וול סטריט ננעלה בירידות על רקע הצניחה במחיר הנפט

הנפט ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז מאי 2009 - 55.9 דולר ■ מאקרו: מדד האמפייר סטייט אכזב, בעוד נתון התפוקה התעשייתית רשם את העלייה החדה ביותר מאז מאי 2010 ■ אופקו חתמה על הסכם עם פייזר

וול סטריט  / צלם: רויטרס
וול סטריט / צלם: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות שערים, על רקע המשך הצניחה במחיר הנפט, כמו גם מספר נתוני מאקרו מהותיים שפורסמו לפני פתיחת המסחר. המסחר בבורסות אירופה ננעל בירידות שערים חדות, מוקדם יותר הערב.

ביום שישי המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בירידות של יותר מ-1% כאשר מדד ה-S&P חתם את השבוע בירידה של 3.5%. זאת בעיקר בשל הירידה החדה במחירי הנפט שנפלו מתחת ל-59 דולר לחבית.

במקביל, נרשמה בשבוע החולף תנודתיות גבוהה כאשר "מדד הפחד" (מדד ה-VIX) זינק בשבוע החולף ב-70% - העלייה השבועית החדה מזה 4 שנים. ביום שישי טיפס המדד מעל 21 נקודות בפעם הראשונה מאז הטלטלה באוקטובר.

היום המשיכו מחירי הנפט לרדת, כאשר החוזים על הנפט צנחו לרמתם הנמוכה מאז מאי 2009 - 55.91 דולר לחבית.

אלעד סלומון, אנליסט בחברת יוטרייד, טוען כי "תמרורי האזהרה הבולטים בשווקים הם ירידה בצמיחה של סין וירידה בתשואות האג"ח האמריקאי". להערכתו, "בחינה פשוטה של הנתונים גם בשבוע שעבר, ניתן היה לראות כי לעומת ה-500 S&P שעד השבוע האחרון רשם רמת שיא חדשה, רמות הריבית עבור אג"ח ממשלתי אמריקאי ל-10 שנים המשיכו לרדת. כלומר - למרות שהיתה ירידה בתשואת איגרות החוב, יותר ויותר משקיעים השתכנעו לשים את כספם בחוף המבטחים באיגרות חוב בריבית אפסית הצמודות לדולר האמריקני. ירידה זו בתשואות האג"ח הממשלתי האמריקני המחישה את העלייה ברמת הסיכון בשווקים". סלומון התייחס בסקירה שפרסם גם לחשש מפני האטה בסין.

בזירת המאקרו פורסם ב-15:30 (שעון ישראל) מדד האמפייר סטייט בתחום הייצור, הבוחן את הפעילות הכלכלית באזור ניו-יורק. המדד רשם קריאה שלילית מפתיעה של 3.6 נקודות בדצמבר, לעומת 10.2 בנובמבר. התחזיות בשוק ציפי לקריאה חיובית של 12.1 נקודות. נציין כי קריאה גבוהה מ-0 מעידה על התרחבות בפעילות הכלכלית בעוד קריאה שלילית מעידה על התכווצות.

ב-16:15 התפרסם נתון התפוקה התעשייתית, עלה בנובמבר ב-1.3%, העלייה החדה ביותר מאז מאי 2010. בשוק ציפו לעלייה מתונה יותר של 0.8%, לאחר ירידה של 0.1% באוקטובר.

מניות האנרגיה במוקד

בעקבות הצניחה במחירי הנפט, מניות האנרגיה עומדות במוקד. נציין את אקסון מובייל , שברון , ו- ConocoPhillips .

אופקו דיווחה על הסכם עם ענקית התרופות פייזר לפיתוח ומסחור הורמון הגדילה שלה. אופקו תקבל 295 מיליון דולר ועוד 275 מיליון דולר בכפוף למספר אבני דרך. פייזר תקבל את הבלעדיות למסחור התרופה בעולם.

מעבר לפגיעה בחברות האנרגיה, גם יצרנית הרכב החשמלי טסלה נפגעה מקריסת מחירי הנפט וצנחה בכ-20% בחודש האחרון.

ברקשייר הת'אווי , חברת ההחזקות בבעלותו של וורן באפט, הודיעה ביום שישי לאחר המסחר כי היא רוכשת את חברת Charter Brokerage. תנאי העסקה עדיין לא פורסמו.

חברת תאי הגזע הישראלית-אמריקנית בריינסטורם (BCLI), קיבלה זו השנה השמינית ברציפות מענק מהמדען הראשי במשרד הכלכלה בגובה 1.1 מיליון דולר. המענק, שאינו מדלל משקיעים, מיועד לתמוך במחקר הקליני של בריינסטורם במהלך 2015.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]