נעילה שלילית בבורסה; רציו נפלה 4.7%, אפריקה 2.5%

ירידות באירופה לאחר כשלון ממשלת יוון - בורסת אתונה צונחת בכ-10% ■ בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ■ אפריקה תקנה עוד אג"חים שלה; IBI: מכרו המניה

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

המסחר בבורסה של תל אביב ננעל היום (ב') בירידות במדדים המובילים, לאחר הודעת הריבית של בנק ישראל ובצל הטלטלה הפוליטית ביוון שגוררת ירידות בבורסות אירופה. בוול סטריט מתנהל המסחר בנטייה לעליות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.65 מיליארד שקל.

הממשלה היוונית נכשלה היום בהצבעה מכרעת בפרלמנט ונסללה הדרך לבחירות מוקדמות בסוף ינואר שבהן עלולה לעלות לשלטון מפלת "סיריזה" הקיצונית שמאיימת לפרק את גוש האירו. לפי דיווח ב-CNBC, ההצבעה היום בפרלמנט היווני על בחירת נשיא חדש נכשלה, מה שצפוי להוביל להקדמת הבחירות. בורסת יוון נופלת ב-11% והבורסות באיטליה ובספרד יורדות בכ-2% גם כן. תשואת האג"ח ל-10 שנים של ממשלת יוון עולה בכ-67 נקודות בסיס ל-8.8%.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הודיעה היום כי ריבית הבסיס במשק לחודש ינואר תיוותר ברמה של 0.25%, בהתאם לציפיות המוקדמות בשוק ההון. להערכת חטיבת המחקר, התוצר המקומי הגולמי צפוי לצמוח ב-2.5% ב-2014, ב-3.2% ב-2015 וב-3.0% ב-2016. שיעור האינפלציה בשנה הקרובה (המסתיימת ברבעון הרביעי של 2015) צפוי להסתכם ב-1.1%. [לסיפור המלא]

בהראל פיננסים מציינים בסקירה השבועית כי "בשוק האמריקאי תומכים לא רק נתוני הצמיחה החזקים, אלא גם החולשה מחוץ לארה"ב. נכון לעכשיו, נראה כי שוקי המניות בחו"ל ממשיכים להיות אטרקטיביים - למרות שרמות המחירים שם גבוהות יחסית. התמחור בשוק המקומי זול יותר בכל הסקטורים, למעט חברות התרופות (שמתנהגות קרוב מאוד למדד התרופות העולמי) וחברות הטכנולוגיה, אך מעל כל המגזרים האחרים מרחפת עננה רגולטורית או אקסוגנית אחרת - מעל חברות המזון מרחף חוק המזון, ההוראה המתוכננת של המפקח על הבנקים להגדיל הפרשות עשויה להעיב על מניות הבנקים וכך גם במגזרי התקשורת, הגז ובחברות הקשורות לאי.די.בי, אפריקה וקבוצת פישמן".

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital: "שבוע המסחר המקוצר (בעקבות חגיגות תחילת השנה האזרחית) גורם לשוק המט"ח הגלובלי "להוריד את הגז" מהתנודתיות שאפיינה אותו בחודשים האחרונים ומאפשרת לנו להתמקד בזירה המקומית. בארץ, הנתונים החזקים שהתפרסמו החודש - 5.6% אבטלה, עלייה באחוז המועסקים ב-0.6% (לעומת חודש אוקטובר) ונתוני הייצור התעשייתי (עלייה של 3.5%), יקשו על בנק ישראל להוריד ריבית. נוסף על כך, מחירי הדיור שעלו בחודש האחרון 0.2%, יתמכו גם כן בצפי. בפועל, שער הדולר-שקל הנסחר סביב 3.9, הוא הגורם העיקרי להחלטתו הצפויה של בנק ישראל, השארת הריבית ברמתה הנוכחית - 0.25%".

אפריקה תרכוש עוד אג"חים שלה

חברת אפריקה הודיעה כי בכוונתה להמשיך בתוכניות הרכישה בחזרה של אגרות החוב שלה. החברה דיווחה לבורסה על תוכנית נוספת לרכישה של אג"חים מסדרות כ"ו עד כ"ח במהלך 2015 בסכום של עד 400 מיליון שקל. נציין את אפריקה אג"ח כ"ו , אפריקה אגח כז ואפריקה אג"ח כ"ח.

ברקע הודעת אפריקה ישראל הבוקר על רכישה עצמית של אג"ח בעד 400 מיליון שקל, מנפק אנליסט הנדל"ן של IBI שי עזר המלצה פסימית מאוד על מניית אפריקה. עזר חיובי בנוגע לאגרות החוב של החברה, אך ממליץ למכור את המניה.

האם חקירת הרשויות האמריקאיות תסתכם בחקירת לאומי , הפועלים ומזרחי טפחות - או תגלוש גם לבנקים ישראליים נוספים, דוגמת דיסקונט והבינלאומי? לפי הערכות של מקורבים למשרד המשפטים האמריקאי, הרשויות בארה"ב אינן מתכוונות לסיים את פרשת החקירות ברשימת הבנקים שכבר פרסמו לפני כארבע שנים, אלא להרחיב את הרשימה. הרשויות עשויות לבדוק בנקים החשודים בכך שהעלימו עין מכספים חשודים שהפקידו לקוחות אמריקאים - ולא רק כאלו הנחשדים בשיתוף פעולה פעיל. (לסיפור המלא)

על רקע הצמיחה החדה בהלוואות למשקי בית, בנק ישראל הורה אתמול לבנקים להגדיל את ההפרשה להפסדי אשראי בתחום זה. נציין את פועלים, לאומי, מזרחי טפחות , דיסקונט והבינלאומי.

חברת סלקום השיקה היום את שירותי הטלוויזיה שלה. סלקום פרסמה גם דיווח לבורסה על השקת "סלקום TV", שירות טלוויזיה שיועבר תוך שימוש באינטרנט, אשר יכלול שידור ערוצי טלוויזיה ו-VOD. המחיר: 99 שקל לחודש, ללא תוספות מיוחדות. השירות זמין מהיום.

חברת אלקטרה צריכה הכריזה היום על תכנית ארגון מחדש, שאישר דירקטוריון החברה. התכנית כוללת שורה של צעדים, לרבות ארגון של מבנה החברה, פיתוח מנועי צמיחה חדשים, הקמת מערך תפעול ואספקה מרכזי, וכן מספר צעדים שיביאו לחסכון משמעותי בהוצאות ויסייעו להשבת החברה לרווחיות. על פי הערכת החברה בעקבות יישום התכנית, היא צפויה לצמצם את רמת ההוצאות השנתיות בכ-50 מיליון שקל לפני מס. עם זאת, יישום התוכנית העיסקית כרוך ברישום הוצאות רה אירגון חד פעמיות בהיקף של כ-40 מיליון שקל לפני מס.

הנהלת הבורסה בת"א הודיעה על מחיקתן מהמסחר של יחידות ההשתתפות של שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם. זאת, לאחר שיחידות ההשתתפות סיימו גם אתמול את המסחר במחיר של 1 אגורה. אגורה אחת הוא מחיר המינימום של ניירות ערך הנסחרים בבורסה בת"א. עפ"י החלטתה הבורסה, נייר ערך ששער הנעילה שלו נקבע על אגורה אחת ב-15 מתוך 30 ימי מסחר רצופים, יימחק הממסחר עד לביצוע איחוד הון מצד החברה המנפיקה.