נעילה מעורבת בבורסות אירופה על רקע הטלטלה ביוון

נסללה הדרך לבחירות מוקדמות ביוון בסוף ינואר ■ מניית Novo Nordisk קפצה בחדות לאחר שמנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר לשיווק תרופה להפחתה במשקל שהחברה פיתחה

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת, על רקע כשלון הממשלה ביוון להעביר בפרלמנט החלטה על בחירת נשיא חדש.

בוול סטריט ננעל המסחר ביום שישי בעליות שערים למרות שמחזורי המסחר היו נמוכים ב-60% בשל חג המולד. מדדי הדאו וה-S&P ננעלו בשיאים חדשים.

הממשלה היוונית נכשלה כאמור היום בהצבעה מכרעת בפרלמנט ונסללה הדרך לבחירות מוקדמות בסוף ינואר שבהן עלולה לעלות לשלטון מפלת "סיריזה" הקיצונית שמאיימת לפרק את גוש האירו. לפי דיווח ב-CNBC, ההצבעה היום בפרלמנט היווני על בחירת נשיא חדש נכשלה, מה שצפוי להוביל להקדמת הבחירות.

מניית Novo Nordisk קפצה בחדות לאחר שמנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר לשיווק תרופה להפחתה במשקל שהחברה פיתחה.

הניקיי סיים באדום

מגמה מעורבת נרשמה היום (ב') בבורסות אסיה. המדדים האזוריים סיימו בעליות מלבד מדד הניקיי בטוקיו, שירד על רקע בהלת אבולה ודיווח כי התגלה נשא של הנגיף בטוקיו.

ממשלת יפן בראשות שינזו אבה אישרה בסוף השבוע חבילת תמרוץ כלכלית בהיקף של 29 מיליארד דולר שנועדה להוציא את המשק היפני ממיתון. הצעדים בחבילה כוללים שוברי קנייה שיחולקו למשקי הבית, סבסוד דלק להסקת הבתים בחורף עבור עניים ובעלי הכנסה נמוכה, הלוואות בריבית נמוכה לעסקים קטנים ועוד. התוכנית אמורה להוסיף 0.7% לצמיחת התמ"ג, לפי הערכת הממשלה ביפן.

החבילה מגיעה לאחר שהעלאת מע"מ מוקדם יותר השנה הכניסה את כלכלת יפן למיתון קשה. ירידות לא צפויות בתפוקה התעשייתית ובמכירות הקמעונאיות בנובמבר מעידות על המשך החולשה בכלכלה היפנית.

בשבת דווח כי רווחי החברות התעשייתיות בסין ירדו בחודש נובמבר ב-4.2% ל-676.12 מיליארד יואן (כ-108.85 מיליארד דולר). נתון הרווחים התעשייתיים מהווה את הירידה השנתית החדה ביותר מאז אוגוסט 2012, מה שמצביע על קשיים לא צפויים בכלכלה הסינית במחצית השנייה של השנה. עם זאת, בשקלול של הנתון עד כה השנה מדובר בעלייה של 5.3% מאז בחודשים ינואר-נובמבר 2013.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין מייחסת את הירידה החדה בנובמבר לירידה במכירות ולירידה המתמשכת במדד המחירים ליצרן. גם העובדה שמחירי הפחם, הנפט וחומרי גלם נוספים נמצאים בשפל משפיעה על הרווחים בתעשייה.

מניית אייר-אסיה צנחה בכ-8% על רקע פרשת העלמו של מטוס הנוסעים המלזי בשבת, שהחיפושים אחריו התחדשו היום. הרשויות מעריכות, בהתבסס על נתוני המכ"ם והקשר האחרון עם מגדל הפיקוח, שהמטוס התרסק ושבריו מונחים בקרקעית ים ג'אווה.