דיווח: רוסים מתארגנים נגד פוטין באמצעות FireChat

זינור חד במספר הורדות האפליקציה ברוסיה לאחר שאלכסיי נבלני נשלח למעצר-בית

אלכסיי נבלני / צילום: רויטרס
אלכסיי נבלני / צילום: רויטרס

אלכסיי נבלני (Alexey Navalny) הוא השם הכי חם היום אצל מתנגדי המשטר ברוסיה. רוסים המתנגדים לשלטונו של הנשיא ולדימיר פוטין משתמשים בטוויטר כדי להביע את זעמם על מעצר הבית אליו נשלח נבלני, אולם סוכנות בלומברג מדווחת כי הפעילות האמיתית של האווזיציה הרוסית מתרכזת באפליקציית FireChat.

אופן גרדן (Open Garden), הסטארט-אפ מסן פרנסיסקו שפיתח את האפליקציה, מסר כי ישנו זינוק חד בפעילות ברוסיה ב-FireChat מאתמול, לאחר שנבלני הורה לתומכיו להוריד את האפליקציה. היום מככבת FireChat בראש טבלת ההורדות בחנות האפליקציות של אפל ברוסיה.

גל ההורדות של האפליקציה ברוסיה החל ב-20 בדצמבר לאחר שפייסבוק חסמה עמוד שעודד יציאת האופוזיציה להפגנה נגד פוטין, וזאת תחת לחץ המשטר הרוסי.

פיירצ'אט, שמאפשרת למשתמשים לפתוח חדרי צ'אט ולשוחח באופן אנונימי, הפכה פופולרית מאוד ברחבי העולם. מלבד האנונימיות, האפליקציה מספקת יתרון לגורמי אופוזיציה במשטרים חשוכים כיוון שהיא מאפשרת פעילות כשרשת האינטרנט מושבתת. היא משתמשת בטכנולוגיה בשם mesh networking הזמינה בסמארטפונים חדשים, שמאפשרת למעשה חיבור בין אותם מכשירים באופן ישיר, תוך שימוש באותות Wi-Fi ו-Bluetooth.

האפליקציה הפכה פופולרית מאוד בחודשים האחרונים גם בעיראק ובהונג-קונג.