נעילה מעורבת בבורסות אירופה; לונדון ירדה כ-0.5%

הבורסות בסין, דרום קוריאה וטאיוואן היו סגורות היום לרגל חג ■ העודף במאזן המסחרי של סין גדל באוגוסט לכ-49.8 מיליארד דולר לעומת צפי ל-40 מיליארד דולר ■ חששות באנגליה ממשאל העם בסקוטלנד

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

יום המסחר בבורסות אירופה (ב') נחתם במגמה מעורבת, לאחר פרסום נתוני מאקרו באסיה ועל רקע חששות באנגליה ממשאל העם בסקוטלנד. נטייה לירידות נרשמת בוול סטריט.

הליש"ט התרסקה היום על רקע סקר בממלכה לפיו רוב הסקוטים רוצים להיפרד מבריטניה ולקבל עצמאות. משאל העם בסקוטלנד ייערך ב-18 בספטמבר והסקר שפורסם מצביע לראשונה על רוב לתומכים בעצמאות לסקוטלנד. לפי הסקר, 51% מהסקוטים יצביעו בעד עצמאות, בעוד 49% יתנגדו. לשם ההשוואה, בסקרים שנערכו לפני חודש היו רק 39% תמיכה בעצמאות לסקוטלנד.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, מציין בסקירת המאקרו שלו כי "ה-ECB מאותת שיפעיל כלים כבדים בכדי להימנע מדפלציה, אם כי האפקטיביות של צעדים אלה בהתנעת הכלכלה האירופאית מוטלים בספק. בדומה להתרחשויות במדינות שנקט מדיניות מוניטארית אגריסיבית, המרוויחים הגדולים יהיו הנכסים הפיננסיים בגוש היורו שצפויים להניב תשואה עודפת בקרב המדינות המפותחות. הרחבת המאזן עשויה להיות נקודת מפנה במסחר אירו-דולר וגורם שימתן את הפגיעה מסיום ה-QE של הפד. המהלך של ה-ECB מגיע בתזמון טוב לשווקים, כך שהוא עשוי למתן במידת מה את הפגיעה שעלולה לנבוע מצעדי הפד. עם זאת, קשה להאמין שהוא יהיה דומיננטי מספיק בכדי להיכנס לנעלי הפד כגורם מוביל בשווקים הפיננסיים בעולם".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי "החשש מפני התנתקות סקוטלנד מאנגליה הביא להיחלשות חדה של הלירה שטרלינג ולביקושים ליין, לדולר ואף לאירו. נתוני הצמיחה ביפן ברבעון השני נותרו חלשים אף כי סקטור הנדל"ן מראה סימני התאוששות והתחלות הבנייה נמצאות ברמתן הגבוהה מאז הרבעון הראשון 2009".

"בארה"ב, תשומת הלב מופנית לעידוד התעסוקה לאחר נתונים מאכזבים של הביקוש לעובדים שפורסמו בסופ"ש כאשר הערכה כי הבנק המרכזי האמריקאי אינו צפוי להעלות את שער ריבית הדולר לפני הרבעון השני של 2015. הירידות החדות במחיר התבואות מעלות חשש שמה החוות החקלאיות בארה"ב ייקלעו למשבר כאשר היקפי התפוקה הגבוהים והאיכות הגבוהה גוררים לירידת המחיר לרמות שפל שלא נראו 4 שנים ומאיימים בכך על יציבותם הכלכלית של החוות החקלאיות בארה"ב. למרות הקיטון בשטחי החקלאות התנובה הטובה של 2014 מאיימת בעיקר על עתידם הכלכלי של מגדלי התירס והחיטה", אומר פריימן.

יום המסחר בבורסות אסיה (ב') ננעל במגמה מעורבת, לאחר פרסום נתוני מאקרו בסין ויפן. הבורסות בסין, דרום קוריאה וטאיוואן היו סגורות לרגל חג.

בסין דווח היום כי הייצוא זינק באוגוסט ב-9.4% לעומת אוגוסט אשתקד ולעומת צפי כלכלנים לעלייה של 8%. היבוא רשם ירידה של 2.4%. העודף במאזן המסחרי של סין גדל לכ-49.8 מיליארד דולר לעומת צפי ל-40 מיליארד דולר.

ביפן דווח (נתון מעודכן) כי הכלכלה התכווצה בקצב שנתי של 7.1% ברבעון השני של 2014 לעומת ירידה של 6.8% בפרסום הקודם.

"הזרמת נזילות אינסופית וללא הגבלות יוצרת בועות וגם בעיות שלא התכוונו אליהן", כך אמר בראיון ל-CNBC ז'אן קלוד טרישה, הנגיד הקודם של ה-ECB. טרישה אמר את הדברים בהתייחסות להכרזה האחרונה של מריו דראגי בשבוע שעבר.

בשבוע שעבר הכריז מריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) כי הבנק יחל בתוכנית הקלה כמותית באוקטובר, המורכבת מרכישה של ניירות ערך מגובות נכסים (ABS). דרגי ציין כי הבנק מחויב לשימוש בכלים לא קונוונציונליים נוספים במקרה הצורך, על מנת להמנע מסיכוני האינפלציה. במסגרת תוכנית זו, בנקים בגוש האירו ימכרו ל-ECB הלוואות וסוגי אשראי נוספים שברשותם, על מנת לחזק את המערכת הפיננסית בגוש האירו ולהגביר את כמות ההלוואות בכלכלה על ידי הגדלת המאזנים של הבנקים.

טרישה אמר עוד כי "נכון שהסיכון לאירוע קטסטרופלי ירד מאוד אבל ה-ECB צריך לפעול בתוך התחומים שהוגדרו לו ושעליהם הוסכם. זה נכון שהסכנה מדפלציה קיימת ושמצבו של גוש האירו לא טוב מבחינה כלכלית וחברתית ולכן הבנק המרכזי פועל בצעדים לא קונוונציונליים".

בטוקיו רשמה מניית סופטבנק עלייה של כ-2% לקראת הנפקת עליבאבא, שסופטבנק היא בעלת מניות מרכזית בחברה.