המלחמה על נתב"ג נמשכת: בזמן שחברת המוניות גט טקסי נלחמת בבג"ץ על הזכות לשוב ולהסיע נוסעים מנתב"ג החוצה אחרי שקיבלה צו הרחקה מהנמל, שחקנים אחרים עושים מאמץ לנגוס נתח גדול יותר משוק ההיסעים אל ומנתב"ג. ולנו, הצרכנים, התחרות הזו יכולה לחסוך לא מעט כסף.
אחת מהם היא אובר - אפליקציה להזמנת מוניות המושקת בימים אלה בארץ, בשלב זה בתל-אביב וגוש דן בלבד ובקרוב גם באזור ירושלים. כחלק מהחדירה שלה לשוק הישראלי, אובר מציעה כיום לכל מי שמזמין דרכה מונית לנתב"ג (כאמור כרגע רק מאזור גוש דן) 20% הנחה ממחיר המחירון של משרד התחבורה.
במקביל, אובר - במסגרת מאמץ החדירה - יצאה עם סוכנות הנסיעות האינטרנטית הדקה ה-90 במבצע משותף חדש, במסגרתו כל מי שמזמין כרטיס טיסה/בית-מלון או חבילה לחו"ל דרך הדקה ה-90, מקבל 90 שקל הנחה להזמנת מונית דרך אובר לנתב"ג.
כך למשל, נסיעה מתל-אביב לנתב"ג - שעל-פי תעריף משרד התחבורה עולה בתעריף יום 148 שקל (כולל 5 שקלים מס נמל, לא כולל 4.5 שקלים למזוודה) - תעלה ללקוחות הדקה ה-90 תשעים שקלים פחות, כלומר 58 שקל בסך-הכול לכיוון.
"המימוש קל ונוח. מורידים את האפליקציה של אובר, מזינים קוד קופון שניתן לאחר ההזמנה בדקה ה-90 ומקבלים זיכוי ביתרת זכות של 90 שקל הניתנת לניצול מיידי בכל שעות היום. המבצע בתוקף עד סוף השנה", אומרת דנה לביא, סמנכ"לית השיווק של הדקה ה-90.
הקופון האמור איננו תקף לנסיעות מנמל התעופה החוצה, בשל האיסור הגורף שחל על מפעילי אפליקציות דוגמת אובר וגט טקסי לאסוף נוסעים מנתב"ג עד לבירור הסוגייה העקרונית במשרד התחבורה.
מי משלם את מחיר המונופול?
לפי שעה, לחברת המוניות "הדר לוד" יש מונופול על הנסיעות מנתב"ג החוצה, כאשר כל יתר חברות המוניות בארץ מורשות לאסוף מנתב"ג אך ורק נוסעים שהזמינו מונית מראש מהתחנה, ורק לאחר רישום אצל פקח ותשלום 5 שקלים לצורכי הסדרה.
איך להוזיל?
דרך אחרת להוזיל את עלות הנסיעה אל ומנתב"ג היא בהזמנה מראש של מונית הלוך ושוב. תחנת המוניות "איירפורט סיטי" שבסמוך לנמל - הרשאית להסיע מנתב"ג החוצה (כאמור, בדומה לכל תחנת מוניות לאחר רישום והסדרה אצל פקח בנמל) אך ורק נוסעים שהזמינו ממנה מונית מראש - מציעה בימים אלה כ-30% הנחה על מחירי משרד התחבורה למזמינים מראש מונית הלוך ושוב אל ומנתב"ג (בתוקף עד סוף השנה).
כך למשל, מונית מתל-אביב לנתב"ג ובחזרה תעלה בתעריף בוקר 180 שקל, שהם 90 שקל לכיוון אחד; מונית בקו ירושלים-נתב"ג-ירושלים תעלה ביום 340 שקל.
"אין שום סיבה לשלם מחיר מלא וגבוה למונופוליסטית 'הדר לוד' כשאפשר לשלם פחות", אומר אל-חי אביקזר, בעלי "איירפורט סיטי מוניות". עוד לדבריו, ניתן להזמין מונית מ"איירפורט סיטי" אל נתב"ג גם באמצעות אפליקציה שייסד ונקראת newtaxi.
כמה זה עולה לנו?
בכניסה לטרמינל 3 ניצב שלט גדול המפרט את כל התעריפים - תעריף 1 (יום) ותעריף 2 (לילה) שחברת המוניות "הדר לוד בע"מ - נתב"ג" רשאית לגבות ביציאה מנתב"ג. אלא שהתעריפים, הנתונים לפיקוח משרד התחבורה, גבוהים בהרבה בהשוואה למחירים שגובה אותה חברת מוניות בכיוון ההפוך.
ההסבר פשוט: ביציאה מנתב"ג יש לה מונופול, ולכן אין תחרות; ואילו אל נתב"ג כל חברת מוניות רשאית להוריד נוסעים, ולכן המחירים, בשם התחרות, נמוכים בהרבה ובפער אדיר.
כך למשל, נסיעה מתל-אביב לנתב"ג בתעריף 1 עולה 100 שקל, בעוד שאותה נסיעה באותו תעריף בכיוון ההפוך (מנתב"ג לתל-אביב) עם אותה חברת מוניות ("הדר לוד") עולה 148 שקל כולל 5 שקלים מס נמל למונית המשולם ביציאה מהנמל; נסיעה מירושלים לנתב"ג בתעריף 1 עולה 180 שקל ובתעריף 2 עולה 200 שקל, לעומת 278 שקל ו-330 שקל בהתאמה בכיוון ההפוך; ונסיעה מחדרה לנתב"ג ביום עולה 220 שקל ובלילה 240 שקל, לעומת 324 ו-388 שקל בהתאמה. פערים גדולים נמצאו בכל היעדים שנבדקו בשיחת לקוח סמוי אמש עם "הדר לוד" (ראו טבלה).
כמה עולה לנסוע עם מוניות הדר לוד אל ומנתבג
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.