אם תפתחו את העיתונים של היום, סביר שהחברות הגדולות ביותר יהיו הדומיננטיות בכותרות, אבל אם תביטו על אירופה, תגלו מספר מפתיע של חברות קטנות יותר שמצליחות ושוות תשומת לב מנקודת המבט של השקעה. יש חברות במגזרים עם מאפיינים מיוחדים, שמספקים חסמי כניסה שקשה לערער.
ניקח, למשל, את תחום הבירה. ההנחה המקובלת היא, שהחברות החזקות ביותר הן החברות הגלובליות עם המותגים המובילים, כמו הייניקן או אנהויזר-בוש אינבב, יצרנית הבירה (מבשלת השיכר) הגדולה בעולם. אבל יש בתעשייה הזו מקום לחברות קטנות וזריזות יותר שמתפקדות ביעילות. סקנדינביה היא הטריטוריה של קרלסברג, אבל רויאל יוניברו (Royal Unibrew) הצליחה לנגוס נתח של שוק היריבה הגדולה ממנה, ולבצר את מעמדה כיצרנית הבירה השנייה בגודלה באזור.
יוניברו נהנית מקידום של מותגים מקומיים חזקים שאנשים מעריכים, גם במדינות כמו איטליה ובשוקי שוליים כמו לטביה וליטא.
רויאל יוניברו אימצה ב-2008 אסטרטגיית מפנה עסקי, שהתמקדה בשיפורי ייעול מקיפים, וביצירת ערך דרך הגדלת הכנסות ופירעון של חובות. החברה נמנעה מהוצאת-יתר על רכישות יקרות, כפי שעשתה חברה כמו הייניקן. כתוצאה מכך, רויאל יוניברו יכולה הייתה להציע למשקיעים תשואה עדיפה בהרבה על ההשקעה של הייניקן.
מתמקדות ביעילות ולא בהתרחבות
דוגמה אחרת מגיעה ממגזר השירותים הפיננסיים, שגם בו ההנחה היא שהגודל הוא יתרון, בייחוד במה שנוגע למשאבים, כלכלת גודל וטכנולוגיה. אבל במקרים רבים ראינו חברות ענק בתחום הזה כושלות ולא מצליחות לנהל בצורה אופטימלית את פעילותן שמשתרעת על פני מדינות רבות.
כמה מהביצועים הטובים ביותר בשנים האחרונות הם של חברות קטנות יותר, שמנוהלות בצורה הדוקה ומתמקדות בשווקים מקומיים, כמו הבנק השבדי הנדלסבנקן וחברת הביטוח הנורדית סמפו (Sempo).
המודל של הנדלסבנקן הוא ייחודי בתעשייה הפיננסית, ללא יעדי מכירות או תקציב שיווק מרכזי, ומבנה מבוזר עם כוח בידיהם של מנהלי הסניפים.
כל הלקוחות הקמעונאיים והעסקיים של הבנק מנהלים את פעילותם ברמת הסניפים, ורמת שביעות הרצון שלהם היא האתוס המרכזי של הבנק. התוצאה היא ארגון רווחי מאוד עם עלויות מימון נמוכות במיוחד, שמייצר תשואה גבוהה להון המניות.
באופן דומה, סמפו נהנית מההתמקדות שלה ביעילות ולא בהתרחבות. המיקוד של החברה על שוק מקומי יחיד, אומר שהיא נמנעת מקשיים של התמודדות עם שינויים רגולטוריים במספר רב של מדינות בשוק שמשתנה במהירות - תחום שחברות ביטוח גדולות יותר רבות מתקשות להתמודד איתו ביעילות.
התמחות מסיבות היסטוריות
יש גם כמה מקרים ייחודיים, שבהם חברות שמתמחות בתעשיות ספציפיות פועלות במדינה מסוימת מסיבות היסטוריות. בתום מלחמת העולם השנייה סבסוד ממשלתי בדנמרק עודד את פיתוחם של עזרי שמיעה מודרניים.
כיום אין לדנמרק יתרון מיוחד בחדשנות או בטכנולוגיה בתחום זה, אך שלוש מהיצרניות הגלובליות המובילות של עזרי שמיעה - וויליאם דמאנט, ריסאונד ו-ווידקס - עדיין פועלות מדנמרק.
הנקודה היא, שהמשקיעים עשויים להרוויח היטב ממבט אל מעבר לכותרות, כאשר הם מחפשים תשואות.
הגודל והנראות אינם תמיד המקום הטוב ביותר להתחיל בו ברוב התעשיות התחרותיות, שבהן מודל עסקי דינמי או גורמים ספציפיים לשוק יכולים לספק יתרון. אפשר למצוא כמה מבעלות הביצועים הטובים ביותר בטווח הארוך במקומות הבלתי צפויים ביותר.
הכותב הוא מנהל קרן מניות אירופה בחברת הנדרסון גלובל אינווסטורס, המיוצגת בישראל על-ידי מיטב-דש בית השקעות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.