"תחבורה ציבורית היא תחום שצריך להתפתח מהר ועכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי. אנשים בוכים על מחיר קוטג' שעלה ב-20 אג' אבל לא מבינים על מה הם באמת משלמים", כך אמר היום בכנס תשתיות יוסי דסקל, מנכ"ל הסניף הישראלי של חברת בומברדייה הקנדית, המספקת בין היתר קרונות רכבת לרכבת ישראל.
"תחבורה ציבורית היא איכות חיים", אמר דסקל והוסיף כי בין מדינות OECD דורגה ישראל במקום ה-33 מתוך 36 במדד איכות החיים לשנת 2013 לאור מצב התחבורה.
"בישראל, בהנחה ששני בני הזוג עובדים וגרים מחוץ לתל אביב, צריך כל אחד מבני הזוג להחזיק רכב", אמר דסקל, "ההוצאה: כ-6,000 שקל בחודש לזוג. במערב אירופה משלמים 50 אירו על כל כלי התחבורה, כלומר 500 שקל לזוג בחודש. תושב באירופה לא נזקק לרכב ולא מוציא ולו אירו אחד נוסף מעבר ל-50 אירו. הכול בכרטיס אחד. הוא לא מאבד זמן בעמידה בפקקים, בתדלוקים, בחיפוש מקומות חניה וחניונים".
מדוע ישראל לא מתקדמת? "יותר מדי אנשים מרוויחים מזה שאין פה תחבורה ציבורית, ובראש ובראשונה האוצר", אמר דסקל. "14% מתקציב האוצר מגיע משוק הרכב - השתתפות באחזקת רכב, טסטים, אגרות ומסים. 56% ממחיר הבנזין שאנו משלמים הולך לתקציב האוצר. מס הבלו לבדו מכניס לאוצר כ-14 מיליארד שקל בשנה. הרוגים, זיהום אוויר ובזבוז שעות, לעומת זאת, לא מופיעים במאזנים. באירופה הכנסות האוצר ממיסוי רכבים פרטיים הן 1%-2% בלבד. חברות הרכב, חברות האשראי וחברות האוטובוסים מעסיקות לוביסטים ופועלות לעצור את התפתחות התחבורה המסילתית".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.