הריבית האפסית כבר לא עובדת בשביל חב' הביטוח הגדולות

בשל הריביות הנמוכות, הרווח הכולל המצרפי של חמש קבוצות הביטוח הגדולות נחתך ברבעון השני בכ-51%, לכ-254 מיליון ש', ובמחצית ב-6% ל-1.4 מיליארד ש' ■ בנטרול השפעות חד-פעמיות עולה כי הרווח גדל ברבעון בכ-35% לכ-617 מיליון ש', ובמחצית ב-34% לכ-1.9 מיליארד ש'

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

הרבה יותר מאשר הרווחים הביטוחיים "הרגילים", מושפעת רווחיותן של חברות הביטוח בעיקר מהתשואות בשוקי ההון - ומהאופן שבו הן משפיעות על השקעות החברות - ומהריביות והאינפלציה בשווקים. כך, סביבת הריביות הנמוכה ששוררת בארץ ובעולם זה זמן רב סייעה בשנים האחרונות לגאות בשוקי ההון, ובעצם כך הובילה, בין היתר, לרווחיות משופרת בתוצאות חברות הביטוח, שרשמו בשנים האחרונות תוצאות חזקות מאוד.

ואולם, עם התמשכותה של סביבת הריביות הכה נמוכה, ואף העמקתה, נראה שפוטנציאל הגאות והתרומה לרווחי חברות הביטוח קטן משמעותית, והמציאות הזו משפיעה עתה לשלילה על תוצאותיהן של חמש חברות הביטוח הגדולות.

ברבעון השני של 2014 הציגו חמש קבוצות הביטוח הגדולות - מגדל, הראל, כלל ביטוח, הפניקס ומנורה מבטחים - צניחה של 51% ברווח הכולל לאחר מס, שמשקלל את הרווח הנקי ואת רווחי ההשקעה שנזקפו להון של חמש קבוצות הביטוח, לסך של כ-254 מיליון שקל "בלבד". במחצית הראשונה כולה מדובר על רווח כולל מצרפי של כ-1.4 מיליארד שקל - ירידה של כ-6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

מצד אחד, מגדל בולטת לחיוב בהיותה היחידה שהציגה גידול ברווח הכולל - הן ברבעון והן במחצית הראשונה של השנה, והיא גם מציגה את התוצאות האבסולוטיות הטובות בענף בתקופות אלה. מצד שני, כלל ביטוח, הפניקס ומנורה מבטחים הציגו קיטון ברווח הכולל הן ברבעון והן במחצית, והפניקס מציגה את הרווח הכולל הנמוך ברבעון מבין חמש הגדולות - 6 מיליון שקל בלבד. מנורה מציגה את הרווח הנמוך מתחילת השנה - 196 מיליון שקל.

ואולם, למרות ההרעה לכאורה בתוצאות החברות, הרי שבפועל בפעילות אין הרעה. שיעור הפדיונות בביטוחי החיים קטן, בין היתר בגלל שינויים באופי הענף, הרווחיות החיתומית נראית לרוב בסדר, דמי הניהול המשתנים נגבים במלוא פוטנציאל הגבייה ונוסף על כך, לכל חמש הקבוצות יש עודף בשיעור דו-ספרתי על דרישות ההון של האוצר.

בנטרול השפעות חד-פעמיות, שהשפיעו במידה רבה על תוצאות חמש קבוצות הביטוח הגדולות השנה ובשנה שעברה, עולה כי הרווח הכולל הרבעוני של חמש קבוצות הביטוח הגדולות גדל בכ-35% ברבעון לכ-617 מיליון שקל (עם קיטון ביחס לרבעון המקביל רק אצל מנורה מבטחים והפניקס). במחצית מדובר על עלייה של כ-34% לכ-1.86 מיליארד שקל (עם קיטון רק אצל מנורה מבטחים).

הריבית הפחיתה 420 מ' ש' מהרווח הנקי

על כל פנים, השאלה שנשאלת היא מה הוביל לירידה ברווחיות החברות עד כה השנה ביחס לרבעון ולמחצית המקבילים. האחרונים היו חזקים, ובמהלכם נהנו החברות מרווחים חד-פעמיים, כולל מהקטנת עתודות - במעין תמונת מראה לגורם הפגיעה ברבעון החולף. בעיקר מדובר על השפעות הריבית, כאמור, שהובילו את החברות להגדיל עתודות. למעשה היו כמה סוגי עתודות שהוגדלו, ובראשם בביטוח הכללי ובביטוחי החיים הישנים - שם החברות מחויבות להשיא תשואה מסוימת וקבועה לחוסך, ואינן מכוסות לחלוטין באג"ח מיועדות, כך שהתנודות בריביות משפיעות על המרווח הפיננסי שלהן.

כן, היו חברות שהגדילו את העתודות בשל הערכה שיותר מבוטחים יעדיפו לקבל את התגמולים שלהם בצורת קצבה חודשית ולא כסכום חד-פעמי. העדפה זו מכבידה על רווחי החברות, ודורשת הגדלת עתודות בחברות אלה.

בסך הכל השינויים האמורים בריביות הובילו לקיטון מצרפי של 420 מיליון שקל מהרווח הכולל לאחר מס של חמש הקבוצות הגדולות, ולירידה של 520 מיליון שקל במחצית הראשונה כולה.

מהלך זה בא בצל יציבות יחסית ברווחי השקעה והכנסות מימון נטו, שברבעון השני גדלו ב-1.3% ביחס לרבעון המקביל, לסך של כ-4.2 מיליארד שקל, ובמחצית הראשונה של השנה דווקא קטנו בכ-0.3%, לסך של כ-10.2 מיליארד שקל.

עם זאת, החברות כבר הגיעו למלוא פוטנציאל גביית דמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים, ואלה צמחו במחצית בכ-43%, לסך מצרפי של כ-675 מיליון שקל. בעקבות כך, וכן בעקבות הגידול בנכסים המנוהלים, שורת ההכנסות מדמי הניהול מציגה עלייה הן ברבעון והן במחצית: 13% ו-17%, בהתאמה, לסך של כ-1.2 מיליארד שקל ו-2.8 מיליארד שקל.

בשורה העליונה, ארבע מחמש החברות מציגות גידול בסך הפרמיות שהן רושמות, וזאת להוציא כלל ביטוח שמציגה קיטון של כ-3% במחצית. ההיקף המצרפי של הפרמיות שגבו חמש קבוצות הביטוח הגדולות הסתכם בכ-21.4 מיליארד שקל - גידול של 3.4% ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

הראל היא החברה הגדולה בענף במונחי פרמיות, והיא גם היחידה שחצתה במחצית את רף הפרמיות של 5 מיליארד שקל. כמו כן, במחצית הראשונה של 2014 נרשמה ירידה של כ-1.1% בסך הפרמיות ברוטו של חמש החברות הללו בתחומי הביטוח הכללי.

לצד זאת, חמש קבוצות הביטוח מציגות גידול חד בהרבה, בשיעור של 15%, בהיקף דמי הגמולים שהועברו לניהול קרנות הפנסיה החדשות שלהן במהלך המחצית הראשונה של השנה. מדובר בשוק החיסכון לטווח ארוך הצומח ביותר, שאליו זרמו במחצית דמי גמולים בהיקף כולל של כ-11 מיליארד שקל. למעשה, כל חמש הקבוצות מציגות שיעורי גידול דו-ספרתיים, שמצביעים על צמיחה של מאות מיליוני שקלים ביחס להפקדות שנעשו לקרנות הפנסיה החדשות שלהן בתקופה המקבילה.

כך או אחרת, נכון לסוף הרבעון השני השנה ניהלו חמש קבוצות הביטוח הגדולות נכסים בהיקף כולל אדיר של כ-802 מיליארד שקל. מגדל היא הגדולה בהקשר זה, עם סך נכסים מנוהלים של כ-198 מיליארד שקל, ואחריה קבוצת הראל עם 173 מיליארד שקל. לאחר מכן מגיעות כלל ביטוח והפניקס עם 155 מיליארד שקל ו-153 מיליארד שקל, בהתאמה. מנורה מבטחים מנהלת נכסים בהיקף כולל של כ-122 מיליארד שקל.

עיקר הפגיעה בתוצאות בשורה התחתונה שהציגו חמש קבוצות הביטוח הגדולות במחצית הראשונה של השנה מגיעה מתחום ביטוח החיים. במהלך ששת החודשים הראשונים של 2014 קטן הרווח הכולל לפני מס המצרפי בתחום זה בכ-37%, לסך של כ-528 מיליון שקל. מגדל הציגה גידול של 41% בתחום זה, בין היתר הודות לגידול ברווחי ההשקעה הריאליים והודות לשחרור עתודות בביטוחי אובדן כושר עבודה, שהניב לה רווח לא זניח (שהיא לא הסכימה לגלות את היקפו) ולמרות הגדלה ניכרת של העתודות בפוליסות החיסכון בשל מספר סיבות. מנורה מבטחים רשמה עלייה צנועה בהרבה, של 6%.

מנגד, הראל וכלל ביטוח הציגו קיטון של עשרות אחוזים ברווח בתחום, בעיקר בשל השפעות הריבית, שהיו חזקות מהגידול בדמי הניהול. הפניקס, שאשתקד נהנתה מרווח חריג מאוד בחבויות, הודות לשחרור עתודות, דווקא הציגה השנה תוצאות חלשות מאוד ביחס לענף, וחיזקה עתודות בהיקף דומה לזה של מגדל, הגדולה ממנה בהרבה. בשורה התחתונה רשמה הפניקס הפסד בתחום ביטוח החיים במחצית. בתחום הפנסיה, כל חמש החברות רווחיות.

בתחום הביטוח הכללי, הרווח הכולל לפני מס גדל בכ-7% ביחס למחצית המקבילה, לסך של כ-719 מיליון שקל, וזאת הודות לרווחים שהציגו הראל - הגדולה בתחום, וכלל ביטוח - שנהנתה בין היתר מ"התפתחות חיובית של התביעות בגין שנות חיתום קודמות, אשר קיבלה ביטוי גם במודל האקטוארי", ושתרמה כמה עשרות מיליוני שקלים לרווח.

בתחומי הבריאות והסיעוד ממשיכות החברות להציג גידול נאה בפרמיות שנגבות, גם בצל מהלכי רגולציה שמשנים במידה רבה את השוק הזה. במחצית הראשונה של השנה גדלו הפרמיות בעסקי הבריאות של חמש הגדולות בכ-11%, והסתכמו בכ-3.96 מיליארד שקל. כלל ביטוח היא היחידה שצמחה בשיעור חד-ספרתי נמוך (לדבריה בשל טיוב תיק), והיתר בשיעור דו-ספרתי.

עם זאת, הרווח הכולל לפני מס בביטוחי הבריאות קטן במחצית בכ-24% לסך מצרפי של כ-257 מיליון שקל. הראל וכלל הן היחידות שמראות גידול בשורה זו (ל-117מיליון שקל ו-66 מיליון שקל, בהתאמה), בעוד שהאחרות מציגות קיטון, ובראשן הפניקס, שרווחיה מביטוחי הבריאות ירדו בכ-71% ל-48 מיליון שקל.

עסקי השירותים הפיננסיים - החיסכון לטווח קצר ושירותי שוק הון הניתנים באמצעות בתי ההשקעות - ממשיכים להוות מרכיב פריפריאלי ברווחיות קבוצות הביטוח. הרווח לפני מס ממגזר פעילות זה צמח במחצית בכ-8% לכ-57 מיליון שקל, ואקסלנס שבשליטת הפניקס אחראית לרוב הרווח בתחום זה (עם רווח לפני מס של כ-52 מיליון שקל), אך עיקר השיפור הגיע מהראל פיננסים, שהרוויחה במחצית כ-24 מיליון שקל.

ההשפעה תימשך

לפחות שתי חברות ביטוח נמצאות כעת על המדף: הפניקס, שמתנהלים לגביה מגעים למכירה לפי שווי ששווה להון העצמי בסוף 2013 (מכפיל 1 על ההון), וכלל ביטוח (שבמאי פוצצה עסקה למכירתה לפי מכפיל הון של 1.3).

נכון ל-28 באוגוסט, רק מגדל נסחרת מעל להון העצמי שלה בסוף הרבעון השני, עם מכפיל של 1.1. היתר עם מכפילים של בין 0.9 ל-0.8 על ההון: הראל, כלל ביטוח, הפניקס ומנורה (לפי סדר יורד).

בהסתכלות קדימה אפשר לומר הפעם שהרבה מאוד קרה לאחר תום הרבעון. על מה מדובר? הריבית של בנק ישראל ירדה לרמת שפל שלא הייתה פה, לאחר שתי הורדות. כלומר, ההשפעה המשמעותית ביותר על תוצאות החברות ברבעון השני עומדת להימשך גם ברבעון הבא.

במקביל, היה מבצע צוק איתן, שאליו נלווה תקציב מדינה שעדיין לא מוכן (למרות סד הזמנים הלוחץ), וברקע הנגידה ושר האוצר מנהלים ביניהם קרב איגרוף כלכלי. כמו כן נודע על האטה במשק, שהחלה עוד קודם, ובארה"ב הפד הודיע על צמצום נוסף של רכישות האג"ח.

אך לא רק בזה מדובר: באוקראינה הולך המאבק מול רוסיה ומחריף, ואירופה נראית עמוק בתוכו. המתיחות הגיאופוליטית סביבנו לא שוככת (ראו דעאש וסוריה), שוקי ההון כאן ובעולם מצויים ברמות גבוהות, ושוקי החוב נראים רזים מתמיד מבחינת פוטנציאל תשואות (ולכולם ברור מה יקרה מיד עם העלאות הריבית, שיגיעו מתישהו).

כלומר, בשלב זה האתגר הרגיל בניהול השקעות נראה גדול מבדרך כלל בהסתכלות קדימה, ודומה שהתדלוק שנובע מהריבית הכה נמוכה די מיצה את עצמו, ואולי אף מנפח בועות בשורה נרחבת של אפיקי השקעה. עם זאת, כשהריבית תשוב לעלות, היא עשויה לסייע לחברות לשחרר כמה מהעתודות שהוסיפו ברבעון האחרון, וזה יסייע לרווחיהן. אבל זה ייקח עוד זמן.

תוצאות חמש קבוצות הביטוח הגדולות במחצית הראשונה של 2014
 תוצאות חמש קבוצות הביטוח הגדולות במחצית הראשונה של 2014