באירופה שוקלים מחדש את אספקת הנשק לישראל

משרד הביטחון צודק כשהוא טוען כי דרושה לו תוספת תקציבית ענקית, של כמה מיליארדים, יותר מהתוספות שניתנו לו בעבר. והסיבות לכך רבות. עליו להשלים את המלאי שחסר לו בעקבות מבצע "צוק איתן", עליו לדאוג להיערכות הצבא וכוחות הביטחון למבצעים עתידיים, ובנוסף להשלמות מלאים, העלויות והמחירים של הצבא אחרי המלחמה בעזה, יהיו גבוהים יותר מאשר בעבר.

במדינות רבות באירופה נוצר לחץ על המנהיגים לעצור את אספקת הנשק לישראל. אפילו בגרמניה, ידידה מסורתית של ישראל, קיבל יו"ר המפלגה השנייה בגודלה בקואליציה ושר התעשייה, סיגמר גבריאל, תמיכה רחבה מחברי סיעתו כשהודיע אחרי המבצע, כי בכוונתו לבחון מחדש את כל האישורים ליצוא ציוד צבאי. אמנם נראה כי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ומפלגתה לא יאשרו בזמן הקרוב את הפסקת האספקה לישראל, אך ההתבטאויות הללו מצביעות על כך שהאנשים הבכירים ביותר בפוליטיקה הגרמנית מתחילים להקשיב לדעת-הקהל.

דרישות משרד הביטחון מתחשבות גם בעובדה שאם עד לפני מספר שנים סיפקו הגרמנים לישראל צוללות ב"חצי מחיר", הרי שאחרי מבצע "צוק איתן" ניתן להבטיח את אותה אספקה רק במחיר משתלם מספיק, שיגרום לכך שהגרמנים לא יבטלו את העסקאות לאספקת נשק.

החשבון הזה נכון גם לגבי מדינות נוספות באירופה. ראש הממשלה בריטניה כבר הבהיר כי אנגליה עלולה לשקול מחדש אספקה של ציוד למטוסי-הקרב, לאמצעי תצפית ולטנקים של צה"ל. גם בצרפת יש לחץ ציבורי חזק נגד עסקאות נשק עם ישראל, וממשלת פרנסואה הולנד כבר הראתה שאין לה יכולת לעמוד בלחצים, כאשר הקפיאה עסקת נשק עם רוסיה, אף שביטול העסקה כרוך בעלויות כבדות ובפיטורי מאות עובדים.

מבצע "צוק איתן" דורש תוספת תקציבית - הן בגלל שצה"ל צריך להשלים מלאים ולהתכונן למבצעים הבאים, והן כי השפעת דעת-הקהל השלילית שנוצרה באירופה היא שהמחירים של רכישת הציוד הביטחוני-צבאי הדרוש לישראל צפויים לעלות. אמנם אין חשש שישראל תישאר ללא נשק, כי אם איראן מסוגלת לרכוש ציוד ממדינות המערב גם ישראל יכולה, אבל ככל שהמחיר יעלה - כך יהיה קשה יותר להשיג אותו.

לכן, יש צדק בדרישה של משרד הביטחון להגדלת תקציב הביטחון, אבל גם בדרישה של משרד האוצר לצמצם את אותו התקציב בדיוק. ההנחה היא, כי צמצום התקציב, יביא לכך שמשרד הביטחון יתמקד בקניית הציוד הנדרש לצבא, כדי להתמודד עם איומים גדולים יותר כמו איראן וחיזבאללה. במקרה כזה, מדינות בעולם לא יחששו לספק את הציוד לישראל, והמחיר של הנשק ירד.

אבל אם התקציב יהיה בגודל כזה שיגרום לממשלות ולציבור בעולם להאמין שבישראל מתכננים מבצע נוסף בנוסח "צוק איתן", אזי יתברר לנו כי המחירים יעלו לרמה כזאת שגם אם תקציב הביטחון יגדל במיליארדי שקלים, לא יישאר די כסף כדי לרכוש מגרמניה את הצוללות והספינות שצה"ל צריך כדי לאיים על איראן ולהגן על אסדות הגז.

הכותב הוא כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי ומרצה במכללת נתניה