תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

שיווק דיגיטלי - עסקים קטנים צריכים שיווק גדול

שיווק דיגיטלי הוא כלי ראשון במעלה להגדלת הכנסות העסק ■ איך עושים את זה, ומאילו טעויות כדאי להימנע כדי להרוויח מהפעילות ברשת? קבלו מדריך

שיווק דיגיטלי / צילום: shutterstock
שיווק דיגיטלי / צילום: shutterstock

*** הכתבה בשיתוף בזק בינלאומי

מסקר שנערך לאחרונה בקרב 300 בעלי עסקים בישראל עולה כי 70% מהעסקים הקטנים שמשווקים באינטרנט עושים את זה ללא אסטרטגיה מובנית וברורה. בהתאם לכך, רובם (66%) אינם מרוצים מהתוצאות.

אותו הסקר מספר כי הרוב המוחלט (78%) של בעלי העסקים פנו אל השיווק באינטרנט כדי להגיע ללקוחות חדשים. 35% מהם ביקשו להשתמש באינטרנט כזירת פעילות לשימור לקוחות.

המסקנה די ברורה: עצמאים ובעלי עסקים קטנים הבינו עד כמה עצום מגוון אפשרויות השיווק ברשת, הם מבינים שהאינטרנט הוא הוא הזירה השיווקית המובילה או לפחות המתאימה ביותר עבורם, רובם כנראה עוד חוששים ממנה, מתקשים להתנהל בתוכה או עדיין בשלבי ניסוי וטעייה. ואכן, השפע הוא מבורך אך גם מבלבל ועלול לגרום לחוסר מיקוד ולטעויות, שבמקרה הטוב לא יעשו נזק לעסק.

אז בואו נבחן מהן הטעויות האופייניות של עצמאים ועסקים קטנים בשיווק דיגיטלי ומהו פתרונן.

לא על הפייסבוק לבדו

שיווק באמצעות עמוד פייסבוק בלבד עשוי להיות מפתה: פתיחת העמוד היא בחינם וניהולו פשוט, אלא שזה בהחלט לא מספיק. הנתון הכי חשוב הוא שרוב רובם של אוהדי דף עסקי לא יראו את הפוסטים שלו, אלא אם הם פורסמו בתשלום. נתון מעניין נוסף הוא שכמעט כל מי שעשה 'לייק' לעמוד עסקי לא יחזור לבקר בו באופן עצמאי.

בנוסף, לפייסבוק יש נטייה לשנות מדי פעם את עיצוב העמודים, לשנות "חוקים" של אסור ומותר לגבי פרסום בעמוד עסקי וכו'. מבחינה זו, לבעלי העמוד אין כל שליטה על המצב. ואגב, עוד לא הוכח ש-"לייק" בעמוד של עסק בהכרח יכניס כסף לעסק. השאלה אם לייק יומר לרכישה של ממש עדיין לא נפתרה.

הפתרון: אתר אינטרנט. זה אולי נשמע גדול, יקר ומאיים אבל זה לא באמת כך. היום ניתן להקים בקלות ובחינם אתר שבנוי, מעוצב ומותאם בדיוק לאופי ולצורכי העסק דרך חברות כמו WIX, livecity או שירות Bigger של בזק בינלאומי. האתר יספק את צורכי העסק ללא הפרעות לתשומת לב הגולש, יוכל להתמקד בשירותים ובמוצרים שבעל העסק בחר להתמקד בהם ועוד.

בנוסף, יכולת המעקב אחר פעילות הגולשים באתר תמיד תהיה מפורטת ומעמיקה יותר ועם סיכוי גבוה יותר להגדלת מכירות והרווחים. זה נכון שעמוד פייסבוק מאפשר להוסיף לקוחות פוטנציאליים, לספק להם תוכן מעניין ואולי משעשע, אבל בעיקר רצוי שישמש כפלטפורמה נוספת להפצת אתר האינטרנט של העסק ומשיכת תנועת הגולשים אליו.

אל תתעלמו מהסלולרי

רבים מהעסקים מקימים אתר אינטרנט, אבל שוכחים להתאים אותו לגלישה מהסלולר. צריך לזכור שיותר מ-3 מיליון סמארטפונים מסתובבים בישראל ורוב המשתמשים בהם (93%) גולשים דרכם באינטרנט. 86% מתוכם משתמשים במנועי חיפוש (ע"פ סקר שנערך עבור גוגל). במילים אחרות: אחוז ניכר מהגולשים, גולשים דרך הסלולרי. אתר שאינו מותאם לסלולר גורם לגולשים לנטוש, פוגע בתדמית של העסק וגורם לבריחה של לקוחות פוטנציאליים.

הפתרון: אתר אינטרנט חייב להיות מותאם לסלולר, אין כאן שום הנחות! במרבית הפלטפורמות הפופולריות לבניית אתרים מדובר היום בסטנדרט בסיסי ומובנה. על האתר להיות רספונסיבי - כזה שחזותו משתנה בהתאם לגודל המסך של הגולש.

אם כבר יש לכם אתר או אם אתם מקימים אחד חדש - ודאו כי הוא מותאם לסלולר. כדאי גם לדעת שאתר רספונסיבי, כזה שחזותו משתנה בהתאם לגודל המסך של הגולש, תמיד יועדף ע"י גוגל בתוצאות החיפוש.

שירות Bigger עוזר לעסק שלכם לצאת ענק. לפרטים והצטרפות לחצו >>

אל תקלו ראש בפרסום בגוגל

רבים מבעלי העסקים משקיעים משאבים בהקמת אתר אינטרנט ואפילו בהתאמתו לגלישה בסלולר, אבל לא מייחסים מספיק חשיבות לקידום האתר ופרסומו בגוגל. לא צריך לספר שגוגל כבשה את הרשת (אם לא את העולם) וכמעט כל אדם שמחפש מוצר או עסק יעשה זאת דרך גוגל. הבעיה היא שאתר יכול להיות יפה, מעוצב, רספונסיבי ואטרקטיבי ועדיין לא יגיעו אליו גולשים חדשים. מדובר בבעיה.

הפתרון: חשוב להשקיע במחקר מילות חיפוש. מדובר בכלי המאפשר להבין אילו מילים (מילות מפתח) קהל היעד מקליד כדי להגיע לשירות או מוצר שהוא מחפש. המטרה: לפרסם בצורה יעילה כך שהפרסום יופיע בפני הגולשים שמחפשים אותך. את מחקר מילות המפתח ניתן לערוך לבד או דרך מקדמי אתרים.

אופציה נוספת היא לפנות לחברות שמבצעות זאת בעצמן לאחר שהוגדרו להן תקציב פרסום ויעדים, כמו שירות Bigger של בזק בינלאומי או Zap 360 של Zap דפי זהב. מילות המפתח מאפשרות הקמה של קמפיינים ממוקדים ומדידים, תוך שימוש בתקציבים לא גבוהים, כך שעם מעט סבלנות ועבודה נכונה ה-ROI - Return Of Investment יהיה חיובי וההשקעה תשתלם.

לא לטרטר את הגולשים

כחלק מתהליך איפיון והקמת האתר, בעלי עסקים רבים שוכחים כי בסופו של דבר מטרת האתר היא לגרום לגולשים (לקוחות) למצוא את מה שהם מבקשים במהירות וביעילות. עסקים רבים מערימים קשיים על הגולשים וגורמים להם לשוטט ברחבי האתר ולחפש את מבוקשם. בעידן התפוצצות המידע הנוכחי, הגולשים הם אנשים חסרי סבלנות (וגם לחוצים בזמן). אם הם לא ימצאו במהירות ובקלות את מה שהם מחפשים, הם ילכו לחפש אותו במקום אחר.

הפתרון: בניית אתר שמהרגע הראשון ברור לגולש מה הוא מספק ומה ניתן לעשות בו. למשל, בניית טופס יצירת קשר או הרשמה בולט וברור, שמספק הודעת אישור לשליחת פרטים, קטלוג (אם יש) ברור, מובן ומעודכן וכדומה. לכל פעולות השיווק בפייסבוק ובגוגל לא תהיה משמעות אם באתר עצמו לא ימצא הגולש קריאה ברורה לפעולה.

אל תזלזלו בשימור לקוחות

בעלי עסקים נוטים, לעתים, להשקיע יותר בגיוס לקוחות חדשים מאשר בשימור לקוחות קיימים. מדובר בטעות, מכיוון שלקוחות נאמנים ומרוצים תורמים בתורם גם לגיוס לקוחות חדשים באמצעות מתן המלצות וחוות דעת חיובית על בית העסק. אחד הכלים הנפוצים לשימור לקוחות הוא משלוח ניוזלטר, ואולם לא מעט לקוחות רואים בניוזלטרים ואסמסים פרסומיים הטרדה. כתוצאה מכך, עסקים קטנים רבים נרתעים ומפחדים לאבד לקוחות מוטרדים.

הפתרון: ניוזלטרים הם עניין שבשגרה. הצרכנים של היום רוצים לדעת ממקור ראשון על מכירות, הנחות או אירועים של בית העסק. לכן, מומלץ לא לפחד מדיוור ישיר וכל אחד יכול. שיווק באמצעות מיילים, הודעות SMS וניוזלטרים הנשלחים ללקוח הוא כלי יעיל, נוח לתפעול ומשתלם. כבעל עסק קטן, גם אתה יכול להקים ולתפעל מועדון כזה באמצעות מערכות אוטומטיות (CRM), שמספקות מגוון אדיר של אפשרויות לשמירה על קשר עם לקוחות.

בחיפוש פשוט בגוגל ניתן למצוא מערכות CRM חינמיות או בתשלום. מערכת שכזו מאפשרת שמירה על קשר ישיר עם לקוחות, עדכון לגבי מבצעים או מוצרים חדשים וכמובן - כרטיס ברכה עם הנחת יום הולדת. אלה פעולות שהוכחו פעם אחר פעם כמגדילות את הכנסות העסק באופן ניכר ומחזירות לקוחות ותיקים לקניה חוזרת.


לסיכום, ההמלצות והפעילויות המפורטות בכתבה זו ניתנות לביצוע בקלות יחסית וללא השקעה גדולה. אם אתם עצמאים או בעלי עסק קטן (או בינוני) וטרם עשיתם זאת, הגיע הזמן שגם אתם תתחילו לפעול באמצעות שיווק דיגיטלי. אם תעשו זאת בצורה נכונה, זה ישתלם בגדול!

שירות Bigger עוזר לעסק שלכם לצאת ענק. לפרטים והצטרפות לחצו >>