תיקון בשווקים: בורסות אירופה סיימו בירידות של עד כ-2.4%

הנתונים המדאיגים מגרמניה ממשיכים לתת אותותיהם ■ דרגי: אין השפעה להקלה כמותית ללא רפורמות כלכליות ■ בורסות אסיה בשפל של חצי שנה ■ מדד Stoxx Europe 600 נפל בכ-3% השבוע

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

התיקון בשוקי המניות מסביב לעולם נמשך על רקע החשש מהאטה בהתאוששות הכלכלית בגוש האירו, שתשפיע על הכלכלה הגלובלית. בורסות אירופה יורדו היום (ו') זה היום הרביעי ברציפות, כאשר מדד Stoxx Europe 600 איבד 1.4%. בורסות אירופה ניצבות בשפל של 7 חודשים.

"נתונים כלכליים רעים נלקחים כעת ברצינות והסימנים היוניים מהבנקים המרכזיים עושים רושם של חולשה", מציינים כלכלני Capital Spreads. "עם התחלה כזו לסוף השבוע, המשקיעים רק ירצו יותר לצאת מנכסים מסוכנים".

"אינדיקטורים כלכליים מכל העולם - ארה"ב, אירופה, סין, יפן - מעידים על היחלשות בצמיחה", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-Rabobank International. "בכל הכלכלות הללו יש בעיות מבניות גדולות והן צריכות לטפל בהן".

מדד Stoxx Europe 600 נפל בכ-3% השבוע - הירידה השבועית החדה מאז מאי 2012. מחזור המסחר במדד גבוה ב-52% מהמחזור היומי הממוצע ב-30 ימי המסחר האחרונים. מאז השיא ב-10 ביוני צנח המדד בכ-8.4%.

כלכלת גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, מגמגמת בצל ירידה בייצוא לרוסיה וסין. כלכלת גרמניה מבוססת בעיקר על יצוא למדינות אחרות וארבעה גופי מחקר המייעצים לממשלה חוזים ירידה בייצוא בתקופה הקרובה.

גם דבריו של יו"ר ה-ECB, מריו דרגי, השפיעו היום על המסחר. דרגי אמר כי הקלה כמותית ללא רפורמות כלכליות לא תהיה משמעותית, והזהיר שוב מהסיכונים שבדיפלציה.

מבין המניות הבולטות באירופה, STMicroelectronics , אשר 42% ממכירותיה מגיעות מיצוא לסין ודרום-מזרח אסיה, נפלה על רקע הצניחה במניות השבבים. מניית CSR צוללת כ-10% לאחר שחברת Microchip, שאמורה להחליט בקרוב אם לרכוש אותה או לא, פרסמה דוחות כספיים שליליים.

מניות המשאבים נפלו על רקע הירידה במחירי הסחורות, כמו למשל Outokumpu או Norsk Hydro Asa .

אסיה בשפל של חצי שנה

בורסות אסיה ירדו היום (ו') לשפל של חצי שנה על רקע חששות מהאטה כלכלית באירופה שתעיק על הכלכלה הגלובלית, כמו גם בשל החלטת ממשלת הונג קונג להפסיק להידבר עם המפגינים. מדד MSCI אסיה איבד 1.6% לאחר שאמש בוול סטריט נשאמו ירידות של כ-2%.

מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי באירופה, אמר אתמול כי ישנם סימנים לכך שההתאוששות הכלכלית באירופה מאבדת מומנטום. הדברים האלה מצטרפים לאזהרה של הפדרל ריזרב לפיה כלכלת ארה"ב חשופה לפגיעה במידה של האטה בכלכלה העולמית, ולהורדת תחזית הצמיחה הגלובלית ע"י קרן המטבע הבינלאומית מוקדם יותר השבוע.

"דרגי אמר את הדברים האלה מזה זמן מה אבל רק עכשיו כשהשוק יורד אנשים מקשיבים לו", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-Wilbanks, Smith & Thomas. "אירופה זוחלת. הצמיחה שם מאוד נמוכה. הפד לא יכול להתחיל להעלות ריבית במצב כזה, אין סיכוי".

מדד ה-VIX, הידוע גם בכינויו "מדד הפחד", זינק אמש ב-28% ל-19.38 נקודות - הרמה הגבוהה ביותר מאז פברואר. החששות מפגיעה בצמיחה העולמית באים לידי ביטוי גם במחיר הנפט שיורד ל-83.8 דולר לחבית.

אם כן, מדד MSCI אסיה סגר שבוע חמישי של ירידות ונסחר היום במכפיל 13.4 על הרווח החזוי לשנה הקרובה - עדיין גבוה מהממוצע של 3 השנים האחרונות.