6 דברים שיכולים להפתיע את השווקים בשנת 2015

עזבו אתכם מיוון - המשבר הפוליטי האמיתי יכול לצאת מספרד ■ חושבים שה-ECB יקנה אג"ח? תחשבו שוב ■ מת'יו לין ממרקטוואץ' מסמן את ההפתעות הפוטנציאליות של 2015

בניין וול סטריט / צלם: רויטרס
בניין וול סטריט / צלם: רויטרס

יש לא מעט תחזיות לשנת 2015: הפדרל ריזרב יתחיל להעלות את הריבית, משבר החוב ביוון ירים ראש, ולדימיר פוטין יעשה משהו אגרסיבי ועוד. אם תשאלו את מת'יו לין מאתר מרקטוואץ', כל זה כבר מתומחר בשוק. אז מה יכול להפתיע או לזעזע את השווקים? הנה 6 הפתעות שהוא מציע לקחת בחשבון:

■ מהפכה בספרד: כולם מדברים על הקדמת בחירות אפשרית ביוון, אבל אף אחד כמעט לא מדבר על ספרד. לקראת סוף 2015 יתקיימו שם בחירות כלליות והסקרים מראים שמפלגת המרכז-ימין השלטת לא תנצח. במקומה, ישנה מפלגה שממריאה בסקרים - Podemos. בחלק מהסקרים היא אפילו המפלגה המובילה. המפלגה הזו מעוניינת להישאר בגוש האירו, אבל להפסיק את צעדי הצנע שכפתה גרמניה. איך עושים את זה? ע"י מחיקת חובות, דבר שיגרום לזעזועים בבנקים שמחזיקים באג"ח ממשלתיות של ספרד. היא גם רוצה לקצר את שבוע העבודה ל-35 שעות ולהוריד את גיל הפרישה. ניצחון של המפלגה הזו עלול להרעיד את השווקים.

■ הבנק המרכזי האירופי יקנה דולרים: בשווקים ממתינים בדריכות לפיזור הערפל סביב תוכנית ההקלה הכמותית שאמור להשיק הבנק המרכזי באירופה, כדי למנוע הידרדרות לדפלציה. רבים חושבים שהוא ירכוש אג"ח ממשלתיות כמו שעשו הבנקים המרכזיים בארה"ב ובריטניה, אבל המהלך הזה יהווה מעין סבסוד של מדינות הפריפריה עמוסות החובות. לקנות מניות? זה רק ינפח בועה בשווקים. במקום זאת, הבנק המרכזי עלול להשיק תוכנית רכישת דולרים כדי להציף את גוש האירו בכסף זול ולהוריד את שער האירו.

רויאל דאץ' של תקנה את בריטיש פטרוליום : מיזוג בין שתי ענקיות הנפט האירופיות הללו רץ כשמועה בשוק כבר הרבה זמן, אבל לין סבור שהשנה זה עשוי לקרות. למה? בעיקר בגלל ש-BP מעולם לא התאוששה מהאסון האקולוגי במפרץ מקסיקו, ושתי החברות נאבקות כעת בעוד הנפט נפל ל-60 דולר לחבית. מיזוג בין השתיים ייצור חיסכון גדול בהוצאות.

■ קריסת מדינות "חו"ל הקרוב": נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מכנה את המדינות הקרובות לרוסיה שהיו פעם חלק מברית המועצות - "חו"ל הקרוב". הכוונה היא למדינות כמו בלרוס, קירגיסטן וגיאורגיה. אלה אמנם מדינות עצמאיות אך נתמכו לאורך השנים ע"י רוסיה, בעיקר באמצעות שוחד וביריונות. הבעיה כעת היא שרוסיה במשבר בגלל הצניחה במחיר הנפט ולא בטוח שהיא תוכל עוד להחזיק את המדינות הללו, מה שעלול להצית בהן מהומות.

■ הסכם שלום בסוריה: נשיא סוריה בשאר אסד נתמך על-ידי איראן ורוסיה, אך שתי המדינות נקלעו לקשיים בגלל מחירי הנפט שקרסו. לפי לין, ישנה אפשרות שהן יסכימו להוציא את אסד מהתמונה ובכך ייסלל הדרך להסכם במסגרתו תקום ממשלה שתייצג את כל הפלגים.

■ טירוף מניות טכנולוגיה בסין: הנפקת עליבאבא השנה הייתה כנראה רק המתאבן. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, היקף קרנות ההון סיכון בסין כמעט שולש מ-3.5 מיליארד דולר ל-8.1 מיליארד ד'. לין רואה סבירות להיווצרות בועת מניות טכנולוגיה בסין, אשר "תסתיים בדמעות".