נעילה שלילית באירופה לאחר פרסום נתון ה-PMI

בסין פורסם היום נתון סופי למדד מנהלי הרכש של HSBC לחודש אוקטובר, שעמד על 50.4 נקודות, ללא שינוי מהנתון הקודם ■ מדד ה-PMI לתעשיה בגוש האירו עמד על 50.6 נקודות באוקטובר לעומת 50.3 נקודות בספטמבר

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בירידות שערים לאחר פרסום נתון ה-PMI לגוש האירו. מדד ה-PMI לתעשיה בגוש האירו עמד על 50.6 נקודות באוקטובר לעומת 50.3 נקודות בספטמבר.

אלעד שמש, האסטרטג הראשי של קולמקס (Colmex) בית השקעות, מציין כי "המהלך היפני היה מתוזמן היטב. היפנים המתינו לסיום תוכנית הרכישות בארה"ב בכדי לתמרץ את זו שלהם ובכך לכפות פיחות בשער היין עובדה אשר ממריצה באופן ישיר את הייבוא מיפן ומייצרת ביקוש בשוק המנייתי מסביב לעולם. גם באירופה מדפיסים כסף כך שעובדתית למרות הפסקת הרכישות בארה"ב הכסף ממשיך לזרום לשווקים, פשוט כי אין אלטרנטיבה. חשוב להגביר את מנגנוני ההגנה שכן עליות אלימות גוררות תיקונים אלימים אך בפועל הכספים ימשיכו לזרום לשוק ההון בארה"ב. במקביל, בחדרי העסקאות מתגבר הביקוש למכשירי הגידור מתחת לרמות השיא הקודם עובדה המבטאת את חשש הסוחרים מתיקון מהיר במקביל לקניית מניות השורה השנייה והשלישית".

חברת התעופה ריינאייר העלתה את תחזית הרווח שלה. כעת צופה הנהלת החברה רווח של כ-760 מיליון אירו בשנת העסקים שתסתיים במארס 2015. המניה מזנקת בכ-7%.

אחד המשקיעים המוערכים בעולם, דניס גרטמן (Dennis Gartman), מודה כי טעה בהערכתו לפני כשבועיים כשאמר כי "שוק המניות השורי הסתיים והתחיל שוק דובי שיימשך הרבה זמן". בראיון ל-CNBC העריך אז גרטמן (לאחר שמדד הדאו ג'ונס נפל בכ-6% בחודש) שהשוק השורי הממושך הסתיים. ומאז, כידוע, זינקו המדדים בוול סטריט לשיאים חדשים.

כעת אומר גרטמן כי "אני טעיתי, אנחנו בבירור עדיין בשוק שורי שעדיין חי ובועט. "הרבה מאוד משקיעים התמקדו בפעולות של הפד אולם לא שמו לב למה שעושה ה-ECB ואז הגיע הבנק המרכזי של יפן והפתיע בפעולה גדולה".

בורסות אסיה נסחרו היום במגמה מעורבת (ב') לאחר העליות החדות שנרשמו ביום שישי ועל רקע פרסום נתוני מאקרו בסין. בורסת טוקיו הייתה סגורה היום לרגל חג לאומי ביפן.

הסיפור הגדול בסוף השבוע בשווקים היה ההודעה הדרמטית של הבנק המרכזי ביפן, לפיה הוא מרחיב את ההקלה הכמותית לשווקים כדי להתמודד עם לחצי דפלציה לאחר שלא הצליח להגיע ליעד האינפלציה שהציב. הבנק הודיע כי יגדיל ב-30 טריליון ין את תוכנית רכישות האג"ח שלו ל-80 טריליון ין בשנה (727 מיליארד דולר). הבנק הודיע גם כי ירכוש אג"ח ארוכות יותר שמועד פירעונן 7-10 שנים, וגם ישלש את הרכישות שלו לאג"ח הקשורות לנדל"ן.

בסין פורסם היום נתון סופי למדד מנהלי הרכש של HSBC לחודש אוקטובר, שעמד על 50.4 נקודות, ללא שינוי מהנתון הקודם. מנגד, מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים בסין ירד ל-53.8 נק' באוקטובר לעומת 54 נק' בספטמבר.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש, מציין בסקירתו השבועית בעקבות הועדת הפד בשבוע שעבר כי ה-FED מרגיש שהפער בין מה שהוא משדר ביחס לשינוי העתידי בריבית לבין תפיסת השוק גדול מדי. התוואי החזוי של הריבית, לפי החוזים על הריבית, נמוך בסוף שנת 2015 בכ-1% לעומת התחזית האחרונה של ה-FED. בסוף שנת 2016 הפער עולה ל-1.4% ובסוף 2017 ל-1.6%. גם אחרי הודעת ה-FED חלה תזוזה קלה בלבד בעקום ציפיות הריבית לפי החוזים.

"התחזית המגולמת להעלאת הריבית הראשונה הוקדמה בקושי בחודש אחד והשווקים עדיין צופים שהריבית לא תעלה לפני הרבעון השלישי של 2015. מצב זה מגדיל סיכון לשוק האג"ח. אם בישיבתו הבאה (16-17 לדצמבר) יחזור ה-FED לתחזית האחרונה שלו להעלאת הריבית שפורסמה בחודש ספטמבר, שוק האג"ח עלול לעבור תיקון חד", אומר זבז'ינסקי.

בסיאול צנחו מניות קיה מוטור ויונדאי מוטור בכ-5% לאחר שמנכ"ל קיה הודיע על התפטרותו ביום שישי לאחר סיום המסחר.