וול סטריט: הפרוטוקול של הפדרל רזרב הקפיץ את המדדים

המסחר בניו יורק התנהל בתנודתיות רוב שעות היום, עד לפרסום הערכת הפד כי ההאטה העולמית והתחזקות הדולר עלולות לפגוע בצמיחה בארה"ב ■ המשקיעים ראו בהצהרה איתות על השארת הריבית הנמוכה לאורך זמן - והקפיצו את המדדים

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

לאחר מסחר תנודתי במשך רוב שעות ננעל היום (ד') המסחר בוול סטריט בעליות חדות. זאת בעקבות פרסום הפרוטוקולים מישיבת הפדרל ריזרב, ולאחר ירידות חדות אתמול שבמהלכן הגיעו המדדים המובילים לשפל של שבעה שבועות.

בפדרל רזרב הביעו הערב חשש מפני האטה גלובלית והתחזקות הדולר, דבר שעלול לדברי הפד לסכן את צמיחת כלכלת ארה"ב. בעקבות כך הימרו המשקיעים כי הבנק המרכזי יותיר את הריבית הנמוכה לאורך זמן, כדי לתמוך בצמיחה, ושלחו את המדדים לעליות שהלכו והתחזקו עד הסיום.

במהלך המסחר היום ירד מחיר הנפט בכ-2%, וגרר איתו מטה את מניות האנרגיה, בעוד שעליות נרשמו בתחום שירותי הבריאות.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בירידות שערים חדות, כאשר מגמה דומה נרשמה גם בבורסות אירופה, על רקע נתונים חלשים מגרמניה.

קרן המטבע הבינלאומית הורידה את תחזית הצמיחה הגלובלית לכל 2014 ל-3.3%, קיצוץ של 0.4% בהשוואה לתחזיתה מאפריל. הצמיחה החזויה למחצית השניה של 2014 היא 3.5% ולשנת 2015 - 3.8%. הערכות אלה כלולות בתחזית הכלכלית העולמית החצי-שנתית של קרן המטבע, שהתפרסמה אתמול (ג') בוושינגטון, לרגל הוועידה השנתית של הקרן והבנק העולמי בסוף השבוע.

על פי הערכות הקרן, ב-2014 ירשום התוצר בארה"ב צמיחה בשיעור 2.2%, כמו ב-2013, אך ב-2015 תואץ הצמיחה לרמה של 3.1%. לעומת זאת, הצמיחה בגוש האירו תהיה הרבה יותר אנמית. לאחר צמיחה שלילית בשיעור 0.4% ב-2013, חזוי התוצר בגוש לצמוח בשיעור 0.8% השנה ובשיעור 1.3% בשנה הבאה.

"התנודתיות גוברת וגם העצבנות בשווקים, מסיבות שונות. בימים כאלה אני מזכיר לעצמי שהמניות נמצאות בקצה הסקאלה של הסיכון. לכן, המניות הן הראשונות שיורדות כשמפלס החרדה בשווקים עולה", אמר אוון לוקאס, אסטרטג ב-IG, בסקירה שפרסם.

עונת הדוחות נפתחת

אלקואה דיווחה היום לאחר נעילת המסחר על רווח של 31 סנט ברבעון הרביעי, לעומת ציפיות אנליסטים לרווח רבעוני של 23 סנט למניה. האנליסטים מעריכים כי החברות במדד ה-S&P 500 ידווחו בממוצע על גידול של 4.9% ברווחים ברבעון זה.

סודה סטרים צנחה אתמול לאחר שפרסמה אזהרת רווח לרבעון השלישי של השנה ומסרה כי ההכנסות הרבעוניות צפויות לעמוד על 125 מיליון דולר והרווח התפעולי על 8.5 מיליון דולר בלבד. אנליסטים ציפו להכנסות של 154 מיליון דולר.

יאהו מפטרת 400 עובדים בהודו, המהווים כ-3% מכח העבודה של החברה ברחבי העולם, כך על פי סוכנות "דאו ג'ונס".