בחודשים האחרונים עבדו באמדוקס מתחת לרדאר על פיתוח תחום פעילות חדש, שזוהה כמנוע צמיחה אפשרי. מדובר על מה שמוכר כ"ארנק אלקטרוני", או תשלומים פיננסיים סלולריים. אמדוקס, מתברר, רכשה לאחרונה במיליוני דולרים בודדים חברה סינגפורית בשם Utiba שפעילה בתחום. אתמול (ג') אמדוקס יוצאת לשוק רשמית עם המוצר ומודיעה על חוזה ראשון בתחום, בהודו - במסגרתו בנק SBI (State Bank of India) וספקית התקשורת BSNL יאפשרו לאנשים שאין להם חשבון בנק שירותים פיננסיים באמצעות הטלפון הסלולרי.
היקף החוזה לא נמסר, ואמדוקס גם אינה מפרטת את יעדיה הפיננסיים בשוק החדש. ספקית פתרונות ה-IT לחברות תקשורת, שמנוהלת על-ידי אלי גלמן ונסחרת בשווי 7.2 מיליארד דולר בנאסד"ק, צומחת בשנים האחרונות בשיעור שנתי חד-ספרתי.
יונתן קפצן, דירקטור ביחידה לשירותים פיננסיים סלולריים באמדוקס, מספק פרטים על היקף השוק: "עד 2017 השוק יגיע ל-721 מיליארד דולר, ויש גם מי שמדבר על טריליון דולר ב-2020. בעולם יש 2.5 מיליארד איש ללא חשבון בנק, מהם 1.7 מיליארד איש מחזיקים בטלפון סלולרי, כך שהפוטנציאל גדול".
אמדוקס היא כמובן לא הראשונה שמזהה את הפוטנציאל בשוק, ולדוגמה אפל השיקה לאחרונה את אפליקציית התשלומים Apple Pay. "הפוטנציאל אדיר ואנחנו רק בתחילת הדרך בשוק שמתחיל לתפוס תאוצה", מסביר קפצן את הכניסה לתחום. בין הגורמים שמייצרים לדבריו דחיפה לשוק הוא מציין את זמינות הטלפונים הסלולריים, התרככות הרגולציה והצטרפות של צעירים למעגל העבודה בעולם המתפתח, והצורך שלהם בפתרון פיננסי.
"כשמדברים על הנושא נוטים לחשוב רק על תשלומים סלולריים, אבל זה הרבה מעבר לכך. זה תחום אחד, כשתחום נוסף הוא העברת כספים בין אנשים, ארגונים או ממשלות - כדוגמת תשלומי רווחה לאזרחים, ותחום שלישי הוא מימון באמצעות הסלולר - הלוואות, אשראי וחיסכון", הוא מפרט.
"אפל כבר בתמונה"
אמדוקס מתכננת לפעול גם במדינות המפותחות וגם במתפתחות. "בעולם המערבי רק עכשיו מתחילים לפעול, אבל בעולם המתפתח זה כבר כמה שנים", אומר קפצן. "צריך להבדיל בין צורך לבין נוחות. בעולם המערבי לאנשים יש חשבון בנק, אז השאלה היא האם יותר נוח לשלוף כרטיס אשראי או סלולרי לתשלום. עכשיו כשאפל בתמונה, אני מעריך שזה יצליח, אבל לא כתחליף לכרטיס אשראי אלא בנוסף. מנגד, בעולם המתפתח יש צורך של אנשים להיות חלק מהעולם הפיננסי, וזה הפתרון".
הלקוחות של אמדוקס הן ספקיות התקשורת, שלדברי קפצן יש להן יתרון בשוק, כי הן מכירות היטב את הלקוח ויודעות אם הוא מהימן (למעשה, מעין תחליף ל"דירוג אשראי" ללקוח).
זה לא הניסיון הראשון של אמדוקס לחדור לשוק הפיננסי, ובעבר היו לה שאיפות לייצר מנוע צמיחה משמעותי מהעולם הזה - דבר שלא ממש התממש. "יש לנו יחידה שנותנת שירותים לבנקים בעולם המפותח, כפתרון משלים ללקוחות בעלי חשבון בנק. אבל פה הכיוון אחר: לעזור לבנק להיכנס לסגמנט שהוא לא משרת - לקוחות ללא חשבון בנק. זו השקעה כבדה לבנק, ואנחנו מביאים לו פתרון קל וגמיש", אומר קפצן.
"עד 2017 השוק יגיע ל-721 מיליארד ד'. בעולם יש 2.5 מיליארד איש ללא חשבון בנק, מהם 1.7 מיליארד איש מחזיקים בטלפון סלולרי, כך שהפוטנציאל גדול".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.