"אני לא רואה איך המחירים בשוק הדיור יכולים לרדת"

דדי ריזל, מנכ"ל קבוצת שכטר: "הגאונים בממשלה הובילו למצב שבו כבר חצי שנה לא יוצאים מכרזים חדשים; התוכניות של הממשלה הן אקמול ולא יותר מזה"

דדי ריזל / צילום: תמר מצפי
דדי ריזל / צילום: תמר מצפי

"אני כבר תקופה ארוכה מחפש קרקע לרכישה, במכרז או מבעלים פרטיים, כדי לקדם עסקאות ולבנות, אני מחפש בנרות - ואין. זה שילוב של מע"מ אפס, היעדר קרקעות זמינות, דחיית מכרזים וחוסר החלטה על סדרי עדיפויות במדינה", כך אומר בתסכול דדי ריזל, מנכ"ל קבוצת שכטר.

ריזל מנהל את החברה שהקים מרדכי שכטר לפני למעלה מ-50 שנה. בינתיים החברה משווקת פרויקט מגורים באור עקיבא הכולל 267 דירות, וריזל מחפש מוקדי פעילות נוספים. מכיוון שהחברה שהוא מנהל מכרה את זכויותיה בפרויקט גן העיר לפני כשנתיים, מהלך שהכניס לקופתה מאות מיליוני שקלים, היעד שעומד בפניה עכשיו הוא הרחבת הפעילות, אולם כפי שמסביר ריזל המצב היום בשוק אינו מאפשר זאת: "בעקבות המכירה יש לנו לא מעט כסף בבנק היום, זמין לפעילות. במצב שוק רגיל, היינו יכולים תוך שנתיים להיות בבנייה של כ-2,000 דירות. אבל המצב רחוק מלהיות שגרתי. אני מחפש עסקאות ולא מוצא, ואני לא היחיד. אני לא מתמקד רק בלב אזור הביקוש אבל אין קרקעות ומה שיש יקר מאוד או לא זמין. אני מחפש לקנות קרקע במזומן. אני לא חושב שיש הרבה יזמים או חברות שנמצאות במצב שלנו עכשיו, אבל עדיין אין מה לקנות".

רווח אפסי

- מה עם מכרזים או קרקע פרטית? יש היצע קיים כלשהו.

"הגאונים בממשלה הובילו למצב שבו כבר חצי שנה לא יוצאים מכרזים חדשים. ומה שגם יצא עכשיו, אני מעריך שיידחה כי הרבה תב"עות לא זמינות. נוסף לכך, כל עוד התוכניות של הממשלה כמו מע"מ אפס ומחיר מטרה לא יוצאות - השוק עדיין לא זז. בדיוק בגלל זה, כל בעלי הקרקעות הפרטיות מקפיצים את המחירים. הם יודעים שאין ליזמים ולקבלנים אלטרנטיבה עכשיו. אין היגיון בלקנות קרקע על פי תמחור של למעלה ממיליון שקל לדירה, אתה צריך להשקיע עוד 800 אלף שקל בבנייה ובסוף תמצא את עצמך עם רווח אפסי. בגלל זה כל השוק פשוט נמצא בהמתנה".

- שר השיכון ושר האוצר מבטיחים שב-2015 יירדו מחירי הדירות. זה יקרה?

"אני לא רואה איך המחירים יכולים לרדת. גם התוכניות של הממשלה הן אקמול ולא יותר מזה. כל עוד לא יגדילו את ההיצע באופן משמעותי וכל עוד לא יחליטו שמדובר במצב מיוחד שצריך לטפל בו בצורה מיוחדת דברים לא ישתנו. קברניטי המדינה צריכים להחליט מה הם רוצים. האם בתקופה כזו צריך להמשיך ולהתנהל כרגיל, לקדש את זכויות הפרט, לתת לכולם להתנגד לכל תוכנית, לתת לירוקים להמשיך ולעצור תוכניות, או להפשיר קרקעות. שלא יבינו לא נכון, אני בעד זכויות הפרט ובעד הליך תקין ואפשרות התנגדות אבל יש מצבים שצריך להחליט מה יותר חשוב. אם הממשלה החליטה שיוקר הדיור במדינה זה נושא אקוטי - צריך להתייחס אליו ככה. כמו בימי אריק שרון, להתגבר על הקשיים, לזרז תהליכים ולקבוע מה סדר העדיפויות בתקופה שכזו. ברור שיהיו כאלו שייפגעו אבל זה מחיר שצריך לשלם".

ריזל מלין על מצוקה נוספת בענף: "יש בעיה קשה של נתונים", הוא אומר בתסכול, "לפעמים מסתכלים על נתוני משרד השיכון או על נתוני מס שבח של רשות המסים ולא מאמינים לטעויות שיש שם. דיווחים לא הגיוניים וטעויות. אותו בניין, דירה כמעט זהה ורואים הבדלי מחיר של מיליון שקל. אלה הנתונים היחידים שאפשר להסתמך עליהם וזה יוצר בעיה. אי אפשר לעבוד ככה. אנחנו נמצאים במצב טוב יותר ממה שהיה כאן לפני 15 שניה, כי אז לא היו נתונים בכלל, אבל זה מתסכל שב-2014 אין מידע אמיתי ואמין על שוק הנדל"ן".