מחקר: למה אפליקציה טובה להשקעות היא בחירה רעה

אם משתמשים ביישום בצורה נכונה, והוא מסב את תשומת לבכם לקבוצה של מניות שאתם בודקים ומניב "טיפים" איכותיים - זה עוזר ■ אבל אם הוא מוביל אתכם למסחר ללא מחשבה, זה לא עוזר, וזה מה שרוב היישומים הללו עושים

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

אני תמיד בעד משקיעים שצוברים סנטים, אבל אני חושב שתהיו קצת משוגעים לנסות לעשות את באמצע מרוץ מכוניות, לדוגמה.

לכן, כשפידליטי אינבסטמנטס פרסמה בשבוע שעבר מחקר, שהראה שכמעט 70% מהמשתמשים הקשים באפליקציות פיננסיות ניידות מאמינים שאפליקציות המסחר שלהם נותנות להם "יתרון תחרותי", ראיתי לנגד עיניי משקיעים בטוחים מדי בעצמם, שחושבים שהם עומדים להתעשר, כשבמציאות הם יכולים להיות מעורבים בתאונה קשה.

זה לא סוד שאני לא אוהד גדול של אפליקציות מסחר במכשירים פיננסיים. אני חסיד גדול של כלים ניידים לניהול חשבונות, תשלומים, הימנעות מהיטלי פיגורים וכיוצא באלו; אבל אני חושש שלהעניק לאנשים את היכולת לסחור בהתרעה של רגע, רק הולך לשכנע אותם שזה דבר טוב לעשות.

המחקר של פידליטי רק חיזק בי את הרושם הזה. הנה חלק מהממצאים שלו:

69% מאלו שסוחרים עם הניידים שלהם אומרים, שהם מרגישים שזה מעניק להם יתרון על פני משקיעים שלא עושים זאת.

41% מהמשתמשים לעתים קרובות ביישומים פיננסיים מדווחים על תשואה של מעל 20% על כל התיק שלהם בשנה האחרונה, לעומת רק 22% מהמשתמשים הפחות קשים שמדווחים על תשואה דומה.

יותר ממחצית הנסקרים שהשיבו לסקר, מבצעים משימות מתוחכמות ביישומים הניידים שלהם - מניתוחים טכניים וגרפים עד בדיקה יסודית של ביצועי החברה, קריאת דוחות אנליטיים, וכמובן המסחר עצמו.

יותר ממחצית הנסקרים ביצעו את המסחר הנייד הראשון שלהם בשנה האחרונה, מה שאומר שמסחר נייד רק מתחיל להמריא.

וליה קרבוני, סגנית נשיא בכירה להשקעות אישיות והשקעות במקום העבודה, יחידה של פידליטי, אומרת שהמסחר הנייד בפידליטי עלה ביותר מ-40% בשנה האחרונה; וכי "הסקר מצא שיותר משליש מאותם סוחרים ניידים קיבלו את החלטת ההשקעה בהשראה של רגע, וניצלו הזדמנויות השקעה שהיו על הצג בכל מקום שבו היו".

"היתרון התחרותי" הוא בעיה

אני מוכן להודות שאם משתמשים ביישום בצורה נכונה, והוא מסב את תשומת לבכם לקבוצה של מניות שאתם בודקים, ומניב "טיפים" איכותיים, זה עוזר. אבל אם הוא מוביל אתכם למסחר ללא מחשבה, זה לא עוזר, וזה מה שרוב היישומים הללו עושים.

בואו נקרא בין השורות של תוצאות הסקר, כדי לראות היכן יכולה להיות הבעיה.

נתחיל בכך שמשתמשי אפליקציות כבדים צריכים להיות בטוחים שהם יודעים להפעיל את הכלים שלהם, או לא להשתמש בהם בכלל. אני מניח שהקבוצה שנסקרה לא הכילה אנשים שוויתרו על האופציה הזו.

מבין אלו שמגבירים את המסחר באמצעות יישומים, "היתרון התחרותי" שהם מרגישים הוא בעיה, מפני שהתחרות שלהם היא, להערכתם, עם אנשים שלא משתמשים באפליקציות מסחר.

אני מודה שיישומים כאלו מספקים התרעות מועילות של מתי ניירות ערך מתקרבים ליעדים שלהם או לנקודות סיכון, ולכן מגוננים על משקיעים פעילים מפני הפתעות שוק או משפרים מסחר שתוכנן מראש. אבל אני לא מוכן לקבל שהמתחרה של המשתמש ביישומים הוא המשקיע הממוצע שקונה ומחזיק, או הבחור שמשחק בקנדי קראש במקום לבדוק את ביצועי המניה. אם השקעה היא ספורט תחרותי, אז המתחרה הוא מי שנמצא בקצה השני של העסקה.

אם אתם משתמשים ביישומים כדי לשפר את מהירות הביצוע, האויב האמיתי שלכם הוא "נערי הברק", אותם סוחרים שמחפשים סנטים במהירות האור בכמויות מספיק גדולות, כדי להרוויח סכומים אדירים. הם לא משתמשים באפליקציות ניידות כדי להשיג את היתרון שלהם.

גם אם אתם מאמינים שתוכנת המסחר בנייד שלכם נותנת לכם יתרון, התשואה הנוספת יכולה לא להיות משמעותית במיוחד במונחים דולריים. ואתם דוהרים בנתיב המהיר בניסיון להרים את הסנטים לפני בחורים עם קטרים אולטרה-מהירים, שלא אכפת להם את מי הם דורסים.

"בכל פעם שאני מרגיש את הדחף לסחור, אני שואל את עצמי מי האידיוט בקצה השני של העסקה", אומר מאיר סטטמן, פרופסור באוניברסיטת סנטה קלרה שמתמחה בהתנהגות פיננסית. "אם אני חושב שהשם של האידיוט בצד השני הוא מישהו כמו גולדמן זקס, אני כנראה לא רוצה לסחור בהתבסס על הדחף הרגעי שלי".

נעבור הלאה. יש שאלה אמיתית של עד כמה המשתמשים הכבדים ביישומים מודדים במדויק את הביצועים שלהם.

אולי אתם לא זוכרים את "מועדון ההשקעות של נשות ברדסטאון" - קבוצה של נשים מאילינוי שהפכה "הצלחה בהשקעות" לסדרת ספרים רבי מכר ב-1995. טעות פשוטה בחישוב גרמה להן (ולכל האחרים) לחשוב שהביצועים שלהן היו עדיפים מאלו של השוק, מה שלא היה נכון.

למנהלי קרנות נאמנות יש קושי ידוע לשמצה להכות את השוק. אילו היינו מניחים להם לדווח בצורה וולונטרית על הביצועים שלהם, סביר מאוד להמר שהרבה יותר מנהלים כאלו היו מדווחים שהם שוחטים את השוק. אבל הביצוע האמיתי שלהם לא היה משתפר. כמו הנשים של ברדסטאון, זו תהיה רק התפיסה של הביצוע שלהם, מבעד לעדשות המעוותות שלהם.

בנוסף לכך, מהסקר עולה הרושם שמשתמשי היישומים מבלבלים בין סיבה ומתאם, כלומר מאמינים ששימוש תכוף יותר באפליקציה מניב רווחים טובים יותר. אם זה נכון, צריך להניח שגם הלוזרים של המסחר ביישומים מפסידים יותר, מה שלא דווח בסקר הזה. יכול להיות שהמשתמשים לא כל כך מצליחים יותר כמו שהם תנודתיים יותר - עולים כדי לרדת ולהיפך.

רגישות לתנודות השוק בטווח הקצר

טרי אודין, פרופסור למימון באוניברסיטת קליפורניה ברקלי, נמשך לסטטיסטיקה בסקר של פידליטי, שהראתה -65% ממשתמשי הניידים אמרו שהם משתמשים בהם בחדר השינה, ו-49% משתמשים בהם בנהיגה.

"אני חושב שזו טעות לרוב המשקיעים היחידים לטווח הארוך לבדוק את התיקים שלהם מדי יום או מדי שעה", אומר אודין. "יותר מדי בדיקה הופכת את המשקיע לרגיש יותר לתנודות השוק בטווח הקצר. חוץ מזה, זה טירוף לסחור בזמן נהיגה; וגם, אנשים לא יכולים לחשוב על משהו טוב יותר לעשות בחדר השינה שלהם?"

אפילו אם מסחר ממקומות כאלו מעניק למשקיע את "היתרון התחרותי" שלו, יש כאן עלות במונחי חיים. לא חשוב כמה כוח מספקים יישומי המסחר, רוב בני האדם יהיו פשוט במצב טוב יותר אם הם יכבו את הכוח (חשמל) הזה.

** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014