הערכה: יצרנית הסמארטפונים שיאומי שווה 40 מיליארד ד'

החברה הסינית Xiaomi תגייס כ-1.5 מיליארד דולר שישמשו אותה להתרחבות בעולם

חברת שיאומי Xiaomi / צילום: רויטרס
חברת שיאומי Xiaomi / צילום: רויטרס

שיאומי (Xiaomi), יצרנית הסמארטפונים הסינית, נמצאת במגעים שתכליתם לגייס כ-1.5 מיליארד דולר לפי שווי של יותר מ-40 מיליארד דולר. מדובר בסבב הגיוס הפרטי הגדול ביותר לחברת הון סיכון מאז הסבב של פייסבוק ב-2011. את החברה מנהל ליי ג'ון, אחד המייסדים.

מקורבים מסרו כי החברה מנהלת מגעים עם משקיעים דוגמת DST - חברת האינטרנט הרוסית שהשקיעה בעליבאבא, פייסבוק ו-Airbnb. שיאומי סירבה לגבי תוכניות הגיוס שלה. מדובר ההערכת שווי כפולה מזו של החברה הפרטית בעלת הערכת השווי הגדולה ביותר בעמק הסיליקון, Uber, שגייסה הקיץ 1.2 מיליארד דולר לפי שווי של 17 מיליארד דולר.

CB Insights, שעוקבת אחר מהלכי מימון פרטיים, גורסת כי תוספת הון בהיקף של 1.5 מיליארד דולר תציב את החברה בשורה אחת עם גיוס ההון של פייסבוק בשנת 2011, שבמסגרתו זכתה הרשת החברתית להערכת שווי של 50 מיליארד דולר בסבב האחרון לפני הנפקתה.

ככלל, משקיעים בוול סטריט ובעמק הסיליקון אינם ממהרים לקחת חלק בסבב הגיוס לסנסציית הטכנולוגיה הסינית החדשה, הבאה בעקבותיה של Alibaba, שזכתה לשווי שוק של 270 מיליארד דולר לאחר הנפקתה בניו יורק בספטמבר. תחת זאת, שיאומי מקווה לגייס הון מאת משקיעים באסיה."

Alibaba ושיאומי דומות מבחינה זו שיש הרבה אנשים שמצטערים שלא השקיעו בהן קודם, אבל בשעתו חשבו שמדובר בהערכות שווי גבוהות מדי, והחמיצו את ההזדמנות", אמר גורם הבקיא בפעולת החברות.

חברת הסקרים והמחקר IDC, המתמחה בתחום הטכנולוגיה, מסרה בחודש שעבר כי החברות היחידות שהציגו מכירות סמארטפונים העולות על אלה של שיאומי ברבעון השלישי היו סמסונג ואפל. זאת, בזכות הפופולריות של מכשיר Mi4 שהשיקה באוגוסט. מותג החברה מבוסס על מכשירים שתכליתם להתחרות עם היריבות הבינלאומיות בכל הנוגע לאיכות, אך במחיר נמוך משמעותית.

ברבעון השלישי של השנה מכרה שיאומי 17.3 מיליון סמארטפונים, עלייה של 211% אחוז בהשוואה לרבעון השלישי של 2013, ובכך עקפה את לנובו ואת LG, ציינה IDC, אף שעודה מחזיקה רק ב-5% מן השוק.

למרות הנתונים הללו, יש הטוענים כי המחיר הגבוה הופך את שיאומי להשקעה מסוכנת, בייחוד לנוכח ההמראה והנפילה המהירות של יצרניות סמטארפונים דוגמת מוטורולה ו-HTC, כמו גם הופעתם של מכשירים זולים אף יותר באסיה.

בניגוד לאפל, השולטת בתחום החומרה, התוכנה והשירותים שלה, שיאומי מסתמכת על מערכת ההפעלה אנדרואיד.

ואולם, עם קופה של 1.5 מיליארד דולר, שיאומי יכולה להמשיך את התרחבותה לשווקים חדשים באסיה ובאמריקה הלטינית, ולהוסיף גם התקנים חדשים למכלול הסמארטפונים, הטאבלטים, הראוטרים וציוד הטלוויזיה שהיא מציעה. נוסף לכך, החברה משקיעה גם בתוכן טלוויזיוני משלה.

"הם רואים את עצמם בתור משהו גדול יותר מאפל", אמר מקור הבקיא בפעולות החברה, "הם רוצים להיות יותר אפל מאפל. זאת אומרת, הם רוצים לשלב חומרה, תוכנה, תוכן ושירותים באקוסיסטם רחב יותר".

ההשקות הנוצצות של שיאומי ומוצריה הנחטפים מעל המדפים, בצירוף ההפצה המקוונת וההוצאות המינימליות על פרסום, הביאו לצמיחה חסרת תקדים בהכנסות החברה וברווחיה, מסרו מקורות המכירים את החברה.

עם זאת, משקיעים עתידיים יידרשו להמתין כמה שנים כדי ליהנות מפירות ההשקעה. מייסדי שיאומי הבהירו שאין בכוונתם להנפיק את החברה בשנים הקרובות.

כספי הגיוס ישמשו את החברה כדי להיכנס לשווקים חדשים דוגמת ברזיל ואינדונזיה.