נעילה מעורבת באירופה; "2015 צפויה להיות שנה קשה"

ירידות שערים בוול סטריט ■ בורסת יפן צנחה על רקע התחזקות הין ולקראת בחירות הבזק במדינה ■ בסין מדדי המחירים לצרכן וליצרן ירדו בחדות

בורסת אירופה / צילום: רויטרס
בורסת אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ד') במגמה מעורבת, לאחר שאתמול סגרו המדדים בירידות חדות. מחירי הנםט המשיכו לצנוח היום לשפל של כמעט 6 שנים. בוול סטריט מתנהל המסחר בירידות.

מחיר הנפט ממשיך לרדת גם היום (ד') ונסחר מתחת ל-63 דולר לחבית על רקע מלחמת התפוקה בין היצרניות בארה"ב לבין קרטל הנפט אופ"ק בראשות סעודיה. כלכלני מריל לינץ', זרוע ההשקעות של בנק אוף אמריקה, שחררו אמירה דרמטית מאוד בסקירה המקיפה שלהם לשנת 2015: תם עידן אופ"ק.

פרנסיסקו בלאנץ', אנליסט מריל לינץ' שחתום על הסקירה, טוען כי "אופ"ק חדל להתקיים כקרטל". מדובר בהצהרה מהפכנית שכן עד לאחרונה אופ"ק שלט ביד רמה בשוק הנפט ודאג לווסת את המחירים. הקרטל החליט לאחרונה לא לחתוך את התפוקה במטרה לתמוך במחירים נמוכים באופן זמני ובכך לנסות לרסק את תעשיית הפצלים המהפכנית בארה"ב; אולם לפי בלאנץ', אופ"ק כבר לא קיים באופן מעשי.

Saxo Bank, הבנק האירופי המתמחה במסחר מקוון במגוון רחב של נכסים, מפרסם היום את "התחזיות השערורייתיות" שלו לשנת 2015. מדובר בשורה של תרחישי קיצון, שהסבירות להתממשותם אמנם נמוכה, אך קיימת. לתרחישים אלה, אם יצאו לפועל, עשויה להיות השפעה משמעותית על השווקים, אך למרות זאת, השווקים אינם מתמחרים נכונה את הסיכוי להתממשותם.

סטין יקובסן, הכלכלן הראשי של Saxo Bank, אמר: "2015 צפויה להיות שנה קשה, שנה שסביר להניח שבעתיד נזכור אותה כנקודת שפל בכל דבר. האינפלציה הגיעה לרמות שפל שלא נראו עשרות שנים, רמות הריבית בעולם נמצאות אף הן בשפל, ומחירי האנרגיה ירדו משמעותית. העדר תנודתיות בנתונים ובמחירי הנכסים גורמים למשקיעים לתחושת ביטחון מוטעית, וזה בדיוק מה שעלול לגרום למהפך ב-2015. ייתכן שהמהומה שראינו בשווקים בשבוע אחד באוקטובר היתה רק הקדימון למה שצפוי, ואם זה אכן כך, אנחנו עומדים לחוות רכבת הרים ב-2015".

מניית Prysmian זינקה בחדות על רקע העלאת דירוג המלצה למניה של כלכלני גולדמן זאקס מ"נייטרלי" ל"קנייה".

בורסות אסיה נסחרו היום (ד') במגמה מעורבת שבין עלייה בשנגחאי לירידה חדה בבורסת יפן. בסין פורסמו נתוני מאקרו מעורבים, וביפן מתקדמים לעבר בחירות בזק במדינה.

בסין פורסמו היום נתוני האינפלציה במדינה, וכן מדד המחירים ליצרן. בחודש נובמבר ירד מדד המחירים לצרכן הסיני ב-1.4% - הירידה החדה מאז 2009. מדד המחירים ליצרן ירד ב-2.7%, הירידה ה-33 ברציפות. אנליסטים מעריכים כי התנודתיות החריפה בשוק המניות הסיני תמשיך גם היום לאחר הצניחה של 5.4% אתמול.

ביפן מתקרבים לבחירות בזק ב-14 בדצמבר, שהוכרזו ע"י ראש הממשלה שינזו אבה כדי לאושש את המדיניות הכלכלית שלו והרפורמות הכלכליות שהוא מתכנן. נתונים שפורסמו השבוע הצביעו כי יפן בדרך למיתון עמוק יותר מכפי שהוערך.

ברקע לירידות אתמול בשוקי העולם - ההגבלות הרגולטוריות החדשות שהוכרזו אתמול בסין שמשמעותן פגיעה בנזילות בשוק האשראי הסיני, וכן הקדמת הבחירות ביוון שהצביעו על חוסר יציבות פוליטית.