הטיפ היומי: בנק יווני שיצלח את התקופה הכלכלית המאתגרת

עם זאת, בבנק לאומי סבורים כי השקעה ביורובנק כרוכה בסיכון גבוה במיוחד ביחס למניות בנקים בעולם לאור איכות תיק האשראי שלו

חברת יורובנק Eurobank   / צילום: בלומברג
חברת יורובנק Eurobank / צילום: בלומברג

חברת Eurobank היא קבוצת בנקאות המציעה מגוון שירותים במגזר הפיננסי ביוון. הקבוצה נסחרת במקביל בארה"ב (באמצעות תעודת פיקדון בסימול EGFEY) ובאירופה, בשווי של כ-3.5 מיליארד אירו.

יורובנק הוא הבנק השלישי בגודלו ביוון במונחי נכסים, והוא מחזיק בכ-20% מתיק הפיקדונות וההלוואות של אזרחי המדינה. בדוחות הרבעון השני הציג הבנק עלייה של 14% ברווח לפני סעיפים מיוחדים ביחס לרבעון הקודם, בין היתר עקב עלייה בהכנסות מריבית, מעמלות מסחר וחיתום.

עם זאת, שיעור ההלוואות שפירעונן מוטל בספק ואינן צוברות ריבית, עמד על כ-30% מתיק ההלוואות - שיעור גבוה במיוחד ביחס לבנקים אחרים בעולם, אם כי לא חריג ביחס לבנקים ביוון. איכות תיק האשראי של הבנק גורמת להשקעה במניה להיות כרוכה בסיכון גבוה במיוחד ביחס למניות בנקים בעולם.

במארס 2014 פרסמה בלקרוק את מסקנותיה, לאחר ביצוע סדרה של מבחני הלימות הון לכלל הבנקים ביוון. המסקנה האופרטיבית הייתה שעל יורובנק לגייס כ-2.5 מיליארד אירו כדי לעמוד בדרישות הלימות הון. כחודש לאחר מכן השלים הבנק בהצלחה גיוס של 2.86 מיליארד אירו ממשקיעים פרטיים בהנפקת מניות.

בעקבות ההנפקה, יורובנק הוא הבנק היחיד כיום ביוון שגרעין השליטה שלו הועבר לידי משקיעים פרטיים. המעבר הזה יסייע משמעותית לבנק לצלוח את התקופה הכלכלית המאתגרת, בייחוד לאור העובדה שהוא מתומחר כזול ביותר מבין הבנקים ביוון על בסיס ההון העצמי.

התרחיש המרכזי לעלייה משמעותית במחיר המניה הוא שיפור בסביבה המקרו-כלכלית ביוון. התפתחות כזו עשויה לשפר משמעותית את איכות תיק האשראי, על ידי הפחתה בהפרשות להלוואות שפירעונן מוטל בספק. סביר שאפילו שיפור קל באיכות התיק יתורגם לעלייה משמעותית במניה.

עם זאת, במקרה שהמצב הכלכלי ביוון יחמיר, הבנק עלול לסבול הן מאובדן פיקדונות והן מעלייה משמעותית בשיעור חדלות הפירעון בתיק האשראי. מצב כזה עלול להוביל מהלך של הגדלת הון ודילול נוסף של בעלי המניות הקיימים. במקרה החמור יותר, הבנק עלול להיות מולאם.

שמוליק קרפף, אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ, לאומי

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם