הנפקתה הראשונית של עליבאבא (Alibaba) הסינית תתבצע הלילה (שעון ישראל) בוול סטריט. המניה צפויה להתחיל להיסחר החל ממחר בבורסת ניו יורק (NYSE), תחת הסימול BABA.
הנפקת עליבאבא זו ההנפקה - בה"א הידיעה - שמשגעת את מנהטן כבר למעלה משנה, זו ההנפקה שדובר ונכתב עליה לא מעט (החיפוש Alibaba IPO בגוגל מייצר 34.6 מיליון תוצאות), זו ההנפקה שכל משקיע ממוצע היה רוצה נתח ממנה, וזו ההנפקה שהפכה את ג'ק מא, מייסד החברה, לאגדה עוד בחייו והוא רק 50.
ההנפקה הזו מעסיקה מאוד את האנליסטים בוול סטריט כבר תקופה ארוכה. ניל דושי, ראש מערך הטכנולוגיה והמדיה ב-CRT Capital Group, ממליץ לקנות את המניה לאחר שהיא תתחיל להסחר מחר.
מנגד, מייסד פייפאל פיטר ת'יל פחות מאמין ל"הייפ": "האינסטינקט שלי אומר שיש משהו מוזר בהנפקה שכולם אומרים עליה כל הזמן שהיא מתומחרת בחסר. לאחר הפתיחה, זו תהיה פשוט עוד מניה ציבורית".
ג'ון רטלדג', אנליסט ראשי בסאנפרד, אמר ל-CNBC כי הוא ממליץ למשקיעים להתרחק מעליבאבא, כיוון ש"חברות סיניות הן מסובכות יותר", וגורדון צ'אנג, מחבר הספר "המפלה הקרבה של סין", טוען כי יש להתרחק מההנפקה בשל ההאטה בצריכה בסין.
3 במחיר 1: אז מה זה עליבאבא? ובכן, ה"וול סטריט ג'ורנל" מצא לאחרונה הגדרה די פשוטה לחברת הענק הזו שהקדישה 319 עמודים בתשקיף שלה כדי להסביר מה היא עושה (לא כולל נספחים). "עליבאבא זה שוק, זה מנוע חיפוש וזה בנק. הכול במקום אחד", טוען היומון הפיננסי המוביל בארה"ב.
למה שוק? כי עליבאבא היא חברת המסחר האלקטרוני הגדולה ביותר בעולם. החברה מפעילה שלוש זירות מסחר, והראשונה והעיקרית נקראת Taobao. זו היא פלטפורמה שמאפשרת לקמעונאיים קטנים להגיע לצרכנים, והיא דומה במתכונתה לאיביי ואמזון האמריקאיות. Taobao במנדרינית פירושו "מחפש אחר סחורה". זירת המסחר השנייה נקראת Tmall וזהו למעשה קניון וירטואלי שמחבר בעיקר בין חברות מותגים לצרכנים, ואילו זירת המסחר השלישית נקראת Juhuasuan והיא מיועדת לרכישה בקבוצות.
שלוש זירות אלו אחראיות ל-81.6% מסך הכנסות עליבאבא בשנה הפיסקלית שהסתיימה במארס השנה, ואילו היתר מגיע מזירות מסחר אחרות דוגמת Alibaba.com; 1688.com ו- AliExpress. עליבאבא מפיקה את עיקר הכנסותיה מפרסומות מקוונות (של העסק המוכר) ומעמלות שהיא גובה מהמוכר.
ולמה מנוע חיפוש? בגלל שלקבוצה, כפי שהיא טוענת בתשקיף שלה, יש את הפתרון הטוב ביותר בשוק, ומאגר הנתונים שהיא משמרת על התנהגות הגולשים לאתריה מאפשר לה לבנות מנוע חיפוש רב עוצמה שיספק תוצאות המותאמות אישית.
ולמה בנק? כי לחברה יש פלטפורמה שנקראת Alipay וזו מספקת פתרונות תשלום, הן למוכר והן לקונה. וכן, היא הגדולה בסין. אפליקציית Alipay מאפשרת לקנות כרטיס לתיאטרון או לשלם עבור נסיעה במונית, ואפילו להשקיע בקרן השקעות שנקראת Yu'e Bao. זו כבר צברה נכסים בשווי כולל של 87 מיליארד דולר, וזו הסיבה מדוע לבנקים סיניים יש סיבה לדאגה.
165 מיליארד דולר: זה השווי הממוצע ("אחרי הכסף") לפיו מתכננת עליבאבא להפוך לציבורית בשוק ההון האמריקאי. "מתכננת" כי נכון לרגע זה, הביקוש למניותיה רק עולה ולראיה החברה העלתה בתחילת השבוע את טווח המחיר למניה, והוא עומד על 66-68 דולר ל-ADS (תעודת פיקדון). 66, 67 או 70 דולר למניה, עליבאבא, ענקית מסחר אלקטרוני (E Commerce), תהפוך לאחר הנפקתה לאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בעולם, ולאחת החברות הסיניות הציבוריות הגדולות ביותר, במונחי שווי שוק.
אפל, החברה והאייפון, היא חברת הטכנולוגיה הגדולה ביותר, ושוויה עומד כרגע על 608 מיליארד דולר. אחריה מדורגת גוגל, החברה ומנוע החיפוש, ששווה 398 מיליארד דולר; הבאה בתור היא מיקרוסופט, החברה ומערכת ההפעלה - 383 מיליארד דולר; עליבאבא נמצאת בחברה טובה. מצוינת אפילו.
21.4 מיליארד דולר: זה היקף ההנפקה הצפוי של החברה (על בסיס ממוצע הטווח שציינו לעיל, וכולל הצעת המכר). 21.4 מיליארד דולר (שזה קצת פחות מחצי משוויה של טבע, החברה הישראלית הגדולה ביותר - רק כדי שתקבלו פרופורציה נוספת), והיקף שיהפוך את ההנפקה הזו להנפקת הטק הראשונית הגדולה ביותר בכל הזמנים. שנייה לה היא הנפקת פייסבוק - "רק" 16 מיליארד דולר. מחוץ לתעשיית הטק, היו הנפקות בסדר גודל דומה לזה של עליבאבא (כמו של ענקית כרטיסי האשראי ויזה), וחלקן - ולא במפתיע - היו של ענקיות סיניות אחרות.
ועוד משהו. היקף ההנפקה הראשונית של גוגל, ששווה פי 2.4 מעליבאבא, עמד בשנת 2004 על 1.9 מיליארד דולר - השוואה הממחישה את מה שקרה בעשור האחרון לתעשיית האינטרנט.
13.8 מיליארד דולר: זה השווי "על הנייר" בממוצע של מייסד החברה, ג'ק מא, שהעיד בעבר שכשהוא זקוק להשראה כדי לשמר את החדשנות של החברה, הוא חוזר לדירתו הישנה. מא מכהן כיו"ר ומחזיק רק ב-8.8% מהון החברה, אך מבנה השליטה בה (למא יש וטו על בחירת רוב חברי הדירקטוריון) יאפשר לו להמשיך להיות זה שקובע את עתידה.
מא צפוי למכור במהלך ההנפקה מניות תמורת שווי ממוצע של 854 מיליון דולר ולרדת להחזקה של 7.8%. דרך אגב, מבנה השליטה לעיל הוא שדחף את עליבאבא להנפקה בבורסת ניו יורק ולא בבורסת הונג קונג. הרגולטור הסיני פשוט לא היה מוכן לקבל אותו.
שווי הון של כמעט 14 מיליארד דולר הופך את מא לאיש העשיר השלישי בגודלו בסין. הראשון הוא יזם נדל"ן (22 מיליארד דולר), והשני הוא בעל חברת משקאות (19 מיליארד דולר). זה אומר שבתעשיית הטק הסינית, מא הוא האיש הכי עשיר. ומה קורה במונחים גלובליים? ובכן, לפי דירוג עשירי העולם של המגזין "פורבס", מא מתמקם בעשירייה השמינית, בין מיליארדרים כמו ג'וזף ספרא (15.9 מיליארד דולר) ורופרט מרדוק (14 מיליארד דולר). הראשון, נזכיר, בן 75 והשני בן 83. מה זה אומר על שוויו של מא 20-30 שנה מהיום?
זיוף: כל ישראלי ממוצע יודע שצריך לחשוד בסחורה שמקורה בסין, והחשד הזה, אולי תתפלאו, הוא גם מנת חלקה של עליבאבא. יש לא מעט מוצרים מזויפים שמוצעים למכירה בזירות המסחר של הקבוצה, בעיקר ב-Taobao, וזו משקיעה מדי שנה מיליוני דולרים במלחמתה בזיופים. יש מוכרים שמעידים שהחברה הפכה למהירה יותר ביכולתה לזהות זיוף, ולהוריד אותו מזירת המסחר.
BABA: זה יהיה הסימול תחתו תיסחר מניית עליבאבא בבורסת ניו יורק (NYSE), וזה אומר שהיום הוא כנראה יום אבל לבכירי נאסד"ק שהפסידו במלחמה על לבה של החברה הסינית. סימול קליט, מאוד קליט. BABA. תוסיפו אותו לפורטפוליו המניות שלכם ביאהו! ותתחילו לעקוב אחרי המניה. הנה זה מתחיל.
"לא" למערב: המניע העיקרי להצלחה ולעוצמה של עליבאבא טמון בפתיחות של סין כלפי כל דבר שמגיע מהמערב, או יותר נכון חוסר פתיחות.
סין אינה מאפשרת לתושביה לגלוש באתרי אינטרנט אמריקאים, ולכן אמזון או איביי, שהן המקבילות שלה מחוץ לגבולותיה, אינן נגישות לסיני הממוצע. ג'ק מא, מייסד עליבאבא, הבין שמדיניות כזו היא למעשה הזדמנות אדירה וכך הפכה החברה למונופול בתחומה בסין.
ומונופול - על אחת כמה וכמה בתעשיית האינטרנט הגועשת ועל אחת כמה וכמה כשיש לו קהל שבוי פוטנציאלי של כמעט 1.4 מיליארד איש - יכול להגיע מאוד רחוק. ועליבאבא אכן הגיעה רחוק. כל כך רחוק שהיא שווה 165 מיליארד דולר, עשור וחצי לאחר הקמתה.
35.1 מיליארד דולר: זה השווי "על הנייר" בממוצע של החזקת יאהו! בחברה (22.4% לפני ההנפקה). יאהו! עצמה - כל החברה כולה - שווה 42.4 מיליארד דולר, וההשוואה ממחישה כיצד מעריכה (למעשה לא מעריכה) וול סטריט את פעילות הליבה של החברה האמריקאית. יאהו! תמכור בהנפקה מניות בשווי של כ-8.2 מיליארד דולר.
22,072: הוא מספר עובדי החברה, וכולם יושבים בסין. 36% מהעובדים הם אנשי הנדסה ומנתחי מידע - שיעור המסביר את החשיבות שמעניקה עליבאבא לנתונים שהיא אוספת.
84%: הוא חלקה של עליבאבא בשוק המסחר האלקטרוני בסין, ונתון הממחיש יותר מכל את מה שכתבנו בסעיף מספר 7. שוק זה גלגל אשתקד 295 מיליארד דולר, 248 מיליארד מתוכו - שזה יותר מהמחזור שגלגלו אמזון ואיביי יחדיו - עברו דרך זירות המסחר של עליבאבא. ובמחזור הכוונה היא לשווי הסחורות שנמכרו/נקנו ולא לשווי ההכנסות. עד 2017, לפי ההערכות, שוק המסחר האלקטרוני בסין יגלגל 713 מיליארד דולר. תגזרו מזה נתח שוק מונופוליסטי, ותבינו לאן עליבאבא עשויה להגיע תוך שלוש שנים.
המספרים של עליבאבא
מה עומד מאחורי הצלחת עליבאבא
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.