טורקיה נעשית קודקוד חדש בציר איראן-חיזבאללה-חמאס

מכון מחקר אמריקאי: לאנקרה יש עתה חשיבות כמרכז לרכש נשק לחמאס וכבסיס להכשרת הקרקע לפעילות צבאית של הארגון ■ חמאס – מיזם טורקי איראני משותף ■ בואו של איש מפתח בחמאס, עימאד אל עלאמי, מעלה את נוכחות הארגון בטורקיה לרמה חדשה

רג`פ טייפ ארדואן, יום הדין / צלם: רויטרס
רג`פ טייפ ארדואן, יום הדין / צלם: רויטרס

טורקיה הולכת ונעשית קודקוד חדש בציר איראן-חיזבאללה-חמאס לאחר שאיש מפתח בחמאס, עימאד אל עלאמי, שהגיע בנובמבר למדינה לקבלת טיפול רפואי, תקע בה יתד והחל לקבל משלחות של הארגון מעזה. הוא משמש תגבורת לדמות מרכזית אחרת בחמאס, סלח אל ערורי, ראש הזרוע הצבאית של הארגון בגדה המערבית, שיושב בטורקיה מאז 2010. כך מדווח מאמר של "המכון להגנה על דמוקרטיות" (Foundation for Defense of Democracies), ארגון אמריקאי למחקר בסוגיות מדיניות חוץ וביטחון לאומי, בעל אוריינטציה ניצית, שבראשו עומד ג'יימס וולסי, לשעבר ראש סי.איי.איי.

מחברי המאמר הם ג'ונתן שנזר, סגן נשיא למחקר במכון, שהיה אנליסט לענייני מימון טרור במשרד האוצר האמריקאי, וגרנט ראמלי, אנליסט במכון. המאמר מתפרסם גם באתר של "פורין פוליסי מגזין".

נסיבות בואו של אל עלאמי לטורקיה אינן ברורות, מציין המאמר. במבצע "צוק איתן" הוא היא השתתף במרתון של מגעים על הפסקת אש ונתן ביטוי לגורמים הקיצוניים בחמאס, שהתנגדו לסיום הלוחמה, עובדה שאינה מתמיהה לאור קשריו ההדוקים עם איראן. לפי דיווחים בעיתונות הישראלית, הוא נפצע בשתי רגליו בקריסת מעלית שבה יצא מתוך בונקר. הוא הגיע לטורקיה לקבלת טיפול רפואי כחודש לאחר סיום הלוחמה. על פי שמועות בפורומים באינטרנט הוא נפצע במהלך קרב בין פלגים יריבים בחמאס, אך אנשי הארגון טוענים שהוא נפל קרבן להפצצה ישראלית.

כך או כך, שלושה חודשים חלפו מאז ואל עלאמי עודו בטורקיה, מציינים בעלי המאמר. הוא עדיין מקבל טיפול רפואי (היו שמועות שהיה צורך לקטוע את רגליו בגלל חומרת פציעתו), אך הוא כבר נפגש עם אורחים בכירים. בתחילת נובמבר הוא נועד עם משלחת חמאס, שנתנה לו דיווח מפורט על פרצי האלימות שזעזעו באחרונה את ירושלים.

אם אל עלאמי עדיין מקיים את ערוצי התקשורת שלו עם טהראן מבסיסו החדש בטורקיה, המשמעות היא שאנקרה נעשית עתה מרכז חשוב לרכש נשק לחמאס ובסיס להכשרת הקרקע לפעולות צבאיות של הארגון. עובדה זו אולי אינה צריכה להפתיע לאור העובדה שחמאס פועל בטורקיה בגלוי בימים אלה. בכיר החמאס אל ערורי, שכאמור יושב אף הוא בטורקיה, נטל על עצמו את האחריות לחטיפתם ורציחתם של שלושה של שלושת הנערים הישראליים בגדה, אירוע שהצית את המלחמה בעזה.

כזכור, בסוף נובמבר הגישה ישראל קובלנה לנאט"ו על תפקידה של טורקיה, חברה בנאט"ו, בתמיכה בטרור בגדה המערבית ובעזה. בקובלנה מציינת ישראל את העובדה שטורקיה נותנת מקלט לבכירים בחמאס, ובהם אל ערורי. המאמר מדווח, שבשנתיים שחלפו מנצח אל ערורי על מבצעי חמאס בגדה המערבית מבסיסו בשטחה של טורקיה, ובה בעת הולך וגדל מספר פעילי חמאס שמצאו מקלט במדינה. כך, למשל, שחררה ישראל 10 פעילי חמאס כחלק מעסקה לשחרורו של גלעד שליט. שניים מהמשוחררים, מחמוד עטון וטייסיר סולימאן,שחטפו חיילים ישראלים, חיים עתה בטורקיה. הם נותנים הרצאות מעל במות שונות ומספרים על "הישגיהם". על פי סוכנויות ידיעות פלסטיניות, לפחות תשעה אנשי חמאס נוספים נמצאים עתה בטורקיה.

אבל אל עלאמי מעלה את נוכחות חמאס במדינה לרמה חדשה, אומרים בעלי המאמר. הוא היה אחד ממייסדי הארגון בסוף שנות ה-80. הוא נעצר על-ידי ישראל וגורש ללבנון ב-1991. הגירוש היה נקודת מפנה בתולדות חמאס. המנהיגים הגולים למדו מחיזבאללה טקטיקות ואסטרטגיות חדשות, לרבות פיגועי התאבדות. על פי חקירה של משרד האוצר האמריקאי, חמאס מינה את אל עלאמי ב-1990 כ"אחראי על משלוח כוח אדם ומימון לגדה המערבית ותעזה". בתוך זמן קצר הוא סייע בגיבוש יחסים בין חמאס לבין גורמי טרור אחרים באזור, לרבות איראן וחיזבאללה.

בגלל פעילות זו, הגדיר אותו משרד האוצר האמריקאי ב-2003 כ"טרורירסט", יחד עם מנהיגי חמאס ידועים יותר, לרבות חאלד משעל, מוסה אבו מרזוק ושיח' אחמד יאסין. ב-2008, הועבר אל עלאמי לדמשק, עם מינוי רשמי כאחראי לקשרי חמאס עם איראן, חיבאללה והמשטר בסוריה.הוא הצליח לנווט את היחסים האלה גם לאחר פרוץ המרד בסוריה, ב-2011. בסופו של דבר, לא יכלה הנהגת חמאס להחשות לנוכח העובדה שהפטרונים של טובחים בסונים ללא רחמים והיא עברה מדמשק לקטאר. בכל זאת, אל עלאמי מוסיף לשמור על קשרים טובים עם איראן וחיזבאללה.

העובדה שבכיר כזה של חמאס תקע יתד בטורקיה מעלה שאלות לגבי משימותיו במדינה זו ולגבי תפקידה של אנקרה בציר איראן-חיזבאללה-חמאס. טורקיה מתחרה עתה עם קטאר על התואר "מטה חמאס הגדול ביותר מחוץ לעזה", וייתכן שהיא זוכה בברכתה של איראן. לא מן הנמנע שנוכחותו של אל עלאמי בטורקיה היה סימן לשת"פ מוגבר בין אנקרה לטהראן. כמובן, שתי המדינות האלה הן אויבות מרות כאשר מדובר בעתידה של סוריה ובסוגיות אחרות שקשורות בתהום שחוצצת בין סונים לשיעים. אך הן מצאו דרכים לגשר על הפערים ביניהן: השתיים יזמו תכניות לניתוץ הסנקציות הגלובליות נגד איראן, ותכניותאלה הנביו למשטר האייתאללות מיליארדי דולר בזהב ובעסקאות בלתי חוקיות אחרות. נוכחות של אל עלאמי בטורקיה עלולה להיות זימן שחמאס הוא מיזם טורקי-איראני נוסף.