נעילה שלילית באירופה לאחר הנמכת תחזית הצמיחה

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: המערב לא סובל מאינפלציה גבוהה במיוחד ולכן העלאת ריבית תגיע רק על רקע התאוששות כלכלית

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

ירידות שערים נרשמו היום (ג') עם נעילת המסחר בבורסות אירופה. גם בוול סטריט נרשמות ירידות, וזאת לאחר הורדת תחזית הצמיחה לגוש האירו לשנת 2014.

כלכלני האיחוד האירופאי הנמיכו היום את תחזית הצמיחה לגוש האירו לשנת 2014 מ-1.2% ל-0.8%.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, אינו צופה מפולת או שוק דובי בשוקי ההון בטווח הקצר. על רקע התנודתיות בשווקים בשבועות האחרונים והחשש של חלק מהמשקיעים ממפולת בשווקים כאשר תעלה הריבית בארה"ב, כותב חברון בסקירתו השבועית כי "הטענה לתמחור הגבוה של שוקי המניות מסתכמת פעמים רבות בחשש מפני העלאת ריבית. משקיעים רבים חוששים שהדלק של שוק המניות בשנים האחרונות יהפוך לחרב פיפיות עם העלאת הריבית. אנחנו, מצידנו, טוענים כבר תקופה ארוכה כי המערב לא סובל מאינפלציה גבוהה במיוחד ולכן העלאת ריבית תגיע רק על רקע התאוששות כלכלית. התאוששות כזו, המלווה בעליית מחירים, רצויה וטובה עבור שוק המניות וגם אם היא מובילה לתיקון זמני, הוא יהיה קצר מאוד ואין מדובר במפולת או שוק דובי".

"שוק המניות באירופה מתומחר ברמת מכפילים נמוכה 16-15 ועם תשואות דיבידנד של 3%-4% לעומת אג"ח ממשלת גרמניה שנסחר ברמה של 0.85% - טריגר אמיתי לרכישת מניות. בנוסף תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי תוביל לחולשה של האירו ותזרים כסף מחודש מה שיספק ככל הנראה רוח גבית נוספת", אומר חברון.

חברת BMW דיווחה היום על גידול של 17% ברווח התפעולי ברבעון השלישי, מעל תחזיות האנליסטים.

בורסות אסיה נסחרו היום במגמה מעורבת, כשמדד הניקיי ממשיך בעלייה החדה ומזנק ביותר מ-2%.

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול (ב') במגמה מעורבת, לאחר השיאים אליהם הגיעו המדדים ביום שישי, כאשר אתמול רק מדד הנאסד"ק סגר בטריטוריה ירוקה. זאת, על רקע נתון מאקרו שלילי שפורסם בסין, ועל רקע נתוני מאקרו מעורבים בארה"ב.

אתמול פורסמה בארה"ב הקריאה הסופית למדד ה-PMI בתחום הייצור, והיא עמדה על 55.9 נק' באוקטובר, לעומת 57.5 נק' בקריאה המוקדמת, ולעומת 57.9 בספטמבר. עוד פורסם סקר ה-ISM לחודש אוקטובר, מדד מנהלי הרכש במגזר הלא יצרני, שהגיע ל-59 נק', לעומת הצפי ל-56.2 נקודות לעומת 56.6 נקודות בספטמבר.

אלעד סלומון, אנליסט בכיר בבית ההשקעות יוטרייד, מציין כי תוכנית ההרחבה הכמותית בארה"ב החלה על מנת להזרים דלק ולתמרץ את המשק האמריקאי לאחר המשבר הפיננסי ב-2008. ניתן להגיד שעם סיומה, התוכנית לא השיגה את מטרותיה, תוכנית זאת תרמה להתפתחות בועה בשווקים הפיננסים כאשר היא לא שינתה בשטח את התנאים הכלכליים. "ההיסטוריה מראה לנו שאין ביכולת של בנקים מרכזיים לעצור בועות מלהתפתח עם עלות כלכלית נמוכה. הדאגה המרכזית של ה'פד' עכשיו היא העלאת הריבית בשווקים ללא יצירת פאניקה. די ברור שהעלאה הראשונה מזה 8 שנים תיצור תגובה חריפה שספק אם יהיה ל'פד' דרך לעצור אותה".

סלומון הוסיף כי לאחר הפסקת תכנית רכישות האג"ח יש ל'פד' פוזיציה של כמעט 5 טריליון דולר במאזן הנכסים לאחר שבשנתיים האחרונות היקפי הרכישה והתמיכה של ה'פד' בשווקים היא הרחבה ביותר מאז המשבר הכלכלי החמור ב-1930. ה'פד' מעוניין לצמצם במעט את הסיכון על ידי הפסקת הרכישות כשמה שהוביל את ה'פד' להפסקת הרכישות הוא התחזקות משמעותית של שוק העבודה. אחוז האבטלה עומד על 5.9%, כאשר אינדקטורים נוספים מאשרים כי חל שיפור מהותי ועל כן הופסקה התוכנית במועדה.

סלומון מציין לעומת זאת כי האינפלציה עדיין נמוכה. ה'פד' ונגידי בנק מרכזיים ממתינים לעליית מחירים קבועה והדרגתית כסימן לשיפור בתנאים הכלכליים. היעד של ה'פד' נמצא באזור ה-2% כאשר האינפלציה קרובה לרמות אלה. לעומת זאת, באירופה מתרחש תהליך הפוך בו מחודש לחודש האינפלציה נמצאת בירידה. אחת הסיבות המרכזיות לאחרונה שגורמות לירידה באינפלציה הינה ירידה במחירי הסחורות והנפט בפרט. עודף ההיצע דוחף את המחיר למטה וכתוצאה מכך מדד המחירים לצרכן יורד. לכן, ה'פד' שומר לעצמו את האפשרות להשאיר את הריבית ברמות נמוכות פרק זמן נוסף.

בסיאול המשיכו מניות יונדאי מוטור וקיה מוטור לאבד גובה כשהראשונה ירדה בכ-3% והשנייה בכ-1%.