רשת בתי הקפה "קופיקס" שבבעלות אבי כץ הוקמה רק לפני כשנה וחצי, אך בזכות הורדת מחירים דרסטית בשוק הקפה וגם בזכות מיתוג נכון הפכה לאחת מרשתות הקפה המוכרות בארץ. "אפקט קופיקס" הוליד לקופיקס מתחרות שקמו ומבקשות אף הן ליהנות מנתח השוק שבו היא פועלת. אחת מהן היא רשת "קופיז" (cofizz), של אמיר אמסלם ודני מזרחי, שעבדו בקופיקס בראשית דרכה, פרשו ממנה והפכו למתחרים.
התחרות בין "קופיז" ל"קופיקס" הולידה בעת האחרונה עימות משפטי בין הרשתות, שמלווה גם בהאשמות הדדיות של מנהליהן. בעוד שקופיקס טוענת כי קופיז מבקשת ליהנות על גבה מהמוניטין שיצרה, תוך הפרת זכויותיה, טוענים אנשי קופיז כי קופיקס העסיקה אותם ללא שכר ואילצה אותם להקים רשת מתחרה, וכי הם לא מפרים את זכויותיה.
"בלבול והטעיה"
על עיקר הטענות של קופיקס ניתן ללמוד מפנייה שעשתה הרשת לפני כחצי שנה לרשם סימני המסחר, בבקשה כי לא יאפשר לקופיז לרשום את הלוגו שלה כסימן מסחר במקביל לרישום הלוגו של קופיקס. זאת, בטענה כי קופיז מבקשת ליהנות בכך בחוסר תום לב מהמוניטין העסקי של קופיקס.
"קופיז מחקה את קופיקס במגוון היבטי הפעילות שלה: שם החברה, הלוגו שלה (נשוא הדיון), המתכונת העסקית - מכירה של קפה ומגוון מוצרים בחמישה שקלים בלבד - שורת המיצוב, שלטי החוצות שלה, עיצוב הסניפים בצורה של קרון ועוד כהנה וכהנה", טוענת קופיקס בתצהיר שהגישה חגית שינובר, מנהלת הרכש של הרשת.
לדברי קופיקס, כיוון שבקשת קופיז לרישום הלוגו שלה כסימן מסחר הוגשה כחצי שנה לאחר שקופיקס הגישה בקשה דומה, "לא ניתן לאפשר 'רישום מקביל' לשני הסימנים בו זמנית". לטענת קופיקס, "רישום מקביל מעין זה יגרום לבלבול והטעיה בציבור, וקיים צורך ממשי להגן על ציבור הצרכנים מפני סימנים דומים העלולים לגרום להטעיה או לתחרות מסחרית בלתי הוגנת.. אפקט קופיקס אינו עניין של מה בכך אלא שם דבר בעולם הצרכני הקיים. קופיז מנצלת זאת ומנסה להיבנות מהמוניטין רחב ההיקף של קופיקס".
שינובר מציינת בתצהירה כי קופיקס נמנעה עד כה מלנקוט בהליכים משפטיים נוספים ורחבים יותר נגד קופיז, "אולם חקיינות זו בוודאי מהווה חוסר תום לב מצד קופיז".
עוד מציינת שינובר כי לשם פיתוח הקונספט הייחודי של בית קפה המוכר את כל מוצריו ב-5 שקלים, השקיעה קופיקס משאבים רבים. כך, למשל, לדבריה, שילמה קופיקס לקופירייטר לבחירת השם סך של 1,416 שקלים, השקיעה כ-20 אלף שקלים עבור עיצוב תדמית, 43.5 אלף שקלים על עיצוב פנים של סניפי הרשת ועוד.
"חופש העיסוק ותחרות"
קופיז שוללת את הטענות של קופיקס נגדה. בין היתר, מציינת קופיז כי חברת קופיקס הגישה בקשה על שם המותג שלה עצמה חודשים בודדים לפני הגשת הבקשה של קופיז. בתצהיר שהגיש אתמול (ד') אמיר אמסלם לרשם סימני המסחר, באמצעות עו"ד גיא אופיר, נטען עוד כי תצורת הלוגו של קופיז שונה לחלוטין מצורת הלוגו של קופיקס מבחינות שונות. כך ,למשל, טוען אמסלם לשונות מבחינת הצבעים, גודל הפונטים והפריסה על גבי המוצר (כוס, מדבקה, שקית, תפריט וכדומה).
עוד ציין אמסלם בתצהירו כי ניתן להבחין בנקל בין השם קופיקס לשם קופיז: מראה הלוגו אינו זהה כלל ועיקר. לקופיז לוגו בצבע אדום עז ולבן, ואילו לחברה המתחרה לוגו שחור ולבן. יתרה מכך, לדבריו, הצליל אינו דומה: קופיז הינה מילה מומצאת המורכבת מתחילת המילה 'קופי' ונגמרת בצירוף שתי האותיות ZZ; מנגד, השם קופיקס נגמר באות X הכתובה פעם אחת, ולכן גם נשמעת בצליל שונה". "ציפייתה העסקית של קופיקס לשמור על מעגל לקוחות או להרחיב אותו מתגמדת מול אינטרסים חשובים ואיתנים, כגון חופש העיסוק והתחרות הפורה", ציין אמסלם בתצהיר וסיכם: בעניין התחרות אמר מייסד ויזם קופיקס, אבי כץ, בעצמו במפורש כי "מי שמצטרף למהפכה של קפה ב-5 שקלים הוא עוזר לי ולא מתחרה שלי".
בתגובה לטענות לעניין הלוגו, היום בעלי "קופיקס", אבי כץ: "קופיקס בחרה שלא לנקוט הליכים משפטיים נגד קופיז, אף-על-פי שברור כי מדובר בחיקוי כמעט מושלם של קופיקס, וכך נוהגת קופיקס גם היום עם חיקויים דומים. אולם כשמגיעים לעניין רישום הסימן המסחרי, ברור שקופיקס צריכה לעמוד על זכויותיה".
בעלי קופיז: "הוליכו אותנו שולל לעבוד ללא שכר בעבודה קשה"
תצהירו של בעלי קופיז, אמיר אמסלם, עוסק אמנם בהצדקת השימוש בלוגו של הרשת כסימן מסחר, אבל הוא חורג מנושא זה. אמסלם מעלה בתצהיר, באמצעות עו"ד גיא אופיר, טענות שונות ורבות נגד קופיקס ובעליה.
"בעקבות המהפכה החברתית ו'מהפכת הקפה' ביקשתי ביחד עם שותפי, דני מזרחי, להצטרף כזכיינים של רשת קופיקס. לדבריו, כתנאי מוקדם הציבה קופיקס בפני השניים הסכמה לעבוד בקופיקס ללא שכר במשך חודש. "משכך עבדתי תקופה של שלושה שבועות מבוקר ועד ערב בסניף קופיקס בתל אביב שנפתח בספטמבר 2013", תיאר אמסלם בתצהיר. "ביצענו את כל התפקידים בסניף: עובד קופה, שוטף כלים, מקלף גזר, אחראי משמרת ועוד ועבדנו כמו פועלים חרוצים ומלאי מוטיבציה אך ללא תשלום שכר".
לטענת מזרחי, מדובר במודל קבוע שבו פועלת קופיקס כלפי זכייניה. לדבריו, בהמשך הובהר לו ולמזרחי על-ידי אבי כץ, הבעלים של קופיקס, כי אין בכוונת קופיקס להעניק להם זיכיון. "הבהרנו לאבי כי אנו מאוד כועסים וחשים מרומים, וכי אין בכוונתנו לשבת בשקט על 'התרגיל' שנעשה לנו, בו למעשה הולכנו שולל לעבוד ללא שכר בעבודה קשה".
לטענת מזרחי, כץ השיב כי יעביר את תחושתם הלאה, אך בהמשך התברר להם כי כץ רק ביקש להרגיע אותם ולמנוע מהם לצאת בפומבי עם הדברים.
לאור האמור, טוען אמסלם, "החלטנו שהספיק לנו ובחרנו להקים בית קפה משלנו. התקשרנו למעצבת פנים והיא המליצה לנו על השם קופיז, בנימוק שהמילה קופי היא בינלאומית ותיאורית, והמילה FIZZ היא מילה לועזית לקצץ ולתסיסת הגז במשקאות מוגזים". לדבריו, "נאמנים לחזוננו ולשאיפותינו לתרום את חלקנו למהפכה הצרכנית גם בענף הקפה, החלטנו לפתוח במדרחוב בירושלים את הסניף הראשון של קופיז.. בהתאם לחזוני הצעתי מכירת כוס קפה ועוד שלל מאפים ומוצרים בחנות בעלות של 5 שקלים בלבד".
בנוגע לתקופת עבודתם של בעלי קופיז בקופיקס כתבה מנהלת הרכש של קופיקס, חגית שינובר, בתצהירה: "אמיר אמסלם ודני מזרחי הם עובדים לשעבר של קופיקס שעבדו בסניף אבן גבירול למשך פרק זמן קצר. לאחר סוים עבודתם של המבקשים בקופיקס, שהייתה קצרה כהרף עין, הם ככול הנראה ראו כי טוב והחליטו לנסות ולשכפל את ההצלחה בה חזו באופן עצמאי. לא מדובר בצד תם לב שלא היה מודע לשימוש של קופיקס בשמה, או בצד שבחר בשם דומה בטעות או מבלי משים".
בתגובה לטענות הקשות שהעלה הבעלים של קופיז בתצהירו אמר היום בעלי "קופיקס", אבי כץ: "ברור מעל לכל ספק ולכל בר דעת שקופיקס משלמת שכר הוגן לכל עובדיה. אמסלם ומזרחי בחרו מסיבותיהם הם שלא להגיע למשרדי 'קופיקס' כדי לקחת את שכרם. זאת, כנראה מתוך תכנון מוקדם לעשות את הפעולות שהן עושים כעת. באשר לנסיבות דחיית בקשתם של בעלי קופיז לקבל זיכיון של רשת קופיקס בזמנו, אמר כץ: "לאחר בדיקה שערכה בזמנו קופיקס על אמסלם ומזרחי, החליטה קופיקס שלא לפתוח להם חנות בזיכיון, והשניים בחרו ללכת בדרך משלהם".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.