מבחינה איכותית, כמו גם מבחינה כלכלית - שנת 2014 בקולנוע האמריקאי הייתה חלשה למדי. אפשר לספור על כף-יד אחת את מספר הסרטים הטובים שיצאו במהלכה (הטוב שבהם הוא הסרט העצמאי "התבגרות", אחד ממועמדי הזכייה לאוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, שהופק בתקציב של 4 מיליון דולר, ועד כה גרף בבתי הקולנוע בארצות-הברית כ-25 מיליון דולר).
על-פי מספר הצופים שפקדו השנה את בתי הקולנוע בארצות-הברית, ניתן לקבוע כי זו השנה הגרועה ביותר מבחינת מכירת כרטיסים ב-20 השנים האחרונות - 1,259.2 מיליארד כרטיסים, כ-250 מיליון פחות מאשר ב-2002, שהיא שנת ההכנסות הטובה בהיסטוריה של הקולנוע (אם מביטים עוד קצת לאחור, ניתן לראות כי שנת 1993 הייתה חלשה יותר משנת 2014, עם 1,244 מיליון צופים; ושנה קודם לכן, ב-1992, נמכרו 1,173 מיליון כרטיסים).
בפועל, הקהל עדיין נוהר אחר סרטי המשך של סרטי פנטזיה, אנימציה וסרטים בעלי אפקטים מרהיבים - מה שמחפה, לפחות מבחינת הכנסות, על היעדר קומדיות שנונות, מותחנים עוצרי נשימה, ובאופן כללי - סרטים עם תסריט.
האם תתרחש מהפכה בשנה הבאה או בזו שאחריה? התשובה היא שלילית. רוב התקציבים עבור סרטי השנתיים הבאות כבר הושקעו בסרטים עתירי תקציב, וגם - מדוע להסתכן? מנהלי האולפנים חוששים למשרותיהם, הם לא יעזו לומר בקול "מהפכה".
הם פשוט יהמרו על הלהיט הבא - המשך כלשהו ללהיט כלשהו. או, כפי שניסחנו בעבר הלא רחוק: בתעשייה שבה נדמה לעתים שסרטים נוצרים משיתוף-פעולה בין מחשב, רואה חשבון ותוכנת גרפיקה - אין פלא שלקהל קצת נמאס מסרטים חלולים.
ואם בכירי האולפנים עוד לא עשו זאת (והם לא), כדאי מאוד שיעברו על הנתונים ויפיקו לקח או שניים. הראשון מביניהם - קהל היעד. שנת 2014 מסמנת סופית את שינוי הכיוון בהרגלי הצריכה של הקהל. מדובר באנשים שיושבים בבית וצופים בסרטים בצפייה ישירה, חוקית או לא.
רוצים להחזיר את הקהל הזה אל אולם הקולנוע? הביטו בנתוני הסרטים ה"קטנים" - אלה אמורים להוות נקודת אור עבור התעשייה הכה ממוסחרת, כיוון שדווקא אותם סרטים דלי-תקציב זכו להצלחות יפות. השקיעו בכאלה, והעלו בחזרה את שכר התסריטאים, שאותו קיצצתם ב-50% בשנים האחרונות.
על כך ששנת 2014 תקוטלג ככישלון כלכלי ידענו כבר בקיץ האחרון, כשסיכמנו את תוצאות בתי הקולנוע בכך שבעיר הסרטים אין כל סיבה לשמוח. אמנם התוצאות היו חלשות עד מאוד - ירידה של כ-20% בהכנסות בהשוואה לתקופה הקודמת ב-2013, ובחישוב כולל - הקיץ הגרוע ביותר ב-8 השנים האחרונות, אך רק כעת ניתן לראות עד כמה.
אם ישנה נחמה, היא בכך שסרט ההמשך המי-יודע-כמה של סדרת סרטי "ההוביט", רושם כניסה חזקה מאוד (ראו טבלה), וככל הנראה יהפוך לסרט המצליח ביותר שיצא לבתי הקולנוע ב-2014, אף שמרבית ההכנסות ייזקפו לשנת 2015.
הכנסות הקולנוע האמריקני
התקציבים הגדולים בקולנוע האמריקאי
שוברי קופות
מספרים בולטים בקולנוע ההוליוודי ב-2014
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.