מיזם הרכב הסיני של החברה לישראל, קורוס, ממשיך לשאוב ממנה השקעות ענק, המגיעות כבר לסכום כפול מזה שהשקיעה במיזם הרכב החשמלי בטר פלייס, שקרס אשתקד והוריד לטמיון יותר מ-3 מיליארד שקל שהושקעו בו.
מדוחות הרבעון השני שפרסמה היום החברה לישראל , שבשליטת עידן עופר, עולה כי מאז הוקם המיזם ועד היום הצטברה השקעתה בקורוס לכ-600 מיליון דולר (לעומת כ-300 מיליון דולר שהשקיעה בבטר פלייס). מתחילת השנה הזרימה החברה לקורוס 122 מיליון דולר, כחלק מהתוכנית העסקית של המיזם.
אמנם בחברה לישראל מציינים כי בכך הושלמה התחייבותה להשקעה בקורוס לפי התוכנית (למעט התחייבות של 4 מיליון דולר), אולם מוסיפים כי על רקע מצבה, קורוס בוחנת את התוכנית העסקית שלה ו"ייתכן כי תידרש למקורות מימון נוספים מעבר לאלו שנכללו בתוכנית העסקית".
ברבעון השני השנה הוכפלו הפסדי קורוס ל-78 מיליון דולר, ובסיכום המחצית הראשונה העמיקו ב-115% ל-137 מיליון דולר. בעתיד הנראה לעין המגמה השלילית לא צפויה להשתנות, ואף עלולה להחריף, כאשר בדוחות מציינת החברה לישראל כי בשל השקות רכבים חדשות המתוכננות במהלך השנה, "קורוס צופה גידול משמעותי בעלויות".
למרות הגידול בהפסדי קורוס, צמצמה החברה לישראל, בניהולו של ניר גלעד, את הפסדיה ברבעון השני בכמעט 80%, ל-20 מיליון דולר. במחצית השנה קטנו ההפסדים ב-37% ל-82 מיליון דולר - מגמה המיוחסת בעיקר לשיפור בפעילות חברת הספנות צים ובחברת האנרגיה בזן.
את התרומה העיקרית לרווחיה של החברה לישראל ממשיכה לספק יצרנית הדשנים כיל, שתרמה ברבעון 106 מיליון דולר - ירידה של 36% לעומת תרומתה ברבעון המקביל. חברה נוספת שבולטת לחיוב בדוחות היא יצרנית החשמל איי.סי. פאואר, ששיפרה את הכנסותיה, את רווחיותה והיקפי החשמל שהיא מייצרת, ותרומתה לתוצאות החברה לישראל עמדה על 25 מיליון דולר - קפיצה של 79% ביחס לרבעון המקביל.
"לא תגיע לרווח ב-2014-2015"
ובחזרה לקורוס, המיזם המשותף לחברה לישראל ולחברת צ'רי הסינית (50% כל אחת) העוסק בפיתוח ושיווק כלי רכב מנועיים, היברידיים וחשמליים בשוק הסיני והעולמי. בחברה לישראל מציינים כי "כתוצאה מהעלויות המהותיות לאורך זמן, קורוס לא צפויה להגיע לרווחיות בשנים 2014-2015". עוד מוסיפים שם כי "קורוס מעריכה שתמשיך לצבור הפסדים עד אשר יחלו מכירות משמעותיות של רכבים, כדרך פעילותן של חברות בראשית דרכן".
בפעילות השוטפת של קורוס, החברה לישראל מדווחת על מכירת 2,540 מכוניות עד כה. בסוף 2013 החל המיזם במכירת הרכב הראשון של קורוס (Qoros 3 Sedan), ובתקופת הרבעון השני השיק את הדגם השני - Qoros 3 Hatch.
מכירת המכוניות במחצית הראשונה של 2014 הניבה הכנסות של 54 מיליון דולר, כאשר עלות המכירות עמדה על 48 מיליון דולר. בחברה לישראל מציינים כי בשלב הנוכחי החברה מתרכזת בבניית המותג "קורוס", וכי "בשל העיכוב בפריסת רשת הסוכנים, לא חל גידול משמעותי במכירות בין הרבעון הראשון לשני".
עוד מוסיפים שם כי "קורוס צופה עלויות שיווק משמעותיות בעתיד, על מנת לקדם את המכירות של דגמיה החדשים באמצעות שימוש במדיות מסורתיות", וכן כי "לקורוס עלויות משמעותיות, כולל עלויות מימון, בשל פיתוח הדגמים השונים והפיתוח של השלב השני במתקני הייצור, אם קורוס תרחיב את כושר הייצור של מתקניה".
עוד בצד העלויות, מציינים בחברה לישראל פעילויות הקשורות להשקעות, בהן עיצוב, פיתוח וייצור של דגמים חדשים, הגדלת מכירות ושיווק, הקמה והרחבת מלאי חלקים ורכיבים, הרחבת העיצוב, הפיתוח ויכולות הייצור וגידול במספר בעלי תפקידים של הנהלה וכלליות. במקביל להזרמת ההון למיזם, בסוף חודש יולי העמידה החברה לישראל ערבות בלתי חוזרת לטובת שותפתה הסינית צ'רי, בסכום של כ-140 מיליון דולר, המתווספת לערבות בסכום דומה שהעמידה לה ב-2012.
תרומת החברות27-8
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.