12 מ' ד' גיוס לחברה שמפתחת תרופה לפגים וילדים לאחר קיצור מעי

נוירטרינה פיתחה גרסה שניתנת בבליעה של הורמון האינסולין; הבאתו של האינסולין למעי מאפשרת הבשלה של המעי ובעקבות כך - שיפור ספיגת מזון בתוכו

הזנת פגים / צילום אילוסטרציה: רויטרס
הזנת פגים / צילום אילוסטרציה: רויטרס

חברת הזנת הפגים והילדים נוטרינה (Nutrina), גייסה 12 מיליון דולר מהקרנות פונטיפקס, אורבימד וממשפחת ג'ייקובס. כך נודע ל"גלובס".

נוירטרינה פיתחה גרסה שניתנת בבליעה של הורמון האינסולין. הבאתו של האינסולין למעי מאפשרת הבשלה של המעי ובעקבות כך - שיפור ספיגת מזון בתוכו. באופן זה מתאפשר, כך על פי תוצאות קודמות של החברה, ניתוק מוקדם יותר של הפגים ושל ילדים שעברו קיצור מעי מהזנה תוך ורידית.

בניסויים שערכה החברה עד כה היא הראתה כי המוצר שלה מאפשר לקצר ב-4-9 ימים את החיבור של הפג להזנה דרך הוורידים כהזנה עיקרית ומפחית ב-7 ימים את תקופת האשפוז בפגיה. מנכ"לית החברה, מיכל אולשנסקי, מסבירה כי הזנה תוך ורידית רחוקה מלהיות תזונה מלאה, כי רוב החומרים החיוניים אינם נספגים בגוף. עניין זה הוא קריטי בילדים ופגים. מחקרים קודמים הראו כי מעבר מהיר יותר מהזנה תוך ורידית להזנה רגילה, יכולה להפחית סיבוכי פגות כמו חרשות ועיוורון ולשפר רמת IQ, אפילו מ-90 ל-110.

קהל היעד השני, ילדים שעברו ניתוח מעי, מאושפזים ל-146 ימים בממוצע והתמותה אצלם מגיעה לעשרות אחוזים. האינסולין למעי יכול לשפר את ספיגת החומרים המזינים אפילו אם המעי מקוצר.

הסכום שגויס ישמש את החברה לשני ניסויי שלב III במוצר שלה, האחד בפגים והשני בתינוקות וילדים שעברו קיצור מעי. שני הניסויים אמורים להתחיל ב-2015. מוצרי החברה יירשמו לשיווק במסלול 5052b, המסלול המקוצר לרישום תרופות, וזאת משום שהאינסולין הוא מולקולה מוכרת לגוף ומצויה בחלב אם. הרגולטורים באירופה וארה"ב הסכימו לעריכת ניסוי אחד במוצר עבור שני הגופים במקביל. על פי תוכניות החברה, שני המוצרים אמורים להגיע לשוק ב-2018, ולהירשם כ"תרופות יתום" עם הגנת בלעדיות מיוחדת הניתנת למוצרים לילדים.

אולשנסקי מספרת כי החברה בחנה בעבר גם את האפשרות לשווק את מוצריה כמזון רפואי. אחת המשקיעות המקוריות בה הייתה מעברות, יצרנית מטרנה, מותג שנמכר מאוחר יותר לנסטלה, ושני הגורמים אלה היו עשויים לעזור בשיווק המוצר לו היה נרשם כמוצר רפואי. אולם, הוחלט בסופו של דבר לפתחו כתרופה, מתוך הערכה שהרופאים ירגישו יותר בנוח לרשום מוצר המפוקח כתרופה. "כך או כך, כל המוצרים להזנת פגים מיוצרים לפי תקן GMP, כמו תרופות, וכך גם המוצר שלנו", אומרת אולשנסקי. ההכרעה ללכת לכיוון של תרופה פתחה פתח לגיוס הנוכחי מפונטיפקס ואורבימד.

נוטרינה הוקמה על ידי פרופ' נעים שחאדה, ראש מחלקת ילדים ברמב"ם, בחממת NGT בנצרת, בה תומכת משפחת ג'ייקובס, אשר השקיעה גם בסבבי הגיוס הקודמים של החברה, לצד מעברות כאמור.