5 מניות של חברות אירופיות מוצלחות שלא כדאי לפספס

היבשת הישנה מציעה כמה חברות מצוינות, שהן דומיננטיות בעסקים מסוימים באזור או מדינה ומציעות תשואות כספיות מצוינות

חנות פילמן בגרמניה / צילום: מתוך אתר החברה
חנות פילמן בגרמניה / צילום: מתוך אתר החברה

אחרי העליות התלולות ב-2013, המניות האירופיות היו מאופקות עד כה ב-2014. בתחילת השנה היו תקוות שהמשבר הפיננסי יסתיים סופסוף והצמיחה תואץ בהמשך השנה. אבל זה לא קרה: נתון התמ"ג ברבעון השני אכזב, עם מעידה לגרמניה וצרפת וחזרה של איטליה למיתון בפעם השלישית מאז 2007. האמון בגרמניה נפגע מהמשבר באוקראינה, עד כדי כך שתשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים ירדה אל מתחת ל-1%.

על רקע כה מאכזב, קל להניח שחייהן של חברות שבסיסן באירופה יהיו מאתגרים. הם בהחלט לא קלים, אבל בטורים הקודמים תיארנו את הסיכויים של חברות נישה מהיבשת יכולים להיות משופרים בהרבה מאשר אלו של חברות גדולות, או כאלה שיש להן חשיפה לכלכלה הרחבה יותר.

בנוסף, אירופה מציעה כמה "גיבורים מקומיים" מצוינים, שהם דומיננטיים בעסקים מסוימים באזור או מדינה. למרות שהפירמות הללו אינן שמות ידועים כמו אפל, התשואות הכספיות הן לעתים קרובות מצוינות, מפני שההנהלה מתרכזת בשליטה בשווקים מקומיים מוכרים, ולא בהנפת דגלים בכל רחבי העולם. חסמי הכניסה לשווקים כאלו הם לעתים קרובות גבוהים.

מבירה, דרך משקפיים ועד תחנות דלק

ניקח לדוגמה את הבירה, שהיא מסורתית דרך מצוינת לעשות כסף. ירידת השוק הנוכחית במדינות המפותחות אומרת, שיצרניות גדולות כמו הייניקן וקרלסברג מחפשות כעת צמיחה באמצעות רכישות בשווקים מתעוררים. הבעיה היא שמחירי העסקאות הם כה גבוהים, שהתשואות מדוללות.

Royal Unibrew, יצרנית הבירה מספר 2 בדנמרק, הלכה במסלול אחר. היא ייצרה תשואות פנטסטיות לבעלי המניות, על ידי התמקדות פשוטה במקסום רווחים ותזרימי מזומנים משווקים מקומיים אוליגופוליים כמו דנמרק, ובאחרונה גם פינלנד. ההנהלה, שליטשה את כישוריה באקוויטי פרטי ובקוקה קולה, והיא בעצמה בעלת מניות גדולה, מחזירה את כל המזומנים העודפים לבעלי המניות.

גיבורה מקומית אחרת היא Fielmann, רשת האופטיקה הזולה הדומיננטית בגרמניה. החברה, שנוסדה על ידי בעל מניות השליטה גונתר פילמן, מוכרת כיום כמעט כל זוג משקפיים שני גרמניה (עם מעמד חזק גם באוסטריה ושווייץ). פילמן העלתה את שולי הרווח והרווחים על ידי לקיחת נתחי שוק מחנויות משקפיים מסורתיות, שנוטות להיות יקרות בהרבה. היא נהנית מכלכלת גודל ברכש מסגרות ועדשות, העלתה את היעילות באמצעות השקעה בציוד בדיקת עין מודרני, והיא ממוצבת היטב ליהנות מהזדקנות האוכלוסייה. העסק אינו זולל הון גדול מפני שהלקוחות משלמים פיקדון, ולכן כמעט כל המזומנים ניתנים להחזרה לבעלי המניות.

נישאר בגרמניה: CompuGroup אינה חברה בעלת שם עולמי, אך היא מספקת שירות חיוני בתחום הבריאות של תוכנה לרופאים ורופאי שיניים, שמבטיחה גישה מהירה לתיקי המטופלים ומידע לחברות הביטוח. קומפיוגרופ היא המובילה הברורה בתחום זה, עם נתח של 40%, לא רק בגרמניה אלא גם במדינות הנורדיות. היא מתרחבת גם בתחומים נלווים כמו תוכנות ניהול של מעבדות ובתי מרקחת. זוהי חברה אטרקטיבית, מפני שהרופאים עסוקים מדי עם החולים ואינם נוטים להחליף את ספקית התוכנה היעילה שלהם. בטווח הארוך יותר הם צפויים לדרוש תכונות נוספות כמו הזמנת תור אלקטרונית, תיקים רפואיים ושירותים נוספים מבוססי אינטרנט - תחומים שיניבו רווחים גבוהים לקומפיוגרופ.

ביטוח יכול להיות תחום מאתגר מאוד להשקעות משתי סיבות: המחזוריות של התחום הזה, והעובדה שהאינטרנט הנמיך את חסמי הכניסה. במדינות הנורדיות, עם זאת, הביטוח הניב תשואות מצוינות לטווח ארוך לבעלי מניות - בהרבה מעל הבנקאות האירופית - מפני שלמדינות הללו יש אוכלוסיות קטנות ובעלות אמצעים שנוטות להיות לקוחות נאמנים. יש קומץ חברות ביטוח במדינות הנורדיות, שמנוהלות למטרת רווח ולא בניית נתחי שוק. Sampo היא הגדולה בהן, אבל תשואות מצוינות מניבות באחרונה גם Topdanmark, Tryg ו-Gjensidige.

תחום שגרתי אפילו יותר מביטוח הוא תחנות דלק - מסורתית עסק דמוי קומודיטי של שולי רווח נמוכים. אבל חברת DCC מדבלין הניבה תשואות כספיות חזקות מתחום לא מבטיח לכאורה זה, באמצעות קונסולידציה שקטה של שוק הפצת הדלק והגז הנוזלי (LPG) באירלנד ובריטניה. היא יצרה רשתות ארציות על ידי קנייה בזול של תחנות בבעלות משפחתית או כאלה שחברות האנרגיה הגדולות ויתרו עליהן, ומקסום יצירת המזומנים והסינרגיה בין התחנות. DCC עשתה באחרונה צעדים ראשונים לקראת יישום הטכניקה שלה גם ביתר אירופה.

המוטיב המשותף לדוגמאות הללו הוא שגם אם הצמיחה באירופה תישאר מדוכאת, יש כמה עסקים מוגנים היטב ויציבים שמניבים תשואות נהדרות על ההון. התשואות הללו מושקעות מחדש או ניתנות למשקיעים, והתוצאה היא תשואות ארוכות טווח שגבוהות משמעותית מאלה של איגרות חוב.

* הכותב הוא מנהל קרן מניות אירופה בחברת הנדרסון גלובל אינווסטורס, המיוצגת בישראל על-ידי מיטב-דש בית השקעות

חברות אירופיות מצליחות, שמתרכזות בשווקים מקומיים
 חברות אירופיות מצליחות, שמתרכזות בשווקים מקומיים