נעילה מעורבת בוול סטריט;" עדיין המקום האטרקטיבי לכסף"

מניות הבנקים מרכזות עניין: JP מורגן עבר ברבעון השלישי לרווח, אך פיספס את התחזיות; וולס פרגו וסיטי עמדו בתחזיות ■ גרמניה חתכה את תחזית הצמיחה ■ ארגון הבריאות העולמי: תוך חודשיים - 10,000 מקרי אבולה בשבוע

בורסה אירופה סטוק  וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה אירופה סטוק וול סטריט / צלם: רויטרס

אחרי יומיים של ירידות חדות, המסחר בוול סטריט ננעל היום (ג') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, ברקע של דוחות כספיים חשובים של הבנקים הגדולים סיטיגרופ, JP מורגן ו-וולס פארגו. מדדי וול סטריט סיימו אתמול בירידות של עד 1.65%, לאחר צניחה של יותר מ-3% בשבוע המסחר החולף שהיה השבוע הגרוע ביותר מאז מאי 2012.

לדברי כלכלני Capital Economics, סימנים להאטה כלכלית באירופה הם הסיבה העיקרית לחולשה בשווקים בתקופה האחרונה, אחריהם החולשה במחיר הנפט שמבטאת היחלשות בצמיחה הכלכלית, ההאטה בשווקים המתעוררים שמתבטאת במחירי הסחורות, והסיבה הרביעית קשורה לעניינים גיאו-פוליטיים - בעיקר להתפרצות נגיף האבולה (לסיפור המלא).

אלעד שמש, האסטרטג הראשי של Colmex (קולמקס) בית השקעות, סבור כי הירידות של היומיים האחרונים הן רק "תיקון, לא מפולת. וול סטריט נשארה המקום היותר אטרקטיבי לכסף".

לדבריו, "נראה כי קיים חשש רב של הסוחרים מהחזקת מניות מחוץ לשעות המסחר, דפוס מסחר אשר מסמל חשש מאירוע מהותי. החשש אשר מתחלק למספר גורמים ובעיקרם ההאטה באירופה וכישלון תוכניתו של דראגי אשר סביר כי תביא לתוכנית הרחבה חדשה, מביא כרגע בעיקר למימוש רווחים. בחדרי העסקאות מורגשת מתיחות בקרב הסוחרים כאשר הביקוש למכשירי הגידור זינק במאות אחוזים בטווח של 5% מהכסף, משמע - הסוחרים חוששים מירידות של עד 5% בטווח הקצר ומנגד לא ממהרים להיפטר ממניות השורה הראשונה אלא מנכסי הסיכון תחילה, מגמה אשר עשויה להתהפך באמצעות הודעת הרגעה מצד קברניטי הכלכלה.

מגיפת האבולה ממשיכה להתפשט, וכעת מפרסם ארגון הבריאות העולמי אזהרה חמורה. על פי הארגון, עשויים להתגלות עד 10,000 מקרים חדשים של אבולה בכל שבוע, בתוך חודשיים בלבד. לטענת עוזר מזכ"ל הארגון, ד"ר ברוס אילווארד, אם התגובה למגיפה לא תחריף תוך 60 יום, "עוד המון אנשים ימותו", ויהיה צורך קריטי בדרכי התמודדות חדשות עם המספרים העולים של מקרי האבולה.

בגרמניה, משרד הכלכלה במדינה חתך את תחזית הצמיחה ל-1.2% השנה ו-1.3% ב-2015. זאת, לעומת התחזית הקודמת מחודש אפריל, אז חזה המשרד צמיחה של 1.8% ו-2%, בהתאמה. כמו כן, המשרד סיפק תחזית לפיה סחר החוץ של גרמניה יתכווץ ב-0.1% השנה, וב-0.3% ב-2015.

בנק JP מורגן דיווח לפני פתיחת המסחר על רווח של 5.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי, לעומת הפסד של 380 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (על רקע הוצאות חד פעמיות גדולות). הבנק הגדול בארה"ב דיווח על רווח של 1.36 דולר למניה, לעומת צפי אנליסטים לדווח של 1.38 דולר.

וולס פרגו , הבנק הרביעי בגודלו בארה"ב, דיווח על עלייה של 1.7% ברווחים של הרבעון השלישי, ל-5.41 מיליארד דולר, או 1.02 דולר למניה. זאת, לעומת 5.32 מיליארד דולר, או 99 סנט למניה, בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות עלו ב-3.6% ל-21.21 מיליארד דולר.

סיטיגרופ דיווח על עלייה של 13% ברווח הנקי, ל-3.67 מיליארד דולר, או 1.15 דולר למניה, לעומת 3.26 מיליארד דולר, או 1.02 דולר למניה, בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות הבנק עלו ל-19.05 מיליארד דולר, לעומת 18.22 מיליארד דולר אשתקד. אנליסטים צפו רווח של 1.12 דולר למניה על הכנסות של 19.05 מיליארד דולר.

מניית Versar (סימול VSR) ריכזה עניין בהקשר לנגיף האבולה. החברה מייצרת חליפות מגן (hazmat) ומקלטים לטיהור של אנשים שנגועים בווירוסים קטלניים. גם מניות Lakeland Industries (סימול LAKE) ו-Alpha Pro Tech (סימול APT) בולטות בהקשר של הנגיף.