משבר ברוסיה? הקצתה מיליארד רובל ל"תיבת נוח" המודרנית

במסגרת הפרויקט ייאספו דוגמיות דנ"א מכל יצור חי ומיצורים שנכחדו

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

האוניברסיטה הממלכתית של מוסקבה (MSU) הצליחה להשיג את המענק המדעי הגדול ביותר אי פעם, במטרה לממן את איסוף הדנ"א מכל יצור חי עלי אדמות וכן מיצורים שכבר נכחדו, וזאת כדי לבנות את מאגר הנתונים הראשון מסוגו בעולם.

"אני קורא לפרויקט הזה 'תיבת נוח'. מדובר ביצירת מאגר נתונים לאחסון כל היצורים על כדור הארץ - לא רק יצורים שעדיין חיים אלא גם יצורים בסכנת הכחדה ויצורים שכבר אינם קיימים. זה האתגר שהצבנו לעצמנו", אמר רקטור MSU, ויקטור סדיבניצ'י, לכתבים.

"תיבת נוח" הענקית תושלם ב-2018, ותשתרע על פני שטח של 430 קמ"ר באחד הקמפוסים המרכזיים של האוניברסיטה הממלכתית של מוסקבה.

משרד העיתונות של האוניברסיטה אישר כי מאגר הנתונים שייווצר יכיל חומרים ביולוגיים מכל סניפי MSU, כולל הגן הבוטני, המוזיאון האנתרופולוגי, המוזיאון הזואולוגי ואחרים.

כל מחלקות האוניברסיטה יהיו מעורבות במחקר ובהשוואת החומרים. התוכנית, שזכתה להזרמת שיא בסך 1 מיליארד רובל (194 מיליון דולר), תקדם את השתתפות דור המדענים הצעיר של האוניברסיטה.

סדיבניצ'י הוסיף כי בנק הנתונים יהיה קשור למתקנים דומים ברוסיה וייתכן שגם בחו"ל. "אם זה ייצא אל הפועל, תהיה זו קפיצה אדירה בתולדות רוסיה כמדינה היחידה שיצרה סוג של תיבת נוח ממשית", אמר הרקטור.

רוסיה אינה הראשונה ששולחת ידיים לפרויקט בהיקף כה כולל. בריטניה עשתה מאמץ זהה בפרויקט "התיבה הקפואה", שבמסגרתו ניסתה לשמר את כל צורות החיים הנתונות בסכנת הכחדה.

נכון לעכשיו, נמצא בידי בריטניה מאגר של 4.2 מיליון דוגמיות דנ"א ויש לו פוטנציאל להגיע ל-5 מיליון דוגמיות, אך נראה כי התוכנית הרוסית שואפת לעקוף את זו של בריטניה.