חברת צים דורשת מחברת נמלי ישראל (חנ"י) לשנות את תנאי המכרזים להפעלת נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד, באופן שיאפשר לה להתמודד בהם וטוענת: "המכרזים נוסחו על ידי חנ"י במתכוון כדי שצים תיוותר בחוץ - נעשה לנו סיכול ממוקד". לחילופין, דורשת צים מחנ"י לבטל את המכרזים כלילי ולצאת במכרזים חדשים שיאפשרו לה להתמודד. בעתירה שהגישה היום (א') לבית המשפט לעניינים מינהליים, טוענת צים כי חנ"י מפלה אותה לרעה בכך שבמסגרת המכרזים להפעלת הנמלים החדשים היא מתירה לחברות ספנות אחרות השתתף במכרזים, בעוד שצים אינה יכולה להתמודד. זאת, בשל סעיף שקיים בכל אחד מהמכרזים האוסר לכלול בקבוצת המציעים חברת ספנות או סוכן מקומי של חברת ספנות ששינע בנמלי ישראל יותר מ-700 אלף מכולות (TEU) במהלך שנת 2013. "עניינה של עתירה זו בפרויקט תשתית מהגדולים בישראל - הפעלת שני נמלי מים עמוקים המוקמים בצמוד לנמלי אשדוד וחיפה בהשקעה של מיליארדי שקלים", פתחה צים את עתירתה. לדבריה, "תנאי המכרזים (להפעלת הנמלים) נוסחו באופן המאיין את עקרון השוויון, בחוסר סמכות מוחלט, בחוסר סבירות קיצוני תוך שקילת שיקולים זרים ותוצאתם פגיעה קשה בתחרות ופגיעה קשה בחופש העיסוק של צים ".
צים אינה מסתפקת בטענות הקשות הללו נגד חנ"י ומוסיפה וטוענת כי "לצד אלה מנסה חנ"י להותיר בעלטה את השיקולים שעמדו ביסוד החלטתה על ניסוח התנאים הפסולים שבמכרזים ואף את מסמכי המכרזים עצמם, משל אין היא חייבת דין וחשבון לציבור". בנסיבות אלה, טוענת צים, המיוצגת בידי משרד עוה"ד ש. פרידמן, לא נותר לצים ברירה אלא להגיש את העתירה ללא מסמכי המכרזים.
"פגיעה בשוויון"
צים היא כידוע חברת ספנות ישראלית שמדורגת במקום ה-19 בעולם מבחינת גודלה והיקף פעילותה עם 1.8% מהקיבולת העולמית והיא מפעילה, בין היתר, קווי ספנות ימיים להובלת מכולות בקווים בינלאומיים בין נמלי ים שונים ובהם ישראל. לצד צים פועלות בישראל חברות ספנות בינלאומיות רבות. לטענת צים, מטרתו של "התנאי הפסול" שהוכנס למכרזי תפעול הנמלים החדשים בארץ על ידי חנ"י הוא "הדרתה של צים מהמכרזים, כשמנגד לא פסלה חנ"י שיתופה של אף חברת ספנות אחרת הפוקדת את ישראל".
לפי העתירה, "מדובר בפגיעה חמורה בשוויון, התאמה של המכרזים למידותיהם של חברות ספנות אחרות, תוך הדרתה של צים מהם". עוד טוענת צים כי "התנאי הפסול אינו ענייני, הכרחי או מידתי, שהרי במבחן ההפעלה עצמו נראה שחנ"י לא העמידה במכרזים מגבלה זהה או אף דומה לתנאי הפסול". לדבריה, ממילא עולה כי התנאי הפסול אינו ענייני ואינו הכרחי לצורכי ההתקשרויות או לכל צורך אחר.
לפי עתירת צים, ניסיונה של חנ"י לעטוף את פסילתה של צים מההשתתפות במכרזים במעטפת מטעה, נועדה להסוות את העובדה שמדובר בפסילה פרסונאלית, מכוונת של צים. "מוטב היה, בוודאי הגון היה, לו חנ"י הייתה שמה את הדברים על השולחן ומציינת במפורש כי צים פסולה מהשתתפות במכרזים.. כל בחינה עניינית של הקריטריונים שנקבעו בתנאי הפסול, מורה כי הוא נתפר כחליפה למידותיה של צים באופן שהותיר אותה, ואותה בלבד, מחוץ למכרזים", נטען. "נדמה כי אין פצע או חברברוה שלא נפלו בתנאי הפסול, והמופרך בעליל, שנקבע מתוך מטרה לסכל את השתתפותה של צים במכרזים, לשבש את גישתה לענף בו תינתן אפשרות לדריסת רגל למתחרותיה למשך תקופה ארוכה ביותר של 25 שנים... על-מנת לגרום ל'סיכול הממוקד' והלא חוקי של צים, נדרסו ברגל גסה עקרונות היסוד של המשפט הישראלי, לרבות זכותה של צים על-פי חוק, לשוויון לחופש העיסוק ולא להיות מופלה לרעה", טוענת צים בעתירה. מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: "החברה קיבלה את העתירה והיא לומדת אותה, ואת תגובתה תגיש לביהמ"ש. עם זאת, מכרזי ההפעלה מנוהלים מתוך אחריות ציבורית לקידום ולפיתוח תחרות בת קיימא בענף הנמלים ולטובת המשק.
2 נמלים בעלות של כ-7 מיליארד שקל
הקמת נמל המפרץ ונמל הדרום הינם פרויקט תשתית מהגדולים ביותר שידע המשק הישראלי וחברת נמלי ישראל (חנ"י) מקדמת אותם בהשקעה של מיליארדי שקלים. זאת במטרה להתחרות בשני הנמלים הגדולים הקיימים כבר. במסגרת הפרויקט צפויים להיבנות שני נמלים חדשים - נמל המפרץ ייבנה בחיפה מזרחית לנמל חיפה הקיים, ונמל הדרום באשדוד ייבנה צפונית לנמל הקיים באשדוד.
חנ"י החליטה לפצל כל מכרז לשני מכרזים - האחד מכרז על בניית הנמל, והשני על הפעלתו; ואכן קיימות כבר הזוכות להקמת הנמלים - חברת PMEC, חברה-בת של החברה הממשלתית הסינית "צ'יינה הארבור", היא זו שתקים את נמל הדרום בעלות מוערכת של -3.35 מיליארד שקל; וקבוצת שפיר-אשטרום היא תקים את נמל המפרץ בהשקעה של 3.98 מיליארד שקל.
בנוגע להפעלת הנמלים, נמצאת חנ"י בעיצומם של המכרזים לבחירת מפעילים בינלאומיים לנמלים החדשים. ארבע חברות הפעלה בינלאומיות עברו את שלב המיון המוקדם והוזמנו להגיש הצעות להפעלה של הנמלים החדשים לתקופה של כ-25 שנה. במסגרת ההצעות נדרשות החברות להציג תוכנית עסקית, הצעה כספית, שיטות תפעול בראייה סביבתית (נמל ירוק). שלב זה, שבסיומו צפויות להיבחר שתי חברות הפעלה חדשות לנמלים החדשים, צפוי להסתיים ברבעון הראשון של 2015.
החברות שהוזמנו להגיש הצעתן הן חברת TIL מהולנד שבבעלות MSC, קבוצת EUROGATE הגרמנית, חברת ICTSI הפיליפינית וקבוצת .SIPG- Shanghai International Port (Group) Co מסין.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.