פחות משנה חלפה מאז החליט השופט איתן אורנשטיין להעביר את השליטה באי.די.בי פתוח לידי אדוארדו אלשטיין ומוטי בן ומשה, ומצבה של החברה בכי רע. שווי נכסיה של אי.די.בי עומד על כ-3.6 מיליארד שקל, שעה שהיקף התחייבויותיה לבעלי האג"ח ולבנקים גבוה בהרבה ומסתכם ב-4.2 מיליארד שקל.
הפער העצום הזה מלמד, כי למרות שכבר הזרימו לקופת החברה 1.1 מיליארד שקל, אלשטיין ובן משה לא מצליחים לפי שעה לממש את תוכניותיהם ולהשביח את נכסי אי.די.בי. השניים טרם שחררו תוכנית אסטרטגית ברורה, טרם הצהירו על מהלך טקטי משמעותי, וטרם הובילו שינויים פרסונליים בצמרת המנהלים של הקבוצה. כל זאת על רקע חילוקי דעות, שככל הידוע אף הובילו לנתק ביניהם.
בהיעדר תוכנית ברורה, מסתמכים המשקיעים על המידע בשוק ומנסים להעריך את יכולת השיפור בנכסים הקיימים. הנכס העיקרי והחשוב ביותר של אי.די.בי פתוח, הוא החזקה ב-55% ממניות כלל ביטוח בשווי שוק של 1.75 מיליארד שקל. מכירה מהירה של מניות השליטה בכלל ביטוח תאפשר לאי.די.בי להשתחרר זמנית מהמצוקה התזרימית של השנתיים הקרובות.
אלא שמכירה מהירה של מניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי לא נראית מציאותית. עד כה לא קיבלו אלשטיין ובן משה היתר שליטה בכלל ביטוח מידי האוצר, וללא אישור הם לא יכולים לכוון את פעילותה ולחלק דיבידנד מיתרות הרווח שלה. לפי שעה המסמכים שהעבירו לדורית סלינגר טרם השביעו את רצונה. גם אם יועברו מסמכים נוספים, המפקחת על הביטוח במשרד האוצר אינה סבורה שהשניים יוכלו לקבל את ההיתר המיוחל.
בלי היתר כזה, צפויה הממונה להנחות את הנאמן מטעמה בכלל ביטוח, רו"ח משה טרי, להתחיל בחיפושים אחר קונה או קונים למניות כלל ביטוח. טרי יוכל לנסות למצוא בעלי שליטה חדשים לחברה, או לחלופין למכור את מניותיה בבורסה; קשה להניח, כי יצליח לקבל כזו פרמיה עבור כלל ביטוח, שתשנה את השווי הנכסי הנקי (NAV) של אי.די.בי.
באשר להחזקה המרכזית האחרת של אי.די.בי פתוח, אלשטיין ובן משה הכריזו כי ברצונם למזג את דסק"ש בחברה-האם, אלא שאצלן גבוה נטל החוב מהמזומן בקופה, והצלחת המהלך מוטלת בספק.
תקופת חסד נוספת
לפיכך, השתיים ימשיכו להיות תלויות בהשבחת החזקותיה המרכזיות של דסק"ש לצורך פירעון התחייבויותיהן העתידיות - שופרסל , סלקום , נכסים ובנין , אלרון והאופציה לרכישת 40% מאדמה, שהשווי הנוכחי שלה נמוך עד אפסי לאור כישלון ההנפקה בניו יורק.
שופרסל וסלקום נסחרות כיום בשוויים נמוכים היסטורית, בשל ירידה חדה ברווחיותן עקב שינוי מפת התחרות, והדרך להתאוששות ארוכה. במצב כזה יכולתן לחזק את דסק"ש מוגבלת, ומכירתן טרם השבחתן המחודשת תהיה כנראה טעות עסקית.
החזקות שיוכלו כנראה להימכר בפרמיה על שוויין הבורסאי, הן נכסים ובנין ואלרון. זרוע הנדל"ן נסחרת לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל ובמכפיל סביר של 1.1 על ההון העצמי, והיא יכולה להימכר בפרמיה מסוימת. אלרון מתומחרת במכפיל הון נמוך יותר של 0.86 בלבד, בשל החזקותיה בחברות סטארט-אפ מפסידות.
קטיעת חלק מרגלי דסק"ש לשם הצלת הקבוצה כולה, עשויה להרגיע לפחות זמנית את הרוחות בקרב משקיעי דסק"ש ואי.די.בי, ולהעניק לאלשטיין ובן משה תקופת חסד נוספת. אלא שהחלטה כזאת מחייבת הכרה של השניים במצב המסובך, והסכמה משותפת לגבי הדרך לפתור אותו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.