אובמה לאמריקאים: אני שומע אתכם; שואף לעבוד עם הקונגרס

אומר במסיבת עיתונאים לאחר תבוסת הדמוקרטים: יהיו חוקים שהקונגרס יעביר שאני לא אחתום עליהם; יהיו פעולות שלי שהקונגרס לא יאהב; זה טבעה של הדמוקרטיה ■ רומז שהמשל יפנה לקונגרס לפני ביטול הסנקציות על איראן

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

"אני שומע אתכם. אני נשיא ארה"ב והאזרחים רואים בי אחראי לכל מה שמתרחש. הם צודקים בהחלט... מוטלת עלי אחריות ייחודית לכך שוושינגטון תפעל כפי שצריך". כך אמר אמר הערב (ד') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במסיבת העתונאים הראשונה שלו לאחר תבוסת הדמוקרטים בבחירות לקונגרס.

זו לא היתה בדיוק הצהרת מיאה קולפה, "אשמתי, חטאתי", אבל דברי אובמה הם אולי ההתבטאות הקרובה ביותר שלו לנטילת אחריות למפלת מפלגתו בבחירות שנערכו אמש, ושבעקבותיהן עברה השליטה בסנט לדי הרפובליקנים.

"ברור, לרפובליקנים היה ערב מוצלח והם צריכים לקבל אשראי על הקמפיינים המוצלחים שהם ניהלו", אמר אובמה. "אבל הדבר הבולט ביותר הוא, שהעם האמריקאי שלח מסר. הם מצפים שהאנשים שהם בחרו יעבדו קשה כפי שהבוחרים עובדים. הם מצפים שאנו בוושינגטון נתמקד באמביציות שלהם, לא שלנו".

אובמה אמר, שהוא מקווה לשתף פעולה עם הקונגרס הרפובליקאי, ודבריו עולים בקנה אחד עם הצהרה פייסנית שהשמיע קודם לכן מיץ' מקונל, שיהיה מנהיג סיעת הרוב הרפובליקני בסנט הבא.

הוא אמר, שהבית הלבן והקונגרס יכולים למצוא נושאים שעליהם הם מסכימים, כגון העלאת שכר המינימום, הגדלת הייצוא ושיפור חיי מעמד הביניים. אבל הוא הדגיש, שלא יהסס להטיל וטו על הרפורמות בשירותי ביטוח הבריאות, משאת נפשם של הרפובליקאים.

"יהיו חוקים שהקונגרס יעביר שאני לא אחתום עליהם; יהיו פעולות שלי שהקונגרס לא יאהב. זה טבעה של הדמוקרטיה", אמר נשיא ארה"ב.

אובמה רמז שהוא יפנה לקונגרס אם יושג הסכם עם איראן שיגביל את יכולתה לייצר נשק גרעיני. בעבר היו ידיעות, שבכוונתו לעקוף את הקונגרס כדי לבטל חלק מהסנקציות.