאמור, וכולל הלוואת מוכר בהיקף של כ-980 מיליון שקל שעשויה קבוצת דלק להעמיד רוכשים (יותר ממחצית התמורה). עניין נוסף נוגע למוכנות של הרוכשים לעמוד בדרישות ההון המחמירות של האוצר, ממי שמעוניין לרכוש שליטה בחברת ביטוח.