משולש ברמודה מקומי? טיול במערת נזר בגולן

הצעה למסלול טיול שמתאים לכל השנה ולכל המשפחה

עונה מומלצת: כל השנה

התאמה: לכל המשפחה

קושי מסלול: קל

אורך מסלול: כקילומטר

משך מסלול: כשעתיים

מפה: מפת סימון שבילים מס' 1 "החרמון, הגולן ואצבע הגליל" (מהדורה אחרונה: 2008)

הגעה: מצומת כוח פונים לכביש 899 ונוסעים עד צומת ישע. פונים בכביש 886 ליפתח ולמנרה. נוסעים שבעה קילומטרים, ואז שמאלה למצפור חוסיין. מיד לאחר הפנייה ממשיכים בסעיף השמאלי של הדרך. כעבור כמה מאות מטרים מגיעים לעיקול. כאן חונים

מנקודת החניה יוצא שביל מסומן שחור ימינה. בהתחלה הוא נמשך לאורך גדר ואחר כך בין טרשים במקביל לעמק המעובד שמתחתיו. כעבור כ-300 מטרים מגיעים אל מערת נזר, שהיא בעצם בולען קארסטי (ובלעז: דולינה). להבדיל מהבולענים המפורסמים של ים המלח, בולען קארסטי נוצר כתוצאה מקריסת גג מערה, שדופנותיה הומסו בבליה כימית המכונה קארסט.

כשמתרחשת קריסת מערה, נוצר שקע בנוף. אל השקע הזה מתנקזים מי הנגר הזורמים מהאזורים הגבוהים שמסביב, ולעתים אף יוצרים אגם או שלולית עונתית. המים מתנקזים מהר, אבל בזכותם צומח בתוכה סבך צפוף של עצי תאנה.

מומלץ להקיף את הבולען (יש לשמור על מרחק מהקצה), אבל הכי כדאי לרדת אל תוכו. הירידה היחידה ללא חבל נמצאת מצדו המערבי של הבולען (כשמתחילים להקיף אותו עם כיוון השעון מגיעים אליה מהר). חלק גדול מדופנות המערה ניצבות בשיפוע הפוך, מה שמושך לכאן לא מעט מטפסי צוקים שוחרי אתגרים. בשנת 2005, באישור רשות שמורות הטבע, נקבעו 26 מסלולי טיפוס שונים סביב המערה.

לא חייבים להיות מטפסי צוקים כדי ליהנות מהמקום. בימי קיץ חמים זו פינה מקסימה ושלווה לשבת בה בצל התאנים וליהנות מהקרירות ומהשקט. בגלל הסחף הרב שזורם בחורף אל הבולען הקרקע שבו מאובקת ולא נעים לשבת עליה. מומלץ להביא מחצלת מהבית.

מחוץ לבולען יש טרשים יפים שנוצרו גם הם כתוצאה מהבליה הקארסטית. נשקף נוף נאה על הכרמים שבעמק, ובהמשך - על פאתי הכפר מיס א-ג'בל שבלבנון. אפשר להבחין במגדל מים גדול שעליו מצויר דגל לבנון.

סביב מערת נזר והבולען נרקמו אגדות רבות. מסופר שחפצים שנפלו פנימה או אנשים שהושלכו לתוכו הגיחו בריאים ושלמים ממעיינות מרוחקים. באגדות אלה ישנו שמץ של אמת, שכן המים הרבים שנעלמים בבטן האדמה דרך הבולען מעשירים את מי התהום ושבים ופורצים בנקודות אחרות.