ביידן: פתרון של שתי מדינות - או אינתיפאדה חדשה

בנאום בוועידת הפדרציות היהודיות ניסה סגן נשיא ארה"ב לתקן את נזקי 'צ'יקן-שיט' ופונה לשגריר ישראל: "דרמר, תגיד לביבי שאנו עדין חברים" ■ "לא נתיר לאיראן להשיג נשק גרעיני. נקודה"

ברק אובמה ג'ו ביידן ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ברק אובמה ג'ו ביידן ג'ון קרי / צילום: רויטרס

לא ברור אם סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, היה מודע לאירועי הטרור בת"א ובגוש עציון, אך בנאום בוועידה השנתית של הפדרציות היהודיות באמריקה הצפונית, הערב (ב'), הוא הכריז, שבהעדר פתרון של שתי מדינות לשני עמים, תיתכן אינתפיאדה חדשה.

ביידן אמר, שאופיה הדמוקרטי והיהודי של ישראל תלוי בפתרון של שתי מדינות לשני עמים: אם לא נגיע להסכם כזה, צפויה לישראל סכנה של אינתיפדה נוספת. הוא הדגיש, שכאשר נעשים מאמצים להגיע להשגת פתרון של שתי מדינות, חייבים ישראל והפלסטינים לדאוג לכך שלא תוצת התלקחות חדשה בירושלים, למרות כל הקשים שכרוכים בכך.

אך רוב הנאום היה מאמץ מודגש לתקן את הנזק החמור שגרמה התלקחות פרשת 'צ'יקן-שיט' ליחסים בין וושינגטון לירושלים. בפנותו מעל דוכן הנאומים לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, שישב בקהל, אמר סגן הנשיא: "איפה השגריר? או, הנה אתה. שמע נא דרמר, תגיד לביבי שאנו עדיין חברים".

הפניה הזו היתה כמובן גימיק אורטורי, מהסוג שסגן הנשיא הפך לאמנות, אך היא אפיינה את אופי הנאום: הפגנה גדולה של אהבה לישראל, כשהביקורת נגדה מרומזת, כמעט לא מורגשת.

"לישראל אין ידידה כמו ארה"ב, ולארה"ב אין ידידה כמו ישראל", הכריז ביידן, לקול תשואות הקהל. "... אם ישראל לא היתה קיימת, ארה"ב היתה צריכה להמציא אותה. מבחינת ארה"ב, ישראל היא צורך ביטחוני. הביטחון של ישראל והביטחון של ארה"ב שלובים זה בזה, ולפיכך לעולם לא ננטוש את ישראל".

"לישראל יש זכות להגן על עצמה, בדיוק כפי שאנו היינו מגינים על עצמנו", הוסיף סגן הנשיא". "זו הסיבה לכך שבשש השנים שחלפו נתנה ארה"ב לישראל כ-17 מיליארד דולר כסיוע ביטחוני, כחמישית מתקציב הביטחון של ישראל".

וברמז לחילוקי הדעות בין שתי המדינות אמר ביידן: "יש לנו שותפות ביטחונית עמוקה, אך כמו כל חברים טובים בלב ובנפש, אנו לא תמיד מסכימים. אנו אוהבים זה את זה ובה בעת אנו משגעים זה את זה, ואנו כנים וגלויי לב זה עם זה".

הוא הוסיף: "שמעתי כל כך הרבה דברים רעים על הסכם אפשרי עם איראן, אז ברצוני לומר לכם באופן הברור ביותר: לא נתיר לאיראן להשיג נשק גרעיני. נקודה. נקודה. נקודה. לא הייתי מסכן את המוניטין שלי באמירה כזו אם לא הייתי מתכוון לכך. אנו מחויבים להשיג הסכם שיחסום את דרכה של איראן להשגת נשק גרעיני, בכל הערוצים האפשריים".

"עסקה טובה עדיין אפשרית", אמר ביידן. "אך עם התקרב מועד היעד לחתימה, ברצוני לומר: לא נחתום על עסקה רעה. אבל אם תושג עסקה, זו תהיה הדרך הטובה ביותר להסיר מעל ישראל ומדינות אחרות את איום הנשק הגרעיני".

הוא ציין, שישראל צריכה לנצל את זהות האינטרסים שנוצרה בינה לבין רוב שכנותיה: המאבק נגד האיסלאם הקיצוני וארגוני הטרור שצומחים ממנו, וכן המאבק נגד נשק גרעיני באיראן.

ביידן ציין, שהמאמצים לשלול לגיטימציה מישראל עדיין קיימים ברחבי תבל והורגשו ביתר שאת במהלך המלחמה בעזה. "הנשיא ואנוכי אומרים תמיד: הלגיטימציה של ישראל אינה כלל נושא שעומד לדיון או לוויכוח".