המכרז לרכישת תדרים עבור הדור הרביעי מייצר כותרות בעקבות הלחצים שמפעילים כל השחקנים בשוק הסלולר בנוגע למכרז. מצד אחד עומדות חברות הסלולר הוותיקות, שטוענות כי הן היחידות שמשקיעות בתשתיות, בניגוד לשחקניות החדשות ולמפעילים הווירטואליים. החברות הוותיקות טוענות כי הן נושאות ברוב הנטל ולכן דורשות להקל עליהן.
בצד השני ניצבים השחקנים החדשים והמפעילים הווירטואליים - שבינם לבין עצמם מתנהלת מלחמת עולם. מצד אחד יש את גולן טלקום והוט מובייל, ומצד שני יש את המפעילים הווירטואליים כמו רמי לוי, YouPhone והום סלולר, שגם הם רוצים הקלות, בטענה כי הם אלה שמחוללים את התחרות בשוק.
אריאל שרייבר, מנכ"ל YouPhone מקבוצת אלון, שמשתייך לקבוצת המפעילים הווירטואליים, מביע עמדה מעט שונה, בין השאר הודות לכך שהוא מגייס לקוחות דרך סניפי מגה. מצד אחד הלקוחות של שרייבר, כמו רוב הלקוחות, אדישים לטכנולוגיה. מצד שני, חשוב לו להחזיק בתדרים כדי לחזק את מעמדו בשוק מול החברות הוותיקות.
- כיצד YouPhone מתכננת את מהלכיה לקראת המכרז הסלולרי לדור הרביעי?
"YouPhone הייתה רוצה להתמודד במכרז, ונשקול את זה ברצינות לאור התנאים הסופיים שייקבעו בו. כרגע נראה שתנאי המכרז אינם הגיוניים. זה התחיל בזה שנותנים שוב פרס לגולן טלקום והוט מובייל, שכבר קיבלו תדרי דור שלישי בחינם, ועכשיו מעניקים להם הנחות בתשלום ככל שיגיעו לנתח שוק בדור הרביעי, כמו שהיה להם בדור השלישי.
"האג'נדה הזו לא ברורה לנו, כי גם מאפשרים להם לא לפרוס רשת, גם מאפשרים להם איחוד רשתות וגם נותנים להם 50% החזר על ההשקעה בתדרים. למפעילים הווירטואליים לא נותנים כלום, למרות שתיאורטית מאפשרים לנו את ההנחה על רכישת התדר כמו שחקנים חדשים.
"אם ככה, אנחנו מבקשים להיות כמו גולן והוט ולקבל תדרי דור שלישי מהמדינה חינם. לחילופין ביקשנו החזר של 100% בהגעה לנתח שוק בדור הרביעי, ועוד דברים, כדי שלפחות יהיה שוויון בינינו לבינם כאשר נרצה להקים רשת משותפת. פעם אחת שמשרד התקשורת ידאג למפעילים הווירטואליים. בפועל מה שקורה הוא שכולם - חוץ משלושת הגדולים - יהיו וירטואליים".
"זה כסף מאוד קטן"
- אתה אומר שגולן והוט מובייל לא שילמו כלום על הדור השלישי, וזה לא מדויק. הם שילמו ערבות שאת רובה הם קיבלו בחזרה.
"זה כסף קטן בשביל להיקרא מפעיל סלולרי. כשיהיה איחוד רשתות, כולם יהיו וירטואליים".
- אתה יוצא נגד זה שגולן והוט מובייל הימרו למעשה, וההימור שלהם הצליח.
"אני יוצא נגד זה שיש אי-שוויון בתנאים לתחרות. אנחנו רוצים להיות באותו מצב שבו נמצאים הווירטואליים וגולן והוט גם בדור הרביעי. כדי לתקן את זה צריך להסתכל על השחקנים החדשים, שהם לא גולן והוט, ולאפשר להם לשפר את התחרות באמצעות מתן תדרי דור שלישי או החזר של 100% בהגעה לנתח שוק בדור הרביעי.
"דבר נוסף, מה שכרגע משרד התקשורת עשה, הוא פגע בתחרות כשהוא היטיב עם המפעילים הוותיקים על-ידי זה שהוא איפשר להם לצאת עם כאילו דור רביעי. הוא נתן להם יתרון תחרותי מאוד גדול. בפועל הדור הרביעי שניתן להם הוא מוגבל, אבל רואים את ההשפעה בפרסום של החברות על הלקוחות שמוכרות כאילו דור רביעי, וזה נותן להם יתרון תחרותי בלי סיבה הוגנת".
- מדוע אתה שוקל להתמודד במכרז, ומדוע אתה צריך תדרים כשאתה מפעיל וירטואלי בהגדרה?
"יש יתרונות מסוימים ביכולת להיות מפעיל, כשבפועל מה שאותנו מטריד זה שאנחנו לא שווים בתחרות. אם מאפשרים לגולן והוט להיות מפעיל, אז גם אנחנו שוקלים את זה. אם היינו יודעים מראש שבמכרז לפני 3 שנים בסוף לא יחייבו להקים רשת, ואפשר לקבל תדרי דור שלישי כמעט בחינם, אז היינו שוקלים בחיוב להיות באותו מצב".
- עדיין המודל שלך לא מושפע מהטכנולוגיה.
"המודל שלי יכול להיות מושפע אם יש לנו בעלות על רשת ויש לנו מעורבות טכנולוגית ברשת. מה שיקרה עכשיו זה שוב התכנסות ל-3 חברות מחליטות, וזה סיכון לתחרות".
- אם אני מבין אותך נכון, אתה חושש בעצם מהרעת תנאים עבורך כתוצאה מההתכנסות. אתה חושש שיעלו לך את מחירי השימוש?
"אני דואג קודם כל לצרכנים. התחרות תמיד משרתת את הצרכן".
- למה אתה לא יכול לצאת עם דור רביעי?
"כי עכשיו אנחנו צריכים לעבוד הכי קשה להתחבר. אנחנו חברה עצמאית. יש לנו מערכות עצמאיות כמו לגולן. משרד התקשורת אמר לחברות הוותיקות לצאת ביחד בדור הרביעי קודם, ועכשיו לך ותתחיל את ההתממשקויות. ברור שזה יקרה, אבל הכול היה צריך להיות מראש, ביחד לצאת כולם, וזה חלק מההיגיון שיש לך בעלות על רשת כשמשרד התקשורת לא מגן על התחרות".
"נצא במבצעים כל הזמן"
- איך ייראה עתיד החברות הווירטואליות?
"מי שנשאר מפעיל וירטואלי בסוף זה גולן והוט, אנחנו ורמי לוי. מה שאני יכול להגיד זה שאנחנו רואים את עצמנו עם אג'נדה ארוכת-טווח, ואנחנו ממשיכים לגייס, ונצא במבצעים כל הזמן כדי לגייס הרבה לקוחות.
"היתרון שלנו זה שיחסית יש לנו פריסה ארצית בעלויות נמוכות, ומתח הרווחים שלנו הוא נמוך ממה שהחברות הרגילות מחפשות, ולכן תמיד נוכל לתת הצעה יותר אטרקטיבית. במשרד התקשורת קשובים לנו, ואני מקווה שזה יעזור.
"המחירים כרגע בשוק נמוכים מדי, ואני חושב שהם מסוכנים בעיקר לחברות הגדולות. המחירים צריכים להתייצב להערכתי על סדר גודל של 70-80 שקל לחודש, כך שהם יהיו הכי אטרקטיביים בעולם וגם יאפשרו תחרות וצמיחה.
"רואים שבסוף כל תקופת מבצע המחיר קופץ ל-90 שקל, וזה עדיין מחיר מהנמוכים בעולם, וזו לא עלייה דרמטית. דרך-אגב, זה ישמור על שירות טוב וטכנולוגיה טובה ועל שוק בריא. לא צריך לחזור להיות חזירים, אבל זה שוק בריא".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.