המשרד להגנת הסביבה: "נתוני מינהל התכנון מעוותים"

במשרד להגנת הסביבה טוענים כי לפי בדיקה שערכו, קיימים במחוזות מרכז וחיפה בלבד כ-150 אלף יחידות דיור שאושרו וטרם נבנו, בעוד במינהל טוענים כי ישנן בין 150 ל-250 אלף יחידות מאושרות בכל הארץ שטרם נבנו

עמיר פרץ / צילום: איל יצהר
עמיר פרץ / צילום: איל יצהר

"לאחר בדיקת נתוני מינהל התכנון לקראת הדיון מחר על גריעת השטחים הפתוחים, עולה כי מדובר בנתונים תלושים מהמציאות וללא כל בסיס עובדתי מספק", כך נמסר הערב (ב') מהמשרד להגנת הסביבה, פחות מיממה לפני הישיבה המכרעת של המועצה הארצית לתכנון ובנייה מחר (ג') שעתידה להכריע בנושא עידכון תמ"א 35.

"בעוד שמינהל התכנון טוען כי ישנן בין 150 ל-250 אלף יחידות דיור מאושרות שטרם נבנו, בדיקת המשרד להגנת הסביבה מעלה כי נתון זה אינו כולל יחידות דיור שאושרו לפני שנת 2000", ממשיכים וטוענים הערב במשרד להגנת הסביבה, "מבדיקת המשרד עולה כי במחוזות מרכז וחיפה בלבד ישנן כ-150 אלף יחידות דיור שאושרו וטרם נבנו. נתון זה אף אינו כולל את יחידות הדיור המתוכננות בדרום הארץ ובצפונה. הנתונים המעוותים והמגמתיים אותם מציג מינהל התכנון נועדו להסיט את תשומת הלב הציבורית ולתרץ את הפגיעה בשטחים הפתוחים תוך פגיעה בפריפריה, בעוד שברור כי ניתן לבנות מאות אלפי יחידות דיור באופן מיידי בתוך הערים".

התקפה זו של המשרד להגנת הסביבה על מינהל התכנון שבמשרד הפנים מגיעה לאחר שבועות ארוכים בהם גם המשרד וגם ארגונים שונים (ירוקים, מתכננים, אדריכלים ועוד) נלחמים נגד הכוונה לפרוץ את גבולות הבינוי הקיימים היום במסגרת תמ"א 35 ולהרחיב את שטחי הבנייה למגורים ביישובים העירוניים.

ל"גלובס" נודע כי בשעות האחרונות נעשות ישיבות ושיחות ועידה רבות בין גורמים שונים הקשורים לעדכון התמ"א כדי לנסות ולהגיע לנוסח מוסכם מחר בישיבה אולם עד כה ניסיונות אלו לא צלחו. הסיבה המרכזית לכך היא הפער הגדול בין עמדת המתנגדים להרחבת שטחי הפיתוח שטוענים כי אין להגדילו כלל לבין עמדת צוות ההיגוי שטען כי תוספת של 2% נחוצה לבין עמדת משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל למשל שטוענים כי יש להרחיב את השטח ב-5% עד 10%.

לצד התנגדות המשרד להגנת הסביבה, גם עמותת האדריכלים פרסמה היום את עמדתה הסופית לגבי עידכון תמ"א 35. "הצעת מינהל התכנון לתכנון הגולש מעבר לגבולות המרקמים עלולה, כידוע, לפגוע בתהליכי ההתחדשות העירונית בערים, בתהליכי העצמת הפיתוח בפריפריה ובשימור ופיתוח שטחי החיץ הירוקים", כך כתבו נציגי האדריכלים, הפרופסור והאדריכל אלי פירסט ואדריכל חיימי שניידר לחברי המועצה הארצית לקראת הדיון מחר. "עמותת האדריכלים מציעה לכרוך כל הקמה של שכונה חדשה בשטחים שבשולי הערים בחידוש השכונות הישנות ולתת עדיפות לתהליכי התחדשות עירונית על פני בניה בשטחים שבשולי העיר ומחוצה לה. מכוחם של תהליכי ההתחדשות העירונית ניתן היה לספק את מירב צרכי המגורים (אם לא את כולם).

מנהל התכנון נדרש (כפי שהוא בוודאי עושה) לעקוב אחרי המלאי התכנוני הקיים ואחרי הדרכים והאמצעים למימושו. גלישה מוקדמת מעבר לגבולות המרקמים היא צעד דרסטי בעל השלכות מרחביות וחברתיות מקומיות ואזוריות שיש לבדוק את נחיצותו בשוטף, על צירי הזמן והמרחב ובפרט על יסוד הפוטנציאל העולה מתוך תכניות פינוי בינוי ותמ״א 38".