חברת אנדוצ'ויס, המפתחת מכשירים רפואיים לתחום מערכת העיכול, נערכת לביצוע הנפקה בנאסד"ק במהלך 2015. החברה עוד לא הגישה תשקיף חסוי או גלוי, אך מנכ"ל החברה אמר בראיון לניוזלטר wealthmonitor ביולי, כי "הנפקה ב-2015 היא בהחלט אפשרות ריאלית".
אנדוצ'ויס היא מיזוג של חברה אמריקאית וחברה ישראלית, פיר מדיקל, והיא רושמת מכירות שנתיות של כ-60 מיליון דולר ומעסיקה מעל 400 עובדים, מהם כ-60 במרכז הפיתוח בישראל. המיזוג התרחש בתחילת 2013 ונתמך בסבב גיוס של 43 מיליון דולר, מקבוצת משקיעים בראשות קרן ההון סיכון סקויה וחברת ההשקעות אקסלמד של מורי ארקין ואורי גייגר, שהייתה בין המשקיעות הראשונות בפיר מדיקל.
קשה לאמוד בשלב זה את שווי החברה הצפוי בהנפקה, וכמה תוכל לגייס, משום שהדבר תלוי בעיקר בשוק, והוא הפכפך במיוחד ביחס שלו לחברות מכשור רפואי. עם זאת, גיוס של כ-100 מיליון דולר לפי שווי של כחצי מיליארד דולר אחרי הכסף, הוא שווי שסביר כי החברה תבקש, אם התנאים יישארו בדומה להיום.
שוק של מיזוגים מול תאגידי ענק
למעשה, לשני הצדדים יש קשר ישראלי; אנדוצ'ויס המקורית, האמריקאית, הוקמה ב-2008 על ידי מרק גילרת', בעבר סמנכ"ל השיווק של חברת גיוון אימג'ינג הישראלית. החברה לא הוקמה סביב רעיון טכנולוגי, אלא סביב קהל יעד - כוונת החברה הייתה לשפר את החיים של הרופא האנדוסקופיזט - רופא העוסק בטיפול במערכת העיכול באמצעות מכשירים המוחדרים באופן זעיר-פולשני דרך חורים טבעיים בגוף. החברה פיתחה מכשירים משופרים לקהל הלקוחות הזה, ובשל המיקוד בו (לעומת תאגידי הענק הרב-תחומיים) וההתמחות של מייסדיה בשיווק, הצליחה להגיע למכירות נאות.
אולם, המוצר היחיד שהיה חסר לחברה הוא האנדוסקופ עצמו. היא רצתה להביא לשוק אנדוסקופ חדשני מאוד, ולא רק "משופר" כמו מוצריה האחרים, ולדבריה מצאה כזה אצל פיר מדיקל הישראלית. זו הוקמה על ידי אבי לוי, בעבר ממייסדי חברת סייטליין שנמכרה ב-150 מיליון דולר לתאגיד סטרייקר.
לוי וצוותו הצליחו לפתח קולונוסקופ (אנדוסקופ לבדיקות מעי) שמרחיב את זווית המצלמה שלו מ-170 מעלות ל-330 מעלות, וכך מאפשר אבחון של הרבה יותר פוליפים סרטניים או קדם-סרטניים בבדיקות קולונוסקופיה, ומקטין משמעותית את מספר הפספוסים.
ב-2014 אמר מנהל הפעילות בישראל, יורם אשרי, ל"גלובס", כי החברה הייתה בעבר רווחית אך כעת מבצעת השקעות נרחבות, ולכן תחזור להיות רווחית ב-2015 או 2016. הוא ציין אז כי החברה סיימה עם הגיוסים הפרטיים, וכי אם ייערך גיוס נוסף, הוא יהיה גיוס ציבורי בארה"ב, ומטרתו עשויה להיות רכישה של חברה מתחרה באותו הגודל.
ההנפקה נועדה לחזק את החברה בשוק של מכשור רפואי, שבו חברות הולכות ומתמזגות והתחרות היא מול תאגידי ענק. אנדוצ'ויס בהחלט מתאימה היום גם כיעד לרכישה, אם כי נראה שזו לא ההעדפה הראשונה של הנהלתה ובעליה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.